Permalänk

Underklocka, undervolta, Asus 1215b

Har försökt hitta något om överklockning av den här lilla rackaren, dock verkar det inte gå då CLK frekvensen och Devidern är låsta vid specifika värden. Dock finns möjlighet att underklocka eller helt enkelt sänka volten för att få längre batteritid och en svalare burk. Jag har laborerat med detta i några dagar nu och har lyckats över förväntan. Detta har gett mig runt en timme extra batteritid.

Programmet jag använder heter Brazos Tweaker på följande länk:
http://code.google.com/p/brazostweaker/wiki/UserguideBrazosTw...

Står en liten guide hur man gör.

Jag har fått följande resultat med de klocks som är förspecifierade av CPU.

P0 = 1.15v (1600mhz)
P1 = 1.0v (1280mhz)
P2 = 0.8125v (800mhz)

Har använt mig av OCCT Linpack i 5+ timmar på samtliga states. Sänker jag ett snäpp lägre fryser datorn och jag måste starta om.

Har börjat sänka för GPU och Nordbryggan också och har just nu påbörjat test av NB P0. Använder OCCT GPU stress för detta.

EDIT
Just nu stabilt:

NB P0 = 0.8125v
NB P1 = 0.7500v

Ni kan ju länka era resultat och kanske komma med tips och länka för att göra det möjligt att överklocka med tanke på de volt som går att få med förgivna frekvenser, dvs. det borde ju gå att höja frekvensen rätt bra med ex förspecifiserat maxvolt på 1.3...

Program jag använt:
-CPUZ:
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
-OCCT:
http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

Värt att notera är att CPUZ visar rätt volt men kan även visa högre frekvens på CPU om man sänker devidern, men detta stämmer ej då den är låst. Har kontrollerat med benchmark men får samma värden på 1600mhz som 2000mhz+.
GPUZ som finns inbakat i OCCT visar ej rätt volt, är låst till förspecifiserat, men ändras eftersom om du sänker till ett alldeles för lågt värde fryser datorn.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Lekte i samma program förra veckan och använde de inställningar som fanns på wikin men klockning är inget jag riktigt har full koll på.
Men jag ser gärna framemot dina tester på underklockningen så batteritiden blir bättre.

Permalänk
Skrivet av Kristofer-kun:

Lekte i samma program förra veckan och använde de inställningar som fanns på wikin men klockning är inget jag riktigt har full koll på.
Men jag ser gärna framemot dina tester på underklockningen så batteritiden blir bättre.

Grejen är att du inte kan överklocka med programmet, du kan alltså inte komma över 1600mhz tyvärr. Var noga med att ställa in rätt energischema (energispar, balanserat, hög prestanda) vid test av de olika frekvenserna, dvs. ha koll på var "asterisken" är i Brazos tweaker (flikarna på P1, P0 osv). Lättast är nog att gå in i AMD control center (CCC) under prestanda och CPU speed, och fixera hastighet på antingen 800mhz, 1280mhz eller 1600mhz. Vid test av GPU gick jag in i energialternativ på antingen hög prestanda eller energispar och valde under avancerat "maximal batterispar" för 300 mhz (eller vad den nu var i P1) samt maximal prestanda för att låsa till 533mhz. Därefter kör stressprogrammen, och vid stabil klock reseta de olika energialternativen.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses