Officiella systemkrav för Id Software Rage

Permalänk
Melding Plague

Officiella systemkrav för Id Software Rage

Med mindre än en månad kvar till lanseringen passar utvecklarna på att avslöja de officiella systemkraven för det Id Tech 5-baserade spelet Rage.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att de har dx10 iaf! synd att det inte är några dx11 mumms mumms

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Lagringsutrymme 25GB? Wut da f-?

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Hm, är det bara jag som får lite Borderlandsvibbar av Rage?
(btw, Bordelands 2, kommer om ett halvår! ^^ YAAAY!)

25GB? o.O bloated! Låt mig gissa, megatextures i okomprimerad TIF? Eller Multilang pack i 20 olika språk? =P

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Är inte Ati kraven lite låga?

Permalänk

Tycker det är lite så där att alla grymma spel kommer i höst och den nya hårdvaran kommer i vinter

Permalänk
Medlem

Inte snälla rekommendationer, Radeon HD 5550 kommer knappast att kunna driva spelet på annat än allt på low.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Lågt ställda grafikkorts krav har väll alltid varit norm för att kränga till så många det går.

Rekommenderade krav är alltid det egentliga lägsta om man vill ha en vettig upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Inte snälla rekommendationer, Radeon HD 5550 kommer knappast att kunna driva spelet på annat än allt på low.

Tänkte skriva att det var minimum... men det var det ju inte O.o

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

"Rekommenderat" borde ju vara för att åtminstone kunna köra alla grafikinställningar på "high". Det kommer ju inte de där rekommendationerna klara på lång väg. Konstigt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Känner mig trygg med mitt gamla slitna HD5770, men skulle vara skönt att vrida upp alla inställningar på max.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Tycker att grafikkortskraven är lite väl optimistiska. HD4200 sitter ju i laptops med några år på nacken, och inte ens när det var nytt var det speciellt bra för spel. Knappast att jämföra med GF8800.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

"Rekommenderat" borde ju vara för att åtminstone kunna köra alla grafikinställningar på "high". Det kommer ju inte de där rekommendationerna klara på lång väg. Konstigt.

Rekommenderat brukar aldrig vara det som krävs för high. Oftast low-medium.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Haha lite Fail

Rekommenderat:
9800GTX<-----Troligt
HD5550<-----Klarar det av att starta spelet?

LoL?

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Hm, är det bara jag som får lite Borderlandsvibbar av Rage?
(btw, Bordelands 2, kommer om ett halvår! ^^ YAAAY!)

25GB? o.O bloated! Låt mig gissa, megatextures i okomprimerad TIF? Eller Multilang pack i 20 olika språk? =P

diskutrymme är inte särskilt dyrbart i dagsläget ändå , förhoppningsvis får vi riktigt skarpa texturer och annat gott för den lilla uppoffringen diskutrymme.

stackars 360 spelare får ju spelet på 3 skivor
, om jag inte minns helt fel

Skrivet av Robeliboban:

Är inte Ati kraven lite låga?

mjo ett 9800GTX är drygt 50% kraftigare än ett HD 5550

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kanske spelet är super optimerat för ATi?

Permalänk

med tanke på att carmack under qukecon pratade om att man kunde spela rage med intel inbygda är det på sätt och vis inte förvånande

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk
Medlem

WTF!! 25GB xD härligt

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nighthog:

Kanske spelet är super optimerat för ATi?

Och lite magi på det :P, eller så har ATI betalat lite extra för att få lite PR

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

www.game-debate.com listade lite annorlunda systemkrav på Rage. Det framgår dock inte om det är rekommenderat eller minimum. Jag antar att det som Bethesda Blog anger som minimum är det som krävs för att starta spelet.

http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=71&game=Rage
Intel CPU - Core 2 Quad Q6400 2.13GHz
AMD CPU - Opteron Quad core 1354
Nvidia GFX Card - GeForce GT 440
ATI GFX Card - Radeon HD 5550 1024MB

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

De såg ju ganska uselt ut..

Permalänk

De borde läggas till "Maxed" till sånt här. Alla inställningar på max i 60fps.
Kanske även något som i alla fall visar vad som krävs för 30fps med allt på High.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Känns skönt, mitt nya inköpta gtx570 klarar nog medium då...

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Skulle inte Rage köra openGL istället för DX?

Permalänk

Ser riktigt bra ut Behöver man inte oroa sig så mycket, fast å andra sidan har Mr Carmack hintat om att systemkraven inte skulle bli alltför höga. Är väldigt taggad inför releasen och bara längtar efter att få spela det! Sedan så ser ju id studio som följer med mycket intressant ut och jag hoppas att en modcommunity kan växa fram.

Permalänk
Skrivet av ArakanI2:

Skulle inte Rage köra openGL istället för DX?

Ja, Rage inklusive hela ID Tech familjen använder sig av OpenGL som renderings API.
Man använder input från DirectX biblioteket i det här fallet för MS Windows och inte några andra APIs eller liknande.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tenkai Star:

De borde läggas till "Maxed" till sånt här. Alla inställningar på max i 60fps.
Kanske även något som i alla fall visar vad som krävs för 30fps med allt på High.

Jag kan inte annat än att hålla med dig - finns flera tillfällen man hört folk köpt sina spel efter "recommended" därför att deras system passar just det kravet, eller kanske något precis under. Sen installeras det och vipps, lägsta inställningarna fungerar.

Ett höftat "Well Playable" borde finnas med!

Permalänk

Jag tycker inte att texturerna ser så värst magiska ut. Liknar rätt mycket unreal motorn. Dvs "snyggt" i låga upplösningar på långt håll.

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Avstängd

Ja utvecklingen tycks ha stannat på ID! Ett nytt spel som ser ut som ett släppt 2008 och då är det snällt sagt!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag själv inte kikat på systemkrav för spel sedan 2008 då jag suttit på tillräckligt kraftfull hårdvara för att lätt klara av att spela mina spel. Men dessa systemkrav känns, speciellt för grafiken, väldigt optimistiska. Har man läst intervjuer med Carmack de senaste åren så vet man samtidigt att Carmack, som nämnts innan, gärna vill se att spel klarar av att köras även på simpla grafiklösningar, som Intels GMA-lösningar men även AMD och Nvidias budgetlösningar.

Intels Sandy Bridge IGP bör nog iallafall klara av minimumkraven medans Llano kanske rent av klarar av rekommenderade kraven. Toppmodellen, A8-3850, har trots allt en integrerad HD6550D. Om nu integrerade lösningar faktiskt klarar av systemkraven bra så ser vi nu ett spel som gör något som vi troligen inte sett sedan 90-talet.

Spelet är bokat och klart, väntar bara på lanseringen nu. Hoppas personligen på såväl Linux-stöd samt flerskärmsstöd.