Permalänk
Medlem

Kan inte klocka ner cpu'n

Får ibland blue screen, under spelande, stress, fil flyttning

MACHINE_CHECK_EXCEPTION
0x0000009c
00000000`00000000
fffff880`009f4b70
00000000`00000000
00000000`00000000

caused by driver hal.dll+12818

Jag har klockat min cpu till 4 ghz på 1.32 vcore

Men om jag försöker sätta klocken till default settings så får jag denna typer av bluescreen innan jag kommer förbi windows loggan
med mindre klock under 4ghz funkar det förbi loggan men mer ostabil lättare till bsod. Verkar som jag måste ligga på 4-4.5 ghz för att få använda datorn så gott det går.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate
Processor: i5 2500k
Processorkylare: cm 212+
Moderkort: p67 gd55
Minne: 2x 4gb xmc
Grafikkort: zotac gf 470
Hårddisk: intel 320 120 gb, wester digital 1tb green
Nätaggregat: 500w ocz modstream pro
Övrig kylning: 4x 120mm
Övriga komponenter: dvd fläktkontroll
Temperaturer: 35c idle 65c load processor

De vanligaste felen på detta bluescreen nätagg's problem/processor fel(driver,temp,etc)

inga komponenter e nya hände för ca. 1.5 veckor sedan, nyaste delen e ssd som kom för ca 1.5 månader sedan.

värt att nämna e när jag körde grafikkortet på hyffsat hög klock fick jag frysningar ibland typ 1-3 gånger varje omstart av datorn eller så samt pixel regn i ca. 20 sec sen sa windows att grafikkort driversen har återställts efter ett allvarligt fel.

Med den informationen minstänker jag att det e fel på nätaggregatet, dock så hade jag samma problem efter att jag testat med ett 550 corsair vx.

Några förslag ett hjälp jag kan får för att lista ut vad som är fel med min dator ?

Permalänk
Medlem

3.2 vcore?!

Edit: såg nu att du ändrade XD

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

3.2 vcore?!

Edit: såg nu att du ändrade XD

1.9 vcore e max på p67 ändå vill jag minnas.

skulle gärna vilja ha förslag på lösning eller var problem kan sitta

funderar snart på att köpa ett 850w corsair hx bara för att testa om det hjälper...

Permalänk
Medlem

gått igenom den andra hemsidan där du också har postat samma problem. Svaren där verkar vara logiska.. Men något som kanske kan hjälpa är en hel ominstallation. Rensa datorn uppdatera Bios, installera windows, och håll tummarna.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Skrivet av agitax:

1.9 vcore e max på p67 ändå vill jag minnas.

Tror att du har kollat på fel spänning nu.

Core Voltage - Not recommended too exceed 1.38v, doing so could kill the CPU, we therefor recommend a range of 1.325-1.350v if overclocking.
Memory Voltage - Intel recommend 1.50v plus/minus 5% which means upto 1.58v is the safe recommended limit. In our testing we have found 1.65v has caused no issues.
BCLK Base Clock - This is strictly a NO, anyone using base clock overclocking could/will cause damange to CPU/Mainboard.
PLL Voltage - Do not exceed 1.9v!!

Visa signatur

| Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i5 2500K @ Stock | Asus GTX 580 DCII | Corsair Vengeance 8 GB | Crucial M4 64 GB | Samsung F3 1000 GB |
| Corsair AX750 | Fractal Design Arc Mini + 2x Silverstone AP-121| Mionix Naos 3200 | Microsoft Sidewinder X4 | LG M227WDP |

Permalänk
Medlem

asus overclock, och default kan stöka till det också, då jag testat deras egna inställningar och fick själv bsod.. så kan vara någon simpel inställning i bios som bökar. Svårt att veta vad utan att gå ingeom allt

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Får ibland blue screen, under spelande, stress, fil flyttning

MACHINE_CHECK_EXCEPTION
0x0000009c
00000000`00000000
fffff880`009f4b70
00000000`00000000
00000000`00000000

caused by driver hal.dll+12818

Jag har klockat min cpu till 4 ghz på 1.32 vcore

Men om jag försöker sätta klocken till default settings så får jag denna typer av bluescreen innan jag kommer förbi windows loggan
med mindre klock under 4ghz funkar det förbi loggan men mer ostabil lättare till bsod. Verkar som jag måste ligga på 4-4.5 ghz för att få använda datorn så gott det går.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate
Processor: i5 2500k
Processorkylare: cm 212+
Moderkort: p67 gd55
Minne: 2x 4gb xmc
Grafikkort: zotac gf 470
Hårddisk: intel 320 120 gb, wester digital 1tb green
Nätaggregat: 500w ocz modstream pro
Övrig kylning: 4x 120mm
Övriga komponenter: dvd fläktkontroll
Temperaturer: 35c idle 65c load processor

De vanligaste felen på detta bluescreen nätagg's problem/processor fel(driver,temp,etc)

inga komponenter e nya hände för ca. 1.5 veckor sedan, nyaste delen e ssd som kom för ca 1.5 månader sedan.

värt att nämna e när jag körde grafikkortet på hyffsat hög klock fick jag frysningar ibland typ 1-3 gånger varje omstart av datorn eller så samt pixel regn i ca. 20 sec sen sa windows att grafikkort driversen har återställts efter ett allvarligt fel.

Med den informationen minstänker jag att det e fel på nätaggregatet, dock så hade jag samma problem efter att jag testat med ett 550 corsair vx.

Några förslag ett hjälp jag kan får för att lista ut vad som är fel med min dator ?

Hjälper mig varje gång jag överklockar

BSOD codes for overclocking
BSOD Codes for i7 x58 chipset
0x101 = increase vcore
0x124 = increase/decrease QPI/VTT first, if not increase/decrease vcore...have to test to see which one it is
0x0A = unstable RAM/IMC, increase QPI first, if that doesn't work increase vcore
0x1A = Memory management error. It usually means a bad stick of Ram. Test with Memtest or whatever you prefer. Try raising your Ram voltage
0x1E = increase vcore
0x3B = increase vcore
0x3D = increase vcore
0xD1 = QPI/VTT, increase/decrease as necessary, can also be unstable Ram, raise Ram voltage
0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances
0x50 = RAM timings/Frequency or uncore multi unstable, increase RAM voltage or adjust QPI/VTT, or lower uncore if you're higher than 2x
0x109 = Not enough or too Much memory voltage
0x116 = Low IOH (NB) voltage, GPU issue (most common when running multi-GPU/overclocking GPU)
0x7E = Corrupted OS file, possibly from overclocking. Run sfc /scannow and chkdsk /r

Edit lägg märke till 0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Hjälper mig varje gång jag överklockar

BSOD codes for overclocking
BSOD Codes for i7 x58 chipset
0x101 = increase vcore
0x124 = increase/decrease QPI/VTT first, if not increase/decrease vcore...have to test to see which one it is
0x0A = unstable RAM/IMC, increase QPI first, if that doesn't work increase vcore
0x1A = Memory management error. It usually means a bad stick of Ram. Test with Memtest or whatever you prefer. Try raising your Ram voltage
0x1E = increase vcore
0x3B = increase vcore
0x3D = increase vcore
0xD1 = QPI/VTT, increase/decrease as necessary, can also be unstable Ram, raise Ram voltage
0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances
0x50 = RAM timings/Frequency or uncore multi unstable, increase RAM voltage or adjust QPI/VTT, or lower uncore if you're higher than 2x
0x109 = Not enough or too Much memory voltage
0x116 = Low IOH (NB) voltage, GPU issue (most common when running multi-GPU/overclocking GPU)
0x7E = Corrupted OS file, possibly from overclocking. Run sfc /scannow and chkdsk /r

Edit lägg märke till 0x9C = QPI/VTT most likely, but increasing vcore has helped in some instances

Intressant, vill nämna att detta med bluescreens kom helt random och inte när jag ändrat på klocken från början. Det var inte förän nu senast. Så att ändra klock värden e inte vad som orsakade eller något annat för den delen heller. Men vad som orsakade det hela e jag inte intresserad av jag vill bara kunna fixa d.