Ingen rusning efter Ultrabooks – sämre försäljning än väntat

Permalänk
Melding Plague

Ingen rusning efter Ultrabooks – sämre försäljning än väntat

Det ser inte ut att bli någon omedelbar succé för ultraportabla bärbara datorer som byggs enligt konceptet Ultrabook. Istället rapporteras det om sämre försäljning än väntat.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det skulle man nästan kunna säga i förv'g nästan ingen som behöver en ultrabook

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk
Medlem

Det känns som att det inte har gjorts en reklam åt det.jag visste ens att dem hade börjat sälja dem än. Hur ska då "vanliga" kunder hitta dem

Permalänk
Medlem

De som vill ha en bärbar dator är de som inte bryr sig om den är tunn utan tittar mest på priset. Man kan få lika bra datorer för billigare peng som är tjockare. Sedan har väl inte dessa nån optisk enhet, vilket gör att många väljer bort den för det skulle jag tro.

De som verkligen måste ha en tunn dator, har nog redan en Macbook Air då den är i samma prisklass och de som använder den vill nog ite byta i första taget

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

jag vill ha en ultrabook med ivy bridge processor och inbyggt grafik som stödjer dx11..

Permalänk

Visste inte heller att de börjat säljas !
Hade köpt en ifall jag haft pengar, men ska nog vänta på att de går ner i pris. Nästa modeller skulle väl vara billigare?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem

Hur många försök och revisioner ska datortillverkade behöva ha på sig för att komma upp i Apples standard gällande tangentbord, touchpad, skärm och övrigt? Helt bissart vad de misslyckas hela tiden i jämförelse.

Jag värderar ett bra tangentbord, touchpad och skärm betydligt högre än lite extra processorkraft.

De verkar gå på samma "fail"-ekvationen varje gång.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ska man försöka knuffa ut Apple från sin bakgård så får man nog ta och sälja till ett bra pris..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag köper nog när det gått en tid så att man kan få lite indikationer på barnsjukdomar, buggar, brister osv.
Finns fan inget värre än att köpa något "nytt" på marknaden för en dyr peng som sen visar sig ha problem o konstigheter.

Ok om man hade haft 30 dagars öppet köp utan förbehåll men på datorer brukar det väl vara en avgift för att de skall återställa den vi återköp.

Permalänk
Medlem

Alla jag har pratat med som inte är så insatta i datorvärlden, vet inte vad en Ultrabook är!

Är det detta som kallas för dålig marknadsföring (?)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Visste inte ens dessa kommit i handel, iaf inte i Sverige.
Och hade jag inte varit på sweclockers dagligen skulle jag inte ens veta att det fanns något sådant som ultrabooks.
Kompisen köpte en macbook air, han villa ha en tunn dator och det var det som fanns. Lät som han föredragit en ultrabook men han visste inte att dessa fanns.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Jag kommer förmodligen att köpa en när Ivy Bridge kommer. Jag behöver en ny laptop och vill gärna ha något portabelt men relativt användbart, så ultrabooks är definitivt ett alternativ. Men det är lite för lite knuff i de vi har sett hittils.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK
GPU:
Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hur många försök och revisioner ska datortillverkade behöva ha på sig för att komma upp i Apples standard gällande tangentbord, touchpad, skärm och övrigt? Helt bissart vad de misslyckas hela tiden i jämförelse.

Jag värderar ett bra tangentbord, touchpad och skärm betydligt högre än lite extra processorkraft.

De verkar gå på samma "fail"-ekvationen varje gång.

Det jag använder en bärbar till är till och med overkill med en netbook. Så prestandan behövs inte förbättras. Däremot är skärmen, tangentborden, musplattan (med allt vad den innebär) mycket viktigare.

Man behöver inte en i7 för att kolla film, surfa runt på swec/facebook osv. En atom klarar ju till och med 1080p, och då har man en skärm som inte ens klarar 720p.
Om jag skulle få för mig att spela, vilket jag ytterst sällan gör, så gör jag det på min stationära eller xbox.

Permalänk
Medlem

De är absolut lockande. Jag hade hellre haft en sån än min relativt nya Sandy Bridge-notebook, iaf.
Jag menar, det enda jag tjänar är 4GiB (självinsatt) RAM och 40~ GB (självinsatt) på SSDn. Grafikdelen? Vem fasen behöver diskret grafik för notebooks?! Även med optimus, så är det enda den resulterar i, effektivt, minskad batteritid.

Nej, en ultrabook är jag definitivt målgruppen för. Men då jag redan har en Sandy Bridge - då ser jag inte att jag har lust att lägga ut pengarna.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag förväntade mig.

Dom är för dyra för sin prestanda och jag förstår inte i vilket sammanhang man ska ha dom?
På tåget och skriva skolarbeten/surfa? hemma och spela?
skulle inte tro att en "ultrabook" hör hemma i något sammanhang riktigt.
Hemma har man kanske en stationär PRISVÄRD dator sen om man har behovet så har man kanske ett portabelt alternativ.

Dom försöker konkurera med apple om "lyxprodukter" o.s.v men dom som väl köper dessa "lyxprodukter" kollar inte efter prestanda per krona, utan endast efter ett äpple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

De som vill ha en bärbar dator är de som inte bryr sig om den är tunn utan tittar mest på priset. Man kan få lika bra datorer för billigare peng som är tjockare. Sedan har väl inte dessa nån optisk enhet, vilket gör att många väljer bort den för det skulle jag tro.

De som verkligen måste ha en tunn dator, har nog redan en Macbook Air då den är i samma prisklass och de som använder den vill nog ite byta i första taget

Inte för att vara sån. Men vem "BEHÖVER" en tunn dator ? Är det så jävla känsligt att man inte ens orkar kånka på 5 kg längre ? :S De går utför..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Lider inte alla laptops (ultrabook lr inte) fortf av paddornas intåg?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Inte för att vara sån. Men vem "BEHÖVER" en tunn dator ? Är det så jävla känsligt att man inte ens orkar kånka på 5 kg längre ? :S De går utför..

Jag skulle inte få plats med en 5kg tung dator i min väska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det jag använder en bärbar till är till och med overkill med en netbook. Så prestandan behövs inte förbättras. Däremot är skärmen, tangentborden, musplattan (med allt vad den innebär) mycket viktigare.

Man behöver inte en i7 för att kolla film, surfa runt på swec/facebook osv. En atom klarar ju till och med 1080p, och då har man en skärm som inte ens klarar 720p.
Om jag skulle få för mig att spela, vilket jag ytterst sällan gör, så gör jag det på min stationära eller xbox.

Jag antar med andra ord att du håller med i det jag skrev?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Så fort det UX31 kommer in så ska jag haffa en :>

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem

Wut? Är de ute nu? Visste inte ens om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag antar med andra ord att du håller med i det jag skrev?

Yes indeed, ville bara utveckla mina tankar om temat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag skulle inte få plats med en 5kg tung dator i min väska.

Man kan ju anpassa väskan efterdatorn ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Inte för att vara sån. Men vem "BEHÖVER" en tunn dator ? Är det så jävla känsligt att man inte ens orkar kånka på 5 kg längre ? :S De går utför..

Japp. Ha med det till skolan tillsammans skollitteraturen så blir det tungt. För en vecka sedan hade jag 3 böcker om 1000 sidor styck med mig + min netbook på 1 kilo. Det var inte helt nice att bära i handen.

Det är också trevligare att ha en 1 kilodator i knät än en 5 kilo. En femkiloare blir oftast varmare också. Sedan behöver jag inte prestandan i en femkiloare eftersom jag redan anser en netbook vara overkill. Femkiloarna bruakr även ha sämre batteritid så man får sitta på föreläsningarna och krångla med poweradaptern (som i sin tur både väger och är skrymmande)

Permalänk
Medlem

Jag väljer Samsung series 7 tab som kommer snart. Det är ett smartare alternativ.

Visa signatur

Define mini | Seasonic X-460FL 460W | ASUS maximus Gene V | Intel Core i5-2500K & Noctua NH-U12P| Corsair vengance LP 2x4GB DDR3 | Asus GTX660Ti DCII | Samsung SSD 128GB | Western Digital Caviar Green 2TB

Permalänk
Medlem

Ser ingen orsak över huvudtaget att välja en Ultrabook framför en surfplatta.

Permalänk
Medlem

Skulle inte Sweclockers göre en recension av Asus zenbook?
Har för mig att förra fredagspanelen utlovade en till förra veckan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Man kan ju anpassa väskan efterdatorn ?

Träningsväska till universitetet varje dag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De får vänta med undersökningen tills de iaf finns på marknaden då iaf jag tänker köpa en ux31.

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Corsair 16GB CL9 1600Mhz XMS3 - Intel Core i5 2500K 3,8GHz - Cooler Master Hyper 212 Plus - OCZ StealthXStream 2 700W - Corsair SSD Force GT 120GB - Gigabyte Radeon HD5450 1024MB Passivt

Permalänk

Min nästa dator kommer tveklöst att bli en Ultrabook - är dock inte sugen på att köpa inom några månader. Jag har väntar i flera år på en tunn, snygg och slimmad laptop. Helt otroligt att det inte har funnits något alternativ till Apples skräp, om man inte vill ha risig plast.

Visa signatur

Dator.