Permalänk
Medlem

Vi som Turfar på swec!

Tänkte mig att denna tråd skall vara till för att dela med sig av sina turf-erfarenheter, möten med fienden, dagliga erövringar och självklart, tips och tricks kring det hela.

Sweclockers rankinglista
http://mittsvar.com/swecturf/index.php
Saknas du? Quota eller skicka PM till mig, Nightcrawl, så lägger jag till dig.

Vad är "Turf" ?

Ett gratis android-gps-spel, som kanske kan liknas vid "Capture and hold"-spelsättet som finns i fps-spel som t.ex. Quake. Det går ut på att man ska ta över utvalda platser i sin stad. I appen finns en karta och chat. På kartan finns områden markerade, s.k. zones. Placerar man sig i området med gps:en igång så börjar en nedräkning på en minut. När minuten är över ändras zonens färg på kartan till grön, vilket indikerar att du äger den. Att ta en zone ger en engångssumma i poäng, därefter generar den poäng kontinuerligt, tills dess att tävlingsomgången är över, eller att en annan turfare tar över den. Poängen används för att lista vinnare, globalt och per stad. En spelomgång varar fyra eller fem veckor. Din 'hemstad' blir den stad där du har flest zone takeovers.

Placerar du dig själv på topp 3 finns det vinster att hämta hem. Placerar du dig någonstans under detta, så har du åtminstone förhoppningsvis fått bättre motion och hälsa. Spelet är beroendeframkallande, och har på kort tid fått mig, och många många andra, att trotsa regn och oväder genom att ge sig ut till fots eller på cykel för att åter dominera staden.

Här är en trailer.

Här är en "Turfvideo" från en deltagare. Kanske ger bättre insikt i hur det går till. Beroendeframkallande och kul i sin enkelhet. Notera att den är 2x hastighet.

Läs mer på den officiella hemsidan www.turfa.se

Appen och spelet är helt gratis, och utvecklas av svenskar. I skrivande stund förbereds ett pilotprojekt i Nederländerna, för att sprida spelet/sporten internationellt. Appen finns på market, under namnet "Turf".

Nu ska jag ta mig hem, hämta cykeln och stjäla tillbaks Gävle.

Update 2012-04-17
En artikel på swedroid här under våren har gett Turf många nya spelare. Högre aktivitet än någonsin, vilket visar sig ännu mer nu när solen och värmen börjar dyka upp mer och mer. Här är en länk till artikeln.

http://www.swedroid.se/svenska-turf-ar-ett-annorlunda-spel-so...

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem

Var aktiv förra året när jag upptäckte det men sen kom vintern och man lät det vila men ser har det bara inte kommit igång igen Väldigt kul annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Var aktiv förra året när jag upptäckte det men sen kom vintern och man lät det vila men ser har det bara inte kommit igång igen Väldigt kul annars.

Upptäckte det nyligen, riktigt kul. Lika kul som det på ett sätt är onödigt. Idag stötte jag för första gången på en fellow turfare som stal tillbaks rådhusplatsen i Gävle. Jag begav mig dit för att möta min fiende. Nu har han tagit tillbaks de zoner jag tog under förmiddagen, så det blir till att hoppa på cykeln, trampa en mil in till gävle och stjäla tillbaka. Fågelvägen är det 2.5 mil mellan alla zoner i gävle, så det blir nog ett par timmars turfande ikväll. Jag behöver motionen - och poängen

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem

Haha kommer ihåg vad envisa vissa fiender var. I princip så fort de kunde tog de tillbaka alla de bästa zonerna i stan

Permalänk
Medlem

Haha ja. Själv jobbar jag på kontor i centrala gävle och har en del inom 5 minuters promenadavstånd, så nog kommer jag kunna vara lite jobbig att ha att göra med :D.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset
Ska genast testa då en del att ta över i Trollhättan är resecentrum, och därifrån tar jag bussen varje morgon

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Såg något spel liknande detta på "Gadgets" på Discovery måste helt klart testas Tack för tipset!

