Ubuntu, rättigheter för users

Permalänk
Medlem

Ubuntu, rättigheter för users

Hejsan Sweclockers

Var ett tag sen jag pillade runt med ubuntu och kommer inte ihåg mycket av vad jag lärde mig då. Mest hur man ändrar, lägger till users, ändrar pw, mm.

Just nu så är det en server som kör ubuntu på. Den är nyinstallerad och nu så har jag skapat nya user account som ligger i min /home folder.
Det jag vill göra är att ge dessa users tillgång till olika folder som ligger i /home arkivet. För just nu när man connectar via ftp med ett user konto så visar den bara en fil. Som den har tillgång till just nu.

Så någon snilleblixt på linus som kan de här commandsen för att ge en user tillgång till en map?

MVH

Permalänk
Medlem

Om du har chroot jail, så mount bind (lägg till de i fstab om du vill ha de mer permanent).
Om de inte är förbjudna att se utanför sin egen hemmapp så är det ju bara att bläddra sig till mappen i fråga.

Och tänk på fil- och mapp-rättigheterna. Du kommer att behöva ge användarna minst rättigheter att se vilka filer som finns i mapparna, för att de ska kunna bläddra sig dit.

Permalänk
Medlem

Chroot jail har jag inte installerat. Kör bara via terminal. Har hittat lite commands men de funkar inte.

Permalänk
Medlem

Vilket program kör du för din ftp-server?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Vilket program kör du för din ftp-server?

Är en preinstall så kallad Seedbox. Det jag behöver gör är att lägga till konton i ubuntu och de överförs till ftp automatik. Vad det är för ftp som ligger bakom det vet jag inte. För finns ingen process jag kan se.

Permalänk
Medlem

Kör exempelvis "dpkg-query -l *ftpd*" (utan ""), så får du upp en lista över paket du har installerade som innehåller ftpd i namnet. Leta efter exempelvis vsftpd, pure-ftpd eller liknande. Googla sedan på det du hittar följt av ubuntu guide, så kommer du antagligen hitta en guide över hur du konfigurerar din ftp-server. Följ den, och lita inte på att du fått e ftp-server konfigurerad så som du vill ha den.

Chroot jail (som är en konfiguration i din ftp-server) brukar vara ett vettigt val, och då kommer du behöva använda mount --bind för att "länka ihop" två mappar. Skapa en tom målmapp (mkdir /path/to/new_folder), och kör sedan sudo mount --bind /path/to/source /path/to/new_folder

Och om du är ovan med terminalen på en linux-server så kan nog webmin vara ett vettigt program att installera, för att kunna konfigurera servern via ett web-gränssnitt. Ladda ner .deb-filen från deras hemsida, och lägg på servern (via ftp eller wget). Kör sedan sudo dpkg -i /path/to/webmin.deb
Sedan kan du logga in via https://123.45.67.89:10000/ (där du ersätter IP-adressen med din egen), förutsatt att du inte blockerat port 10000 i brandväggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Kör exempelvis "dpkg-query -l *ftpd*" (utan ""), så får du upp en lista över paket du har installerade som innehåller ftpd i namnet. Leta efter exempelvis vsftpd, pure-ftpd eller liknande. Googla sedan på det du hittar följt av ubuntu guide, så kommer du antagligen hitta en guide över hur du konfigurerar din ftp-server. Följ den, och lita inte på att du fått e ftp-server konfigurerad så som du vill ha den.

Chroot jail (som är en konfiguration i din ftp-server) brukar vara ett vettigt val, och då kommer du behöva använda mount --bind för att "länka ihop" två mappar. Skapa en tom målmapp (mkdir /path/to/new_folder), och kör sedan sudo mount --bind /path/to/source /path/to/new_folder

Och om du är ovan med terminalen på en linux-server så kan nog webmin vara ett vettigt program att installera, för att kunna konfigurera servern via ett web-gränssnitt. Ladda ner .deb-filen från deras hemsida, och lägg på servern (via ftp eller wget). Kör sedan sudo dpkg -i /path/to/webmin.deb
Sedan kan du logga in via https://123.45.67.89:10000/ (där du ersätter IP-adressen med din egen), förutsatt att du inte blockerat port 10000 i brandväggen.

Hittade vsftpd som var installerad och tittade på lite guider. Så settade upp den. Men ska köra SFTP och denna client hade inte det stödet. Så var en killen som rekommderade installera openssh. Gjorde det och settade upp allt som de sa. Gav även user tillgång till /home folder. via någon som kallades chroot som du sa innan.

Nu så försöker jag connecta via ftp men får Connection closed by server with exitcode 1 det error tillbaka.

Sen ska jag test att installera det webmin.

EDIT: När jag ändrar inställningar så får jag bara andra koder än 1 typ 128 eller 2600

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Hittade vsftpd som var installerad och tittade på lite guider. Så settade upp den. Men ska köra SFTP och denna client hade inte det stödet. Så var en killen som rekommderade installera openssh. Gjorde det och settade upp allt som de sa. Gav även user tillgång till /home folder. via någon som kallades chroot som du sa innan.

Nu så försöker jag connecta via ftp men får Connection closed by server with exitcode 1 det error tillbaka.

Sen ska jag test att installera det webmin.

EDIT: När jag ändrar inställningar så får jag bara andra koder än 1 typ 128 eller 2600

SFTP har inget med FTP att göra. SFTP är filöverföring via SSH. Testa att ladda hem WinSCP och anslut till din server.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

SFTP har inget med FTP att göra. SFTP är filöverföring via SSH. Testa att ladda hem WinSCP och anslut till din server.

Får detta error.

Error skipping startup message. Your shell is probably incompatible with the application (BASH is recommended).

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du för att chroot:a? Här har jag annars en post som förklarar lite hur man gör för att fixa en SFTP där användarna har tillgång till sin hemmamapp:

#11178141

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Hur gjorde du för att chroot:a? Här har jag annars en post som förklarar lite hur man gör för att fixa en SFTP där användarna har tillgång till sin hemmamapp:

#11178141

För att chroot:a har jag lagt in dessa commands in

Match User root
ChrootDirectory /

Match Group download
X11Forwarding no
AllowTcpForwarding yes
ForceCommand internal-sftp
ChrootDirectory %h

i sshd.config filen.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag att root och seedbox använder kan connecta till serven via filezilla över SFTP.

Men user konton får man bara detta error tillbaka...

Network error: Software caused connection abort
Är detta server sidan fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearKill:

Nu fick jag att root och seedbox använder kan connecta till serven via filezilla över SFTP.

Men user konton får man bara detta error tillbaka...

Network error: Software caused connection abort
Är detta server sidan fel?

Se till så att deras hemmamapp och alla mappar över den (parents) är ägda av root. Tror även mappen ska vara läsbar av alla, men bara skrivbar av root.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Se till så att deras hemmamapp och alla mappar över den (parents) är ägda av root. Tror även mappen ska vara läsbar av alla, men bara skrivbar av root.

Har det inställt.

Permalänk
Medlem

Har fått det att fungerar nu tack vare att jag fick kontakt med den förre killen som satte upp den gamla boxen.
Så nu är det bara lite finlirande kvar. Som att få Rutorrent att funka igen.