Hjälp angående NAS

Permalänk
Medlem

Hjälp angående NAS

Hej!

Nu är det så att jag har funderat på att köpa en NAS till hemmet. NASen jag har tittat på är https://www.inet.se/artikel/4304145/qnap-ts-412 men vill ha andras åsikter om den är bra eller om det finns bättre alternativ. Till NASen har jag tänkt köpa 4st 2tb hårddiskar men vet ej vilka jag ska köpa. Blir det någon skillnad mellan 5400 rpm eller 7200 rpm? Har tänkt köra NASen i raid 5.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ jag skulle ta istället är denna: https://www.inet.se/artikel/4304188/synology-diskstation-ds41... Den har snabbare prolle, mer minne och ett i mitt tycke trevligare gränssnitt. Viss lite mer jobb att byta diskar, men hur ofta gör man det. Oavsett vilken du tar så kommer du inte se någon skillnad på 5400 eller 7200 diskar och du kommer säkert att bli nöjd då dom är trevliga NAS:ar båda två.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan tre månader tillbaka en https://www.inet.se/artikel/4304109/synology-diskstation-ds41... bestyckad med fyra stycken https://www.inet.se/artikel/4303912/2tb-samsung-ecogreen-f4eg som jag kör i raid 6 , jag använder den till nätverkslagring och visa film på TV'n och till det har den aldrig gjort mej besviken.

Vilken raidnivå man ska använda kan disskuteras och raid 6 är lite overkill i mitt fall men jag har inte behovet av lagringsytan så en disk mindre gör för mej ingen skillnad , och innan nån hinner kommentera så har jag andra externa diskar för backup. CPU'n kan en del tycka är lite klen och minnet för litet men jag har som sagt var inga problem.

Jag har haft några strömavbrott på sistone och för att mnska risken för att raiden ska krascha så har jag kopplat in en https://www.inet.se/artikel/6301000/apc-back-ups-es-700va-be7... som också fungerar klockrent , för en NAS så kan man ta en mindre UPS men jag har även andra syften så jag tog inte minsta modellen , för en speldator så krävs dock kraftigare saker.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

En snabb fråga mellan qnap och Synology. Qnap använder twonkymedia för mediastreaming och har någon inställning till Itunes för att lätt kunna koppla ihop dem. Vad använder Synology sig av, är det bättre / sämre? Kommer användas av okunniga familjemedlemmar så det enklaste hade varit det bästa för mig.

Kanske blev lite flummigt men hoppas att ni förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Har stött på ett problem. Jag har pratat runt lite med polare och fått svaret att varken Qnapen eller Synolgyn kommer klara av att streama 1080p filmer. Är detta sant och ifall det är sant vad för nas behöver man för att kunna göra det?

Permalänk
Medlem

Mycket CPU behövs bara om du ska köra RAID 5 eller 6 (då pariteter ska beräknas vid skrivning).
Att streama 1080 är inga problem.

Ituens servern i QNapen dyker upp som en enhet i iTunes under delning, klicka på låten du vill höra... klart lätt att avända

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Förstår jag rätt om jag tolkar det som att streama 1080p kommer vara problem om jag vill köra raid 5 eller 6?

Permalänk
Medlem

Har ändrat mig angående nasen, blir nog att beställa en TS 259 pro. Tack för all hjälp. En fråga. Räcker ett 100mbit lan för att streama alt skicka filer eller bör man fixa en gbit router?

Permalänk
Medlem

Gbit är att föredra om man skickar mycket filer. För då är bara hårddisken/enheten flaskhals och inte nätverket. Du behöver inte köpa ny router, räcker med en switch som du kopplar till din router. Billigare än ny router, men vill du ha en ny router så rekommnederar jag Linksys E4200, det är en trevlig sak.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PyzzeN:

Har ändrat mig angående nasen, blir nog att beställa en TS 259 pro. Tack för all hjälp. En fråga. Räcker ett 100mbit lan för att streama alt skicka filer eller bör man fixa en gbit router?

Det beror lite hur du streamar. I idealfallet är det inga som helst problem att strömma flera 1080P-källor via 100 Mbit. I praktiken är det dock annat som spelar in, exempelvis vilket protokoll du använder för att streama. Kör du en vanlig SMB/CIFS-utdelning har du rätt mycket overhead där, och även buffringsinställningarna i mediaspelaren spelar mycket stor roll. Gigabit är alltid att föredra skulle jag säga. Om du är nöjd med din nuvarande router kan du ju helt enkelt köpa en vanlig Gigabitswitch och koppla till routern. Har själv en liten 8-portars 3Com-gigabitswitch i vardagsrummet för att slippa dra så mycket kablar till kabel/router/server-skåpet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Ang streamingen så kommer det mesta att ske till min TV, en Samsung Smart TV. Ang routern så behöver jag en ny då det byggs om hemma och behöver en router med avtagbara antenner ( kommer behöva att förlänga dem ).

Permalänk
Medlem

DLNA eller ? Isf kanske det kan bli tungt för routern samt att DLNA oftast är mindre bra med vissa format man hitta på nätet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

I dagsläget streamar jag blueray filmer via min dator till tvn. Varför jag inskaffar en nas är för att slippa ha datorn igång dygnet runt. Just nu streamas allt över wifi men kommer inom kort byta till trådat.(Ifall wifi blir ett problem för nasen blir nästa prioritet att dra kablarna).

Finns det något annat sätt att streama till tvn ifall DLNA blir ett problem? Använder som sagt ingen mediaspelare såsom Boxee Box eller liknande utan använder Samsungs egna fildelnings program.