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Ok, den enda frågan som överhuvudtaget spelar någon som helst roll kommer här;

Finns den i Norrlands-version?
Alltså, man får position, man pinnar iväg till det ena treriksröset och tar över. På eftermiddagen har grannen varit förbi och snott tillbaka. Samtidigt i Fjunäsdalen pågår blodigt krig mellan Översittarna och Fararna över ortens enda nära point i köpcentrum. Imorgon skall jag ta mig ut till närskogsområdet och ta över grannens närmsta point medan han är upp i norr.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Puh, var ute igår kväll. Slutade lite tidigare, första dagen efter semestern ni vet. Tog bussen hem till valbo, ca 1 mil utanför gävle. Hoppade på cykeln och trampade runt. Tog ett par zoner i en stadsdel utanför centrum. På väg in mot centrum ser jag två andra spelare på kartan, den ena en erfaren sådan. När man har tagit över en zon är den blockad en viss tid. 2xSpelarRank. Således, de erfarna, får en blocktid på upp till max en timme. Tji fick jag när han började plocka de zonerna i centrum som var närmast mig, så istället fick jag trampa på till en stadsdel på andra sidan centrum, för att uppehålla mig länge nog för att kunna återta Gävle centrum på min återresa. Med drygt 3 mil på sadeln efter att ha lämnat hemmet, cyklat genom regn och med värk i ena knät så lyckades jag stjäla den sista centrala zonen med så lite som 0.1% batterikapacitet kvar.

Vilken dag.

Skrivet av RedFLip:

Tack för tipset
Ska genast testa då en del att ta över i Trollhättan är resecentrum, och därifrån tar jag bussen varje morgon

Gör så :). Förhoppningsvis känner du suget att promenera lite extra på vägen hem för att ta några andra zoner i närheten. En zon kommer man inte långt på

Skrivet av MyRus:

Såg något spel liknande detta på "Gadgets" på Discovery måste helt klart testas Tack för tipset!

Aha, låter intressant :). Lycka till! Det är roligare irl än vad det kan tänkas vara när man först ser det på papperet.

Skrivet av Alakai:

Ok, den enda frågan som överhuvudtaget spelar någon som helst roll kommer här;

Finns den i Norrlands-version?
Alltså, man får position, man pinnar iväg till det ena treriksröset och tar över. På eftermiddagen har grannen varit förbi och snott tillbaka. Samtidigt i Fjunäsdalen pågår blodigt krig mellan Översittarna och Fararna över ortens enda nära point i köpcentrum. Imorgon skall jag ta mig ut till närskogsområdet och ta över grannens närmsta point medan han är upp i norr.

Om min geografi inte är helt ute och cyklar finns det en zon vid treriksröset. Dock inte helt 100%. på http://www.turfa.se/index.php?page=map så får du en överblick på var det finns zoner. I t.ex. Gällivare finns ett åtminstone 6 zoner att ta.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Gör så :). Förhoppningsvis känner du suget att promenera lite extra på vägen hem för att ta några andra zoner i närheten. En zon kommer man inte långt på

haha, absolut!
Redan battle mellan mig och en annan i Trollhättan märker jag, han var på platsen bara 2 timmar efter jag tagit över den.
Så den ska tas när jag kommer hem, sen ska jag cykla runt och plocka ALLA i centrum, ska ändå handla så kan ta mig en extra tur.
Nu ska han ner!

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns till iOS

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

Fanns bara ett turf i min stad.. känns ju lagom utmanande

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

haha, absolut!
Redan battle mellan mig och en annan i Trollhättan märker jag, han var på platsen bara 2 timmar efter jag tagit över den.
Så den ska tas när jag kommer hem, sen ska jag cykla runt och plocka ALLA i centrum, ska ändå handla så kan ta mig en extra tur.
Nu ska han ner!

