Permalänk

Linjära Transformationer

Skapa pyramiden
Du ska först skapa en triangel med tre hörn som ligger i ett plan med normalen nsad-s1, 1+s2, 2+s3)
Välj själv tre punkter i planet, vilka utgör hörnen i triangeln.
Skapa sedan en pyramid, med triangeln som basyta och toppen i en punkt du väljer själv.

S1 = 9;
S2 = 0;
S3 = 0;
S4 = 2;
S5 = 1;
S6 = 9;

n = {-S1, 1 + S2, 2 + S3}
Clear[x, y, z, k];
Planekvation = n.{x, y, z} == k //Planets ekvation
PP = n/Norm[n] //Punkt i planet n/||n||
{x, y, z} = PP;
{k} = k /. Solve[Planekvation, k]; //Lösa k med hjälp av punkt i planet

-9 x + y + 2 z == Sqrt[86] //Planet

Hur får jag fram triangeln? Och Pyramiden?

Permalänk

Jag tror att jag ska skapa en matris med enhetsvektorerna för planet som transformations matris från ett "vanligt" xy plan, eller? Hur gör jag det isåfall?

Permalänk
Medlem

Sluta fuska. Den ska in idag, lycka till.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Löste du den?

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND