Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Medlem

Rätt kul att se hur tråden helt och hållet spårat ut och blivit ett AMD vs. Intel vs. Nvidia vs. Apple krig på endast ett par timmar istället för lite mer vettiga diskussioner kring vad fanboy-ism innebär, lite objektivitet kan ju inte skada xD
Kul läsning på helgen om inget annat =P

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Inaktiv

Jag var en extrem Playstation-fanboy en gång i tiden. Sen kom PS3 och Sony drog iväg åt håll som jag inte höll med om. Nu avskyr jag i princip alla av dagens stora konsoltillverkare Microsoft, Sony, Nintendo. Microsoft av uppenbara skäl. Sony med sitt förbannade DRMande hela tiden. Nintendo avskyr jag inte egentligen utan det är mest för att dem gör så äckligt barnsliga spel, men det finns ju målgrupper för det med. Typ 1-5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

I slutet på 2006 köpte jag AMD Phenom, den med TLB buggen som ingen råkade ut för. Processorn, en 2,2 GHz phenom och moderkortet var MSI Platinum AM2 K9A2.

Var och badade idag och pratade med han som fått den datorn av mig, han kör den fortfarande och har endast ett nyare grafikkort. Vi pratade om han skulle klara av att köra BF3, att det nog kan bli tufft för processorn och hänga med.

Att datorn klarat och hänga med i alla spel under drygt 6 års tid visar en hel del hur prisvärd AM2 sockeln varit. Skall han uppgradera kan han köpa en X6 och så håller datorn i några år till.

Klarar AM2 sockeln att köra alla spel under 10 års tid?

Otroligt nöjd med AM2 sockeln, bara det att Battlefield och andra nya Total war spel hänger inte med (Och jag tror ni fattar att den inte klarar av spel som är mer krävande än de två spelen) Men annars funkar resten, duger!

ONT: Jag är ingen fanboy, byggde 2 Intel datorer åt polarna då de verkligen var prisvärt och bäst sedan la jag en gtx 570 i det ena och en 6950 i den andra.
Så jag har haft en aning erfarenhet med de ifall men jämförde Nvidia och ATI så vann gtx 570 sedan när jag överklockade AMD kortet så blev resultaten nästan identiska. Catalyst control center buggade lite i början och musen laggade i hörnen men det fixade sig sedan med en patch.
Alltså har det inte varit så mycket problem mellan de, ännu har de inte ringt efter hjälp och HD 6950 var förmodligen det bästa köpet jag har gjort åt någon.
Alla delar har sin fördelar och jag går ut efter det jag kan få mest för pengarna.
Däremot så skulle jag nog installera AMD datorer i hela skolan bara för att stödja de, varför?
För att jag vill se deras erbjudanden i framtiden så att man har fler alternativ att välja bland, det sista året så har AMD halkat efter lite när det gäller CPU marknaden och därmed väljer man självklart Intel.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

Är nog inte fanboy men har mer fastnat för Ati än Nvidia. Dels för att jag har haft mer coil whining med Nvidia kort dels för att jag har fått baka ett antal av dem i ugnar för att fixa till dem. Aldrig behövts med Ati kort. Och Ati tycks fungera bättre för mig i äldre spel som Thief 2 där jag får problem med texten som flimrar. Dessutom så vore det tråkigt om Nvidia tog över mer, de har tillräckligt av marknaden redan.

Har mest använt AMD cpus, men nu hänger de inte med riktigt länge så Intel har jag använt mycket mer senaste tiden. Tror inte, men hoppas att bulldozer gör att AMD tar ikapp mer. Sist så var ACHI stödet kasst med AMD så jag hoppas de fixar till det också.

Trots problem med Creatives drivrutiner (speciellt Vista64, tog dem 1år att få det att fungera) så väljer jag dem för att deras EAX är överlägsen andra lösningar från bl.a. Terratec, Ma-Audio och Asus som jag har testat på.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymoose:

Orkar du inte läsa hela mitt svar: Mitt val är Intel/nVidia.

Så kul att se folk som skriver "AMD är bäst". Man undrar direkt, på vad?
Dom är sämre i prestanda och energieffektivitet i alla lägen. Det ända dom är bra på är att vara dåliga.
Det handlar inte om prestanda/krona, det handlar om prestanda. Är du fattig, köp AMD. Jag skiter i vilket. Men säg inte att det är bäst. Det betyder bara att du inte hade råd att köpa Intel/nVidia, och därför måste du säga något som försvarar ditt val för du vill inte säga sanningen, d.v.s att du är fattig.

Jag är inte rik, men jag har pengar nog att välja. Jag kommer köra Intel/nVidia tills dess att AMD är lika bra eller bättre. Jag ser gärna en sån förändring. Men i dagens läge är det inte så. Jag har till och med slutat köpa dom vanliga märkena och satsar på dom lite högre tillverkarna av grafikkort. (EVGA, XFX, BFG) Mest p.g.a. kvalitén. Om kortet håller längre är ju det också ett sätt att se prestanda/krona, och jag byter alltid ut min kylare för jag vill ha en tyst dator. Med dessa märken gäller då fortfarande garantin. Min generella uppfattning om grafikkort AMD vs. nVidia är denna:

AMD:
* Hög FPS med låga inställningar, medel FPS med höga inställningar.
* Håller ett smått bättre FPS-medelvärde men sämre lägsta FPS.

nVidia:
* Medel-hög FPS med låga inställningar, medel-hög FPS med höga inställningar.
* Håller ett smått sämre FPS-medelvärde men bottnar inte som AMD.

AMD har högre toppar men lägre dalar när det gäller FPS. Det enda utav dessa som märks är dalarna. Visuellt sett vinner alltid nVidia, men det vet nog folk om.

När det gäller proccessorer är det inte mycket att snacka om. AMD är defenitionen av energiineffektivitet.

Är förövrigt fanboy av Razer, Apple mobiltelefoner, Windows och Scythe. Hatar logitech möss & tangentbord, LED-fläktar och samsung bildskärmar.

Det beror helt på vilket spel du spelar och vilka krav du har. Köper du ett gtx460 eller 6850 och en i52500k är det bara pengar i sjön då det kommer flaska. Då kan du lika gärna ta en phenomII955. Dessutom drar nvidiakort i regel mer ström än amd. (560ti drar mer än 6950 t.ex). Du säger "är du fattig, köp amd" men det finns faktiskt folk (tro det eller ej) som inte lägger alla sina pengar på datorer. Det handlar inte om hur mycket pengar man har, det handlar om hur man prioriterar.

Jag föredrar nvidia för att det i regel finns fler kort att välja mellan med eftermarknadskylare och för att jag tycker att nvidias kontrollpanel är bättre. Men skulle inte nvidia släppt 560ti skulle jag köpt ett 6950 eller 6970 för att det passade mig bäst. Jag tänkte köpa en 955 eller 965 men när jag skulle köpa var det kampanj på 1055t så att den t.o.m var billigare så varför inte?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Jag köper Mac för att jag gillar OSet och orkar inte fixa en "hackingtosh", dessutom är macbookarna rätt trevliga att handhas med och har bra design.
Hade jag inte köpt det hade det blivit en Lenovo Thinkpad.

Jag köper bara Intel cpu'er för att jag har bättre erfarenheter av Intel och jag tycker de fungerar bättre.
Jag köper gärna Nvidia för deras stöd i Linux och att deras drivers fungerar oftast bättre än de ATI kort jag har haft.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Har alltid haft AMD processorer genom tiderna och så blev det att man tog AMD graffekorten med. Så det känns som att man vill supporta AMD så att intel får lite mer konkurrens. Sitter alldelles strax på 2st 6970 och planerar att införskaffa Bulldozer med 8 cores.

Jag hatar inte Intel bara för det xD Men jag hatar Apple...

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Skrivet av DarkMx1000:

Det här måste vara den dummaste tråden skapad på swec någonsin.

"VARFÖR ENVISAS VISSA MED ATT STÖTTA AIK ELLER DJURGÅRDEN?" Lägg ner denna tråd tycker jag. Man stöttar den sida man gillar helt enkelt punkt slut!

Kom igen nu vad är vi 8 år "snark"

För de flesta (hoppas jag) är det ju inte så, för de absolut flesta så är det bästa pris till bästa produkten som avgör köpet.

Sen finns det ju alltid lite svagare människor som försöker tyda sig till en grupp-mentalitet.. efterlikna andra i hopp om att vinna någon form av "respekt". Folk försöker ju ofta att rättfärdiga deras beslut o köper därför all reklam som är positiv till deras produkt och är käll-kritisk till all reklam som är positiv till någon annan.

I det stora hela handlar dessa människor om personer som har en ingrodd rädsla för förändring, man vill tänka som ens kompisar/föräldrar tänker, man vill vara som alla andra.. man vill omedvetet smälta in i den gråa massan.

Det är inte för att en "iphone är snygg" som är anledningen till att de köper den, det är för att de tror att alla andra tänker så - eftersom alla andra också äger en Iphone. Likt en fanatiker så bortser de ifrån logik och rationalitet och vägrar lyssna på den andra sidan. Precis som diverse mode trender annars så föds denna rädsla från svaga osäkra människor - Rädslan att sticka ut ur den gråa massan.

Precis som när vi var barn så var vi övertygade att det bilmärke vår far körde var "Det bästa på allt" likså är dessa svaga människor övertygade på att deras "märke" är bäst. Det är därför folk kan så innerligt försvara ett logiskt självklart sämre alternativ, och kan dra helt ologiska slutsatser för att försvara sitt alternativ.. även om de inte självmant har valt det, utan bara följt strömmen.

"Det är bättre att köpa scan-korvar på ICA istället Willy's de har bättre kvalité där."

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Läs i den första mac vs pc-tråd du hittar

Har jag gjort för länge sen, därav den första kommentaren med citat i denna tråden

Samt att du själv bekräftade just det jag skrev med ditt första inlägg

Permalänk
Skrivet av Anonymoose:

Det är inte rättvist att säga att 570 vs. 6970 definerar nVidia vs. AMD. Jag tycker att budgetklassen kan exkluderas. Men om något enskilt kort ska bestämma bör det i alla fall vara från prestandaklassen.

Jag fattar inte heller AMDs namnsystem.
Till exempel:
Är 6950 bättre än 6870, 6770, 6670 eller 6570? Är det sämre än alla. Beror det på?
Min brorsa bad mig välja ut ett grafikkort i mellanklassen. Jag valde ett GeForce 560 för jag blev så jävla less på att jämföra alla olika AMD-kort.

Du får jättegärna bifoga länkar till det du refererar till om du har lust.

Kort från budgetklassen ska exkluderas? HD 6970 är inte budget, men det visste du nog, eller?
HD 6950 är bättre än 6870, 6770, 6670 eller 6570 eftersom HD 6950 har ett högre nummer, Nvidia kör ungefär med samma stil fästen dom har även bokstäver på vissa av sinna kort, t.ex. GTX 560 Ti jämfört mot GTX 560 som du köpte.
Om du var ute efter ett kort i mellanklassen från AMD så är det ju bara att köpa ett HD 6870, om du inte kan se det på numret så ser du det på prislappen. Det är faktiskt inte så svårt.
Jag orkar inte titta igenom alla tester igen just nu, men jag kommer ihåg att även HD 6870 har minst lika bra minimum fps jämfört dess konkurrerande grafikkort i samma prisklass. Det där bildtestet med AMD vs Nvidia var så länge sedan nu så jag kommer inte riktigt ihåg vart någonstans jag läste testet, det kan ha varit på en annan hemsida än Sweclockers.

Permalänk

Jag har kört på alla möjliga märken och testat AMD väldigt länge för att dom passat min budget, men nu så ökade min budget och jag körde på intel... men för att vara helt ärlig så märker jag knappt någon skillnad. Jag gör musik och använder min dator flitigt till det, men det märks bara i benchmarks och när jag jag jag konverterar musik filerna till .MP3

but it's just my peice of cake

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

För min del har jag alltid varit nöjd med AMD's processorer. Så jag kommer köra vidare på deras prollar.
Har inte byggd en ny dator på evigheter, men om det blir av (för BF3's skull) så blir det AMD processor samt ATI Kort.
Framförallt stödjer jag AMD mer än Intel eller nVidia för att AMD är ett mindre företag som behöver mitt köp mer
än Intel eller nVidia.
Sen tycker jag att det som Intel har gjort under många år med sina tvångsavtal som först och främst var riktat mot AMD
var djupt omoralisk och det vill jag inte stödja med mina pengar.
Jag är inte så kräsen när det kommer till ren prestanda. Så om jag går miste om en del prestanda om jag
köper AMD's värsting prolle kan jag bra leva med det.
nVidia korten har jag bara haft bra erfarenheter med och kan inte säga något negativt om.
Men fortfarande föredrar jag AMD's grafikkort, och kommer köpa en nästa gång jag bygger ny Dator.
Jag tyckte att färgåtergivningen i många spel var bättre med mitt gamla Radeon 9800pro än med mitt nVidia 7800GTX i sign.
Men prestandan mellan dom går ju inte att jämföra som alla hoppas jag förstår.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

En dokumentär som förklarar det hela

Enkelt, fanboys är som religiösa fanatiker, deras gud är den enda guden.
Ingen annat spelar någon som helst roll, vare sig pris, kvalitet eller teknik mm.

För er som vill först varför tex Apples fanboys beter sig som religiösa fanatiker, besök en Apple Store och bli chockad av hur lik en kyrka butiken är.
Eller om ni inte har möjlighet eller blank vägrar sätta sin fot i satans boning (jepp, någon som stämmer allt till höger och vänster i stället för att utveckla nya produkter är nära vän med han där nere iaf) så finns en dokumentär som behandlar just detta ämne om fanboys:
http://www.youtube.com/watch?v=h0dUuHo58UE (obs flera delar)

Detta är en mycket välgjord (som alla deras är) BBC dokumentär.

Själv är jag agnostiker, jag kräver fakta för att välja min gud/märke.
Det enda märke jag ens kan komma i närheten av (äger 6st produkter) att vara en fanboy för är Logitech, men så fort något annat märke har ngt bättre så tvekar jag inte att byta direkt (men jag kikar ofta på dom först). Jag gillar Asus men senast blev det ett Gigabyte moderkort. Jag gillar Intel men det blir troligen en AMD Liano alt E-350 i min kommande uppgradering till min HTPC. Jag gillar Nvidia, men det blev 2st AMD 6950 i senaste uppgraderingen.

Själv är jag nog jordens minst lojala kund. Så fort ett märke kommer med ngt bättre (pris, teknik eller kvalitet) så byter jag direkt.
Jag handlar lockvaror på olika matbutiker, men handlar det mesta där det är billigast (otacksamt för dom men billigt för mig).

Permalänk
Medlem

Jag har nog alltid varit lite av en fanboy till AMD, men va mycket värre med det förr. Inte för att dom har gjort bäst hårdvara utan att dom alltid varit en underdog till Intel. Jag hejar nästan alltid på underdogs av någon anledning ^^ Men på senare tid så köper/tipsar jag om det som är bäst just nu, skiter fullständigt i vilket märke det är.

Sen är det klart att alla som håller på med datorer och har gjort det i 10 år har favoriter bland märkerna, så är det ju alltid. Jag gillar t.ex ASUS bra mycket mer än Gigabyte & MSI. Men det har ju att göra med att jag haft bättre erfarenheter med ASUS genom åren. Samma gäller för det eviga tjötet mellan grafikkorten, min favorit är Nvidia lätt, mest för att deras drivers oftast är bra mycket stabilare än Radeon. Men nu sitter jag med radeon lik förbannat och det har med att göra att Radeon hade snabbaste korten när jag köpte nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Enkelt, fanboys är som religiösa fanatiker, deras gud är den enda guden.
Ingen annat spelar någon som helst roll, vare sig pris, kvalitet eller teknik mm.

För er som vill först varför tex Apples fanboys beter sig som religiösa fanatiker, besök en Apple Store och bli chockad av hur lik en kyrka butiken är.
Eller om ni inte har möjlighet eller blank vägrar sätta sin fot i satans boning (jepp, någon som stämmer allt till höger och vänster i stället för att utveckla nya produkter är nära vän med han där nere iaf) så finns en dokumentär som behandlar just detta ämne om fanboys:
http://www.youtube.com/watch?v=h0dUuHo58UE (obs flera delar)

Detta är en mycket välgjord (som alla deras är) BBC dokumentär.

Eller så ser bara deras butiker ut som nästan alla modern jävla design hus som finns utanför Sverige http://weburbanist.com/2009/04/06/dream-designs-10-uncanny-ul... ... http://www.trendir.com/house-design/

Permalänk
Medlem

Jag har inget mot Apple som företag, tvärtom har jag alltid sett dem som den där underdogen på samma sätt som AMD som man gärna sympatiserar med. Dessutom gör de fina produkter och riktigt bra operativsystem, även om man kanske får lägga lite extra för design snarare än kraft. Tyvärr förändrades mycket efter att de släppte iPhone. Helt plötsligt kom en massa svennebanan-människor som aldrig sett en smartphone tidigare (och förmodligen inte brytt sig om Apple heller) och sa att det som Apple gjort var något nytt när man själv suttit med sin N70 eller N95 och lagt in program på mobilen i flera år (även om man kallade det program då och inte appar).

Jag tror kanske att man som tekniknörd är lite sur för att Apple har öppnat dörren för den stora massan till något som tidigare har varit exklusivt för de "som kan". Och kanske för att de människor som numer begagnar sig av den "nya" tekniken just framställer den som något otroligt nyskapande, vilket den ju också på sätt och vis är, för dem...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Det är väl precis som allt Apple folk, dom vägrar inse att andra produkter kan/är bättre.

På samma sätt väljer folk sitt favorit märke över prestandan som de andra kan erbjuda, dock ej helt säker på varför men jobbigt är det.

Skulle säga att detta är problemet med alla som inte förstår sig på Apple. Jag gör det inte därför den har världens bästa lista över siffror utan hur maskinen faktiskt presterar i verkligheten med vardagliga uppgifter. Sedan skulle jag aldrig köpa en Mac för att spela på självklart. Men jag skulle heller aldrig jobba på en PC.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Kort från budgetklassen ska exkluderas? HD 6970 är inte budget, men det visste du nog, eller?
HD 6950 är bättre än 6870, 6770, 6670 eller 6570 eftersom HD 6950 har ett högre nummer, Nvidia kör ungefär med samma stil fästen dom har även bokstäver på vissa av sinna kort, t.ex. GTX 560 Ti jämfört mot GTX 560 som du köpte.
Om du var ute efter ett kort i mellanklassen från AMD så är det ju bara att köpa ett HD 6870, om du inte kan se det på numret så ser du det på prislappen. Det är faktiskt inte så svårt.
Jag orkar inte titta igenom alla tester igen just nu, men jag kommer ihåg att även HD 6870 har minst lika bra minimum fps jämfört dess konkurrerande grafikkort i samma prisklass. Det där bildtestet med AMD vs Nvidia var så länge sedan nu så jag kommer inte riktigt ihåg vart någonstans jag läste testet, det kan ha varit på en annan hemsida än Sweclockers.

Jag menade inte att något nämt kort ingick i budgetklassen. Men det förstod du nog, eller?

Du verkar ha fastnat på ett kort igen. Jag sa generellt.

Läs tills du fattar innan du skriver.

Visa signatur

AMD, valet för dig som är fattig.

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Jag anser snarare att är man ett så kallat "fan boy" så har man gått över den här gränsen där man gör vettiga val mellan pris, kvalité och märke och istället så fokuserar man endast på ett enda faktor, vilket i detta och många andra fall är just märke.
Inte på något logiskt sätt är det smart att endast fokusera på ett enda faktor vilket oftast är övertydlig i diskussioner, då börjar man istället att bända faktum tills den passar in i ens teorem istället för att se objektivt på det hela, oftast är det rätt kul att läsa de diskussion som hettar upp dock =]

Måste hålla med helt och hållet. Lustigt nog så är det troligtvis att man lämnar enthusiast-stadiet när man blir "fanboy" istället för att sitta och pilla med alla olika sorts konfigurationer för att man bara kan. Kör med vad du hittar, men för main-systemet brukar man ju ändå slänga på en extra slant och ta något som man har upplevt vart fungerande. Att pröva något nytt är oftast ett stort frågetecken men det är exakt vad som gör det kul. Ursäkta ifall detta är dåligt formulerat men Sanazin gav en så pass bra beskrivning att jag tycker den borde klistras i ordboken

(vilken ordbok det är har jag ingen aning om men den skulle utan tvekan passa i min)

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Att ha varit bortkopplad från PC världen flera år pga att man istället kört Mac har dock fått mig att tappa den gamla fanboyismen jag hade till AMD och dåvarande ATI. Denna dator jag sitter på nu har ett Intel chip och en Nvidia GPU just för de var det bästa jag kunde få för mina pengar.
Dock är det ju inte konstigt att man gärna är fanboy och försvarar sina köp eftersom man gärna inte framstår som en idiot och köpt "fel".

Permalänk
Medlem

AMD[cpu]+Nvidia[gfx]=<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Det är väl precis som allt Apple folk, dom vägrar inse att andra produkter kan/är bättre.

På samma sätt väljer folk sitt favorit märke över prestandan som de andra kan erbjuda, dock ej helt säker på varför men jobbigt är det.

Skillnaden där är att Apple ofta har skön design på sina produkter, jag är absolut ingen fanboy av något slag. Men jag har både mac mini, macbook air och apple extreme (router) som alla 3 kostar ganska bra, men varför? Lätta, skön design (enligt mig) slipper allt lull lull som många företag skickar med.

Men hårdvarumässigt så slår många tillverkare. Men det finns så mycket mer än specs. Kanske är en åldersfråga?

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Det har nog mycket med att man fastnar för den första produkt man har som fungerar bra. Man färgas nog ganska mycket av egna tidiga erfarenheter.

Sen handlar det också mycket om att rättfärdiga och försvara sitt köp/val. Det spelar stort in.

Instämmer helt - dessa två är de absolut viktigaste argumenten i den här frågan.

Permalänk
Inaktiv

Är innerst inne en fanboy av AMD, men är ännu större fan av "most bang for the buck" på prestandasegmentet. Därför fick det bli intel även denna gång. Förhoppningsvis kommer AMD tillbaka. Apple är ett företag dom attraherar mest fanboys och deras kunder är de mest lojala som finns. Jag ägde en macbook pro som jag gav bort. Nu ska även Iphonen säljas så att jag blir fri från de.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RottingRhubarbs:

För att folk inte vågar erkänna att de har fel. Ta mig inte fel nu, jag må ha en AMD CPU just nu men skulle lika väl kunna byta till intel om jag kände för det

Nog, upp till bevis då! Imorgon ska du ha Intel CPU!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Själv blev jag lite besviken på Nvidia när en drivrutin till mitt gamla 8800GT gjorde så att hela kortet brann upp. Så blev lite rädd där och det blev ett ersättningskort från ATI. Annars spelar det absolut ingen roll vilken tillverkare jag köper ifrån. Jag uppgraderar till det bästa för min budget som finns tillgängligt på maknaden då jag behöver nya grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jaaay2k:

Nog, upp till bevis då! Imorgon ska du ha Intel CPU!

Visst betalar du nytt modermodem och prolle då? För jag är arbetslös och har drygt 120 kr kvar på kontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tror du missat något... problemet med apples monopol är att de inte har några konkurrenter. De kan inte tillverka sämre produkter än sina konkurrenter sålänge de har ensamrätt om MacOS och filsystemet HSF+. Sen vet jag ingen tillverkare som gör bättre allt-i-ett datorer rent hårdvaru/kvalitetsmässigt heller. När det gäller just iMac så har årets modeller förvånansvärt hög prestanda rent hårdvarumässigt i förhållande till pris.

Har inte Apple konkurrenter?! Så det finns inga andra smartphones på marknaden än Iphone? Inga andra tablets utöver iPad? Inga Laptops mer än Macbook serierna? etc. Sist jag kollade behöver du inte använda samma OS eller filsystem för att konkurrera. Men vill du definiera det så konkurrerar ju inte Google med Yahoo heller.

Permalänk
Medlem

Jag köper det som jag tycker är intressant och passar mig. Blir rätt självklart att man då pratar varmt om det.
Att bara hata för att hata var något man gjorde när man var 14 och tyckte att man var tuff, den tiden växer alla ifrån. Förr eller senare.

Permalänk

För att AMD är bäst helt enkelt.