Permalänk
Medlem

delad mapp kräver lösenord

Godmorgon,

Jag befinner mig i ett nätverk där en mac burk delar ut en massa i nätverket.
Ifrån de andra windows 7 burkarna kommer jag åt denna mapp enkelt osv och andra windows burkar för den delen.
Men en nyinstallerad windows 7 burk kräver att jag skriver in användarnamn och lösenord för att ansluta till servern/delade mappen whatnot.

Vad kan detta bero på och vet någon hur jag åtgärdar detta?

Mvh Ludd3

Permalänk
Medlem

bör även tillägga att jag har inaktiverat lösenordsskyddad delning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludd3:

bör även tillägga att jag har inaktiverat lösenordsskyddad delning

Det kan inte vara så att du någongång tidigare angett lösenordet på de andra datorerna?
duvet när man loggar in, och säger till den att komma ihåg lösenordet och sedan glömmer bort att man ens angett lösenord.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Det kan inte vara så att du någongång tidigare angett lösenordet på de andra datorerna?
duvet när man loggar in, och säger till den att komma ihåg lösenordet och sedan glömmer bort att man ens angett lösenord.

Jag vet inte hur lösningen ser ut på dom andra datorerna, men jag vet att jag inte kommer på macens delade genom att skriva in lösenordet och användarnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludd3:

Jag vet inte hur lösningen ser ut på dom andra datorerna, men jag vet att jag inte kommer på macens delade genom att skriva in lösenordet och användarnamnet.

Skriver du anv och lös som används på Macen? Jag vet att på win7 så måste gästkonto vara aktiverat för att lösen-fri utdelning ska funka. Vet ej om samma kärvs på mac.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Skriver du anv och lös som används på Macen? Jag vet att på win7 så måste gästkonto vara aktiverat för att lösen-fri utdelning ska funka. Vet ej om samma kärvs på mac.

Ja jag skriver rätt lösenord. dom andra datorerna i nätverket kommer åt macen utan att den har ngt gästkonto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludd3:

Ja jag skriver rätt lösenord. dom andra datorerna i nätverket kommer åt macen utan att den har ngt gästkonto

Enklast är väl att du granskar den utdelade mappen på MAC:en´, vilka användare som har rättigheter, och använda samma. Eller så kan du granska inställningarna på valfri W7 burk för att se anslutningen: Kontrollpanelen\Användarkonton och barnspärr\Hanteraren för inloggningsuppgifter

Notera: Fildelningen i Mac OS X klarar av upp till tio samtidigt anslutna klienter

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

När jag skriver in användarnamn och lösenord kommer det fram DATORNAMN\användarnamn, det ser ut som om man ska logga in på sin egen dator när man gör detta.

Nätverket har inte mer än 10 datorer och MAC datorn har ett konto som inte har några speciella inställningar mer än att windows-delningen är aktiverad, det fungerar på andra W7 burkar i nätverket så jag misstänker inte att det är något i MACen

Permalänk
Medlem

Så det har inget med hur många klienter macen orkar, utan något i windows