Bästa programmet för att rippa från CD + encoda FLAC?

Permalänk
Medlem

Bästa programmet för att rippa från CD + encoda FLAC?

Jag har börjat fundera lite på om man skulle rippa om den musik man har på skiva, då jag rippat den i en salig blandning av bitrates och med olika ripparprogram... (mestadels audiocatalyst/audiograbber)

Dock har jag taskig koll på vad som gäller: vilka kompakta, smidiga program gör ett riktigt bra jobb och är sådär lagom lättanvända? (inte bloatade och inte överfyllda med guider som bara gör det svårare att få det som man vill osv)
Vill förstås ha ett ripprogram som ger exaktast möjliga resultat, och vill helst ha möjlighet till helhetslösning med taggning och enkodning osv i ett paket. Kan väl till och med betala en liten slant för det "perfekta" programmet

Om någon även vet bra program som på smidigast möjliga vis kan masskonvertera filer mellan FLAC till mp3 (om man sen framöver vill konvertera musiken till musikspelare osv) så vore jag tacksam

Hoppas frågan är ställd på vettigast ställe nu. (och det måste väl vara OK att fråga om rippningsprogram för att rippa sina egna skivor?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har använt Foobar 2000, kan både göra Flac och MP3 samtidigt. Helt gratis dessutom.

Permalänk
Rekordmedlem

Rippa:EAC, dbpoweramp
Konvertera dbpoweramp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

dbpoweramp hade jag också sagt, använt många år och har många inställningar att laborera med...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

http://www.exactaudiocopy.de/ Allt annat är skräp i jämförelse...typ.

Permalänk
Medlem

dbpoweramp verkar vara ett riktigt seriöst program - ska kolla upp det!
Tack för tipset

*edit*
Även exact audio copy är värt en titt verkar det som!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har använt EAC sedan första början, då med en Plextor PX40-ts, en gammal SCSI-CD-ROM, en av de bästa för Audio. Alla andra program funkade inte tillfredställande, man har bra kontroll om det blir något läsfel och de läsfel som detekteras hörs inte. Man får se till att CD-läsaren inte cachar audio-data, då går programmet undan. Med Plextorn så rippade man i 15-27x hastighet med full felkontroll.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Lutar nog åt att det blir EAC jag testar. Verkar ha ungefär lika genomarbetad rippning, och acceptabel taggning osv... Plus att det är gratis
Bara jag får ordning på de format jag behöver, så borde det täcka alla mina behov!

DBpoweramp är nog mer komplett och genomarbetat, men kostar ju några spänn oxå.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Programmen kompletterar varandra, eac är bättre på skadade skivor, om man råkar ut för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.