Upplägg på betygsättning av produkter

Permalänk
Medlem

Upplägg på betygsättning av produkter

Jag arbetar med en ny sajt för betygsättning av produkter där majoriteten endast kommer betygsätta en produkt. Frågan är hur jag bäst lägger upp uträkningen av totalbetyget för topplistan. T.ex. så borde kundsupport väga tyngre än prisvänlighet (relativt) samtidigt som det kanske vore klokt att värdera recensionerna i form av klassisk tumme upp/ner om den var hjälpsam för besökarna. Där bör även finnas stöd för att sätta värdet 0 (Vet ej). Slutligen skulle jag även vilja sortera bort extremvärden.

Betygskriterier:

1-10 Användarvänligt
1-10 Tillgänglighet
1-10 Kundsupport
1-10 Prisvänlighet

Finns det någon mall att gå efter?

Min tanke är följande:

1) Ge varje kriterium ett grundvärde.
2) Multipliceras grundvärde med betyget besökaren har gett.
3) Totalbetyget divideras med antalet kriterier besökaren har besvarat.
4) Nya totalbetyget multipliceras med värdet från upp/ner-röstningarna.
5) Två lägsta och högsta extremvärderna exkluderas.
6) Samtliga totalvärden räknas samman och delas på antalet recensioner.
7) Resultatet publiceras.

Vore detta en vettig väg att gå eller kan man göra det ännu smidigare?