Helt rätt :). Jag blev darkninjad under natten så nu hoppas jag knät pallar en runda till i eftermiddag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag ju väldigt sugen på att Turfa! Fixat appen så nu ska jag bara få arslet ur stolen. Stockholms-turfare, se upp för joxx!

Permalänk
Medlem

Låter helt meningslöst detta. Ska dras hem och testas.
Får fixa nät till min telefon ordentligt först bara så det inte kostar mer än nödvändigt.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk

Tur att mapen är så otrooooligt lättnavigerad. Kommer säkert hitta katrineholm nästa vecka eller så.....

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Var nere o tog mitt första Turf vid bälstaån, Sundbyberg Känns som jag kommer bli addicted nu.

Permalänk
Medlem

Detta ska testas.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Tur att mapen är så otrooooligt lättnavigerad. Kommer säkert hitta katrineholm nästa vecka eller så.....

Tycker att den fungerar klockrent. Värre blir det när lueen legat i en svettig ficka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Nu bor jag i en mindre stad på ca 60 tusen invånare, är uppvuxen här så kan den utantill.
så vet exakt vart alla är, så har inte upp mobilen så mycket

Men är sjukt sugen på att turfa lite i Göteborg!

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Skrivet av Nightcrawl:

Tycker att den fungerar klockrent. Värre blir det när lueen legat i en svettig ficka

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade den på datorn.
Den har ju inte ens ortsnamn utsatta. Fick hitta mig fram via landsvägen från Norrköping xD

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag menade den på datorn.
Den har ju inte ens ortsnamn utsatta. Fick hitta mig fram via landsvägen från Norrköping xD

Ah. Ja det har du rätt i

Senare tillägg:

Skrivet av RedFLip:

Nu bor jag i en mindre stad på ca 60 tusen invånare, är uppvuxen här så kan den utantill.
så vet exakt vart alla är, så har inte upp mobilen så mycket

Men är sjukt sugen på att turfa lite i Göteborg!

Det underlättar ju rätt mycket :). Själv har jag bott här utanför Gävle i något år bara, och jag har nog aldrig sett så mycket av Gävle som de två senaste dagarna.

Nu blir det till att åka på jobb i norrköping ett par dagar, och därefter en helg i Västerås. Ska bli kul att utforska :). Västerås är ju där jag är uppväxt så det ska nog gå fint.

Idag har det varit en aktiv dag. Jag hade hoppats på att få behålla mina zoner från gårdagen. Men, som tidigare nämnt så var det en kille ute och darkninjade (plockade zoner kl 02-03 på natten) och jag hade fullt upp på jobbrasterna att ta tillbaks dom. Lagomt då jag hade slutat så dök en annan kille upp, ny i spelet. Givetvis började han stjäla mina zoner, så det blev till att jaga ikapp honom. Som tur var hade han en kort block-timer, så till slut kom jag ifatt honom och kunde snart säkra iallafall de centrala delarna.

Trodde jag. Klart som tusan att när jag tar den sista centrala zonen dyker nästa upp. Nästan som för att jävlas lite extra med mig ;). Så det som var tänkt att vara en lugn kväll hemma slutade med två mils jagande av zoner på cykel. Totalt denna vecka är jag uppe i ca 5 mil på cykel och 1 mil till fots, kanske mer. Knän som värker men ett humör på topp då jag både samlat mycket poäng och arbetat med motionen.

Cykeln är lite ledsen dock, blev tvungen att inhandla en cykelpump till min racerhybrid som inte alls tycker om trottoarkanter. Passade även på att köpa bra belysning och det blir till att skaffa en hjälm när jag är åter i Gävle efter helgen. Andra tankar lutar åt att investera i extra tjocka batterier då jag upptäckt att det finns sådana med 2-3 gånger originalkapaciteten. De är så tjocka att man får med ett specialdesignat 'bakskal' för att det ska få plats. Två sådana + originalbatteriet bör vara tillräckligt för en hel dags turfning i t.ex. Stockholm. Så skönt när man slipper sätta på och stänga av programmet mellan zontagningarna.

Något jag noterat i övrigt under dagen är att man tjänar nästan mer på att plocka zoner hela tiden, än att hoppas på att man ska få den 'passiva' inkomsten per timme. Detta är rätt positivt, då det förhoppningsvis får en att vara än mer aktiv på att vara ute och röra på sig.

Men nog för ikväll. Nu blir det till att tvätta kläder och packa väskan inför resandet. Ska även försöka planera bra rutter i Norrköping som jag kan ta kvällstid efter jobbet.

Tack och god natt

edit:

Hittade en härlig turf-video som jag måste dela med mig av. Gillar känslan i den :).
Lade även till den i originalposten då den är ganska beskrivande.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Det var minsann en eager beaver Någon som vet vem Silversurfaren är? Någon på SweC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av puppisen:

Det var minsann en eager beaver Någon som vet vem Silversurfaren är? Någon på SweC?

Inget vad jag känner till.

Vi skulle ju kunna börja lista våra turf-names. Skriver ni dom här så gör jag en lista i originalposten. Skriv gärna vilken stad/region ni 'agerar' i.

Själv är jag Nattkryp och utgår ifrån Gävle (vilket även inkluderar Sandviken i samma region).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Inget vad jag känner till.

Vi skulle ju kunna börja lista våra turf-names. Skriver ni dom här så gör jag en lista i originalposten. Skriv gärna vilken stad/region ni 'agerar' i.

Själv är jag Nattkryp och utgår ifrån Gävle (vilket även inkluderar Sandviken i samma region).

Jag kan börja med mig, går under namnet "joxx". Håller till i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puppisen:

Jag kan börja med mig, går under namnet "joxx". Håller till i Stockholm.

Fixat :). Ni andra får gärna fylla på. Samt ni som precis börjat: intryck så här långt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

jag går under rullarn, hör hemma i Trollhättan, men ska även börja ta över lite i Uddevalla då jag jobbar där

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Hedersmedlem

Klarar inte av att sitta stilla hemma Ska ut och Turfa!

Se upp för Shimmy i Linköping

Permalänk
Medlem

Var ut en sväng på lunchen för att än en gång stjäla tillbaks gävle från chrille80. Tog de mest centrala, och det blev en tur på ca 12km. Fan att man alltid ska ha jeans på sig när man ger sig ut på 'lunch'. Varmt! Belönade mig med en Big Tasty Bacon, plusmeny och extra cheeseburgare när rundan var över. Går väl säkert plus-minus-noll när det gäller att försöka turfa bort magen. Det gäller att planera matintaget ordentligt för att orka turfa!

Skrivet av Shimonu:

Klarar inte av att sitta stilla hemma Ska ut och Turfa!

Se upp för Shimmy i Linköping

Haha, så vi lyckades få dig sugen igen? Du har hård konkurrens i Linköping. Många spelare där. Och många zoner. Lyx!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nightcrawl:

Var ut en sväng på lunchen för att än en gång stjäla tillbaks gävle från chrille80. Tog de mest centrala, och det blev en tur på ca 12km. Fan att man alltid ska ha jeans på sig när man ger sig ut på 'lunch'. Varmt! Belönade mig med en Big Tasty Bacon, plusmeny och extra cheeseburgare när rundan var över. Går väl säkert plus-minus-noll när det gäller att försöka turfa bort magen. Det gäller att planera matintaget ordentligt för att orka turfa!

Haha, så vi lyckades få dig sugen igen? Du har hård konkurrens i Linköping. Många spelare där. Och många zoner. Lyx!

Är ganska mycket hemma just nu pga plugg, börjar få ont i kroppen av att sitta så mycket. Kände att jag behöver röra på mig så varför inte turfa?

Märkte att jag behöver ladda mobilen lite först bara.

Nästan så man behöver använda sina kunskaper för att ordna kortaste vägen mellan alla zoner Finns många i skolområdet också.