Konvertera från FAT32 till NTFS

Permalänk
Medlem

Konvertera från FAT32 till NTFS

Precis köpt en ny TV, och vill då njuta utav lite HD-filmer på den nya fräscha, högupplösta skärmen. Jag har en extern hårddisk på 500GB i FAT32, så kan inte föra över filmer såsom Avatar i full HD, då de är för stora. Själva konverteringen osv. har jag koll på, men jag undrar;

Om jag konverterar hårddisken till NTFS, kommer TVn fortfarande kunna läsa hårddisken då? Har en; http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

Är det några nackdelar med NTFS överhuvudtaget? Hårddisken är inte min personligen, därför vill jag vara säker på vad jag gör innan jag börjar pilla.

Permalänk

Jag har försökt finna information om skärmens USB-ingång men misslyckats.
Gamla externa USB-diskkontrollers hade ibland problem med att läsa annat än FATxx.

Har du ett USB-minne så prova att formatera/konvertera det till NTFS och
testa att läsa av den i TV'n.

NTFS har fler/bättre kontroller av diskens data än det äldre FATxx protokollet
och klarar av diskfel bättre, samtidigt som det hanterar större antal diskblock.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hej,
Det skall nog funka med NTFS ( har en äldre modell o där funkar det med NTFS). Nackdelen med NTFS-systemet är att det är mer känsligare att dra ur den ur datorn utan att först använda säker borttagning.
Då är det också möjligt att Tv:n måste vara Av först innan du kopplar ur hårdisken från Tv:n för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Skrivet av Fkr93:

... Nackdelen med NTFS-systemet är att det är mer känsligare att dra ur den ur datorn utan att först använda säker borttagning...

Det är riktigt, men problemet gäller enbart vid avbrutna skrivningar till disken, vilket inte gäller om man bara läser disken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Det är riktigt, men problemet gäller enbart vid avbrutna skrivningar till disken, vilket inte gäller om man bara läser disken.

Okej:-)

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk
Medlem

Min LG 50PK760N klarar av NTFS iaf.

Btw, håll koll på ljud-formatet med filmer. Den klarar förmodligen inte av DTS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fkr93:
Skrivet av Fkr93:
Skrivet av Waxinator:
Skrivet av Rådström:
Skrivet av Waxinator:

Har nu införskaffat mig en hårddisk som är i NTSF format, men jag kan fortfarande inte skriva stora filer till den, den fryser under kopieringen. Kan det vara något problem utöver att min dator är seg? (Vilket det inte borde vara, då datorn inte är speciellt seg.)