Överlägset bästa speldator-upgrade:n för 3800 kr, DETTA? (CPU+RAM+MOBO+GRAFIK+LJUD)

Permalänk
Medlem

Överlägset bästa speldator-upgrade:n för 3800 kr, DETTA? (CPU+RAM+MOBO+GRAFIK+LJUD)

Tjo!

Mitt inplanerade köp blev inte av för ngn vecka sen, men idag blir det äntligen av! Det är en uppgradering av mitt system som nalkas och det jag är ute efter är max prestandaboost i spel PLUS tyst och sval körning (särskilt i idle)!

Min dator i dagsläget:
Intel E6550
8GB RAM
Radeon 4850 (passivt kylt)
G33M-DS2R
.. Detta sitter i en Silverstone mATX-låda (TJ08B) som är ljuddämpad och har hyffsat bra luftflöde. Nätagget är ett Corsair HX520w. På CPUn sitter det en Noctua-kylare. (oklart vilken modell exakt..)

Uppgraderingsbudgeten är 3800 kr och här är mitt förslag:

MODERKORT: Asus P8P67-M B3, P67 Socket 1155, mATX 806 kr (cdon)
RAM: Corsair Core i7/i5/i2 8GB Kit PC3-10666, 1333MHz, 2x240 DIMM 588 kr (cdon)
CPU: Intel Core i3-2100 BOX 3,1GHZ /3M S1155 860 kr (cdon)
GRAFIK: ASUS Radeon HD6870 1024MB: 1258 kr (cdon)
LJUD: ASUS Zonar DG: 319 kr (webhallen)
(monteringskit noctua 1155, gratis)
frakt 0 kr

Totalsumma 3831 kr
Ser jättebra ut? Förslag på ändringar? Är det här ett system som har mycket hög prestanda per krona?

PEACE

Permalänk
Medlem

Måste speldatorn vara i mATX-format? Kan du nöja dig med inbyggt