Permalänk
Medlem

Idiotiskt eller genialt?

Jag jag beställde en sladd från kabelbutiken.se häromdagen och de lät mig inte köpa en kabel för under 50:- så jag beställde en USB han kontakt också. Idag upplevde jag att mina händer var för varma så jag la ihopp ett och ett och skapade en 6*80mm fläktars handkylare.

funkar fett och jag tänkte att fler som lider av för varma händer vid datorn skulle kunna inspireras eller tycka det är så dumt att de bygger nåt helt annat. hursom. så här blev det.

Idiotiskt eller genialt?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem

Både genialiskt och idiotiskt på samma gång.

Du löste ju problemet smidigt, men ändå ganska omständigt med en stor fläktrad sådär x) Ghetto is the way to go!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Skymmer de inte lite grann av skärmen? ser så ut! Annars Genialiskt.

Visa signatur

Oskar :)
Fractal Design Define R3 Black Pearl | Intel Core i5 2500 3.3 GHz | Asus P8P67 LE REV B3 | Asus Radeon HD6870 1GB Referens | Corsair 2x2048MB 1600MHz |1TB Samsung Spinpoint F3 |XFX Core Edition 550W | OS: Windows 7 Ultimate 64bit | Sony MDR-XB700 | Steelseries 6G v2 | Qpad 5K | http://bfbc2.statsverse.com/stats/pc/%5BSWE%5D%20fait/

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ganska idiotiskt ut, måste ju låta endel.

Permalänk
Medlem

Nästa steg:
Ett par vattenkylda handskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Tycker det ser ganska idiotiskt ut, måste ju låta endel.

fläktarna körs på 5 V som sagt de låter inte ett piss.

Skrivet av solslidan:

Skymmer de inte lite grann av skärmen? ser så ut! Annars Genialiskt.

handlar om vinkeln ser med lätthet över dem.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Nästa steg:
Ett par vattenkylda handskar.

Jag gillar ditt sätt att tänka.

Skrivet av Leifson:

Både genialiskt och idiotiskt på samma gång.

Du löste ju problemet smidigt, men ändå ganska omständigt med en stor fläktrad sådär x) Ghetto is the way to go!

Tack

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

HJAha, ja. kanske inte mitt första alternativ. Men som fler sagt. bra tänk

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Genialiskt!

Tack för att du delade med dig - nu vet jag hur jag ska kunna kyla av vardagsrummets elektronikdelar på ett effektivt och snyggt sätt.

Briljant!

Visa signatur

.: länge leve dolby :.

Permalänk
Avstängd

hahahaha

Permalänk

Får dem verkligen nog med ström att drivas ordentligt?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Får dem verkligen nog med ström att drivas ordentligt?

pja den flyttar ju inga jättemängder luft men de kyler lite trevligt och är knäpptyst. Fick den mer ström skulle den nog låta för mycket för att vara användbar.

Funderar på hur en "charge pump" skulle funka och sen kanske försöka paralellkoppla två USB portar men då börjar det bli lättare att bara ha ett externt nätagg. Skulle nog gå men får läsa upp mig på sånt först.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Hoppas du bränner USB-porten.

USB 2.0 kan max leverera 100mA, och de där fläktarna drar nog en hel del mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av electric_man:

Hoppas du bränner USB-porten.

USB 2.0 kan max leverera 100mA, och de där fläktarna drar nog en hel del mer än så.

tråkmåns

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

själv så tycker jag att det är skönt att spela med varma händer eftersom jag mycket sämre med kalla händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fl1ppZy:

själv så tycker jag att det är skönt att spela med varma händer eftersom jag mycket sämre med kalla händer.

beror väll ändå på hur varm man blir om händerna.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av electric_man:

Hoppas du bränner USB-porten.

USB 2.0 kan max leverera 100mA, och de där fläktarna drar nog en hel del mer än så.

Håller med honom, hade också varit kul om du körde in fingrarna i fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empanz:

Håller med honom, hade också varit kul om du körde in fingrarna i fläkten

Ser framför mig hur man kommer och ska sätta sig vid datorn när det är mörkt i rummet, sträcker sig lite för långt när man ska trycka på F5-knappen för att uppdatera sin forumstråd. Plötsligt är rummet dekorerat med blodstänk :D.

Men ja, det kan nog lösa problemet med varma händer. Själv avskyr jag att sitta där det drar, då försöker jag ha en ordentlig rumstemperatur :).
Det ser ju dock ut som att mushanden inte blir kyld. Jag skulle vilja se en fläkt som sätts fast i musen, kanske med någon pinne, så att den hänger med i musrörelserna och blåser ned på musen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empanz:

Håller med honom, hade också varit kul om du körde in fingrarna i fläkten

Skrivet av Nightcrawl:

Ser framför mig hur man kommer och ska sätta sig vid datorn när det är mörkt i rummet, sträcker sig lite för långt när man ska trycka på F5-knappen för att uppdatera sin forumstråd. Plötsligt är rummet dekorerat med blodstänk :D.

Men ja, det kan nog lösa problemet med varma händer. Själv avskyr jag att sitta där det drar, då försöker jag ha en ordentlig rumstemperatur :).
Det ser ju dock ut som att mushanden inte blir kyld. Jag skulle vilja se en fläkt som sätts fast i musen, kanske med någon pinne, så att den hänger med i musrörelserna och blåser ned på musen.

med tanke på att det är sex fläktar @ 5V så blir det inte mycket blodstänk. mer i stil med litet ouch (ja det kan väll ha hänt en två gånger).

vad gäller varm mushand så kan jag/man bara vinkla fläktarna lite så kyler de allt i närheten av musmattan och musen.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

med tanke på att det är sex fläktar @ 5V så blir det inte mycket blodstänk. mer i stil med litet ouch (ja det kan väll ha hänt en två gånger).

vad gäller varm mushand så kan jag/man bara vinkla fläktarna lite så kyler de allt i närheten av musmattan och musen.

Men, nu förstör du ju den fina bilden jag fått framför mig. Men nog har du rätt :).
Jag tycker ändå att min lösning för varm mushand hade varit ganska estetiskt tilltalande tillsammans med tangentbordslösningen

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Men, nu förstör du ju den fina bilden jag fått framför mig. Men nog har du rätt :).
Jag tycker ändå att min lösning för varm mushand hade varit ganska estetiskt tilltalande tillsammans med tangentbordslösningen

Haha jojo. Får skissa lite på idéer. Ta ström från kabeln också vore ju kul

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

FÅNGAD AV EN STORMVIND !!!

Visa signatur

Cooler Master Elite 430 || Corsair 800W Gaming series 80 Plus || Antec Kuhler H2O 620 || Intel Core i5-2500K @ 4.0GHz || Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-15000 1866MHz || ASUS SABERTOOTH P67 B3 || Fractal Design Silent 50mm || XFX Radeon HD 6870 1GB || Corsair Intern SSD 80GB Force Series F80A || Cyborg RAT 3 || Tritton PC51U 5.1 Headset

Permalänk
Medlem

Ser ut som Gigabyte härmat min fläktdesign på sitt senaste SoC. vem hade kunna tro det

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