Permalänk
Medlem

moderkortsstrul?

Jag har ett märkligt problem. När jag startar datorn så vill inte alltid grafikkortet starta upp, man hör hur fläkten på grafikkortet startar och slutar startar och slutar, medans allt annat fungerar. jag testade ett annat grafikkort(passivt) som fungerar i en annan dator och det fungerade inte heller. Jag har kört Crossfire och lånade ut det ena grafikkortet och det fungerade för polaren. Det som är ännu mer märkligt är att ibland startar datorn efter att jag stängt av strömbrytarn och låtit den stå några dagar.

Innan dessa problem började så hände det ibland även att drivrutinen slutade fungera, då tänkte jag att det var OSet som var fucked, och har köpt in orginal win7 ultimate.

moderkort: Crosshair IV Formula
processor: AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3,4GHz (fläkt: Noctua CPU-Kylare NH-D14 - Socket 1366 / 1156 / 1155 / AM2+)
Minnen: Corsair Dominator 2GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (4st köpes dock 3st per paket)
grafikkort: Asus ATI Radeon HD 5870 1GB (EAH5870/G/2DIS/1GD5/A/V2) - PCI-E / 2xDVI / HDMI
PSU: OCZ PowerSupply (PSU) ModXStream 700W

någon som har en aning vad som är fel?

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

Hmm, har du testat att sätta in grafikkortet på olika PCI-slotar?
I felsökningssyfte, har du kikat efter kabelbrott fram till power o resetknapp?
Har du möjlighet att testa nätaggregatets funktion?

Bara lite ideer... Lycka till och hoppas det löser sig!

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem

jag har testat flytta runt på HD5850 kortet utan någon förbättring, ska testa det passiva kortet när jag kommer hem. Kabelbrott kan det iof vara. Det är ett riktigt ormbo efter att jag lämnade in datorn för "lagning" det fick igång datorn o kopplade in 2 Scythe fläktar, som för övrigt slutade fungera när jag kopplade ur ena grafikkortet.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att starta datorn genom att sluta kretsen över pinnarna i kontakten där just pwr/rst-kabeln sitter.
Det borde stå i moderkortsmanualen vilka pinnar det är.
Då kan du snabbt utesluta om det är något fel fram till knapparna eller inte.

Lite offtopic: synd ibland att dessa "värsting-mobos" inte har någon inbygd grafikkrets att koppla på i felsökningssyfte... Har nämligen lite samma problem.

Visa signatur

CPU: Intel i7-950 @ stock, Noctua NH-U12P | MoBo: ASrock Extreme3 X58 | Ram: 6gb Corsair Dominator 1600mHz | GPU: 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1gb OC i SLI | HDD: 1x Corsair F80 + 1x Samsung Spinpoint 1tb | PSU: 850w Chieftec Nitroseries | Chassi: NZXT Phantom - Black

Permalänk
Medlem

jag testade köra i de andra slotarna och det fungerar i den tredje räknat uppifrån. Tydligen är det ett känt problem som löses genom att skicka in moderkortet till asus. När jag säger fungerar menar jag dock att det typ fungerade tills jag avinstallerade drivrutinerna till graffekortet och sedan installerade dom igen. får se om jag får igång datorn ikväll annars får man leka med media datorn istället.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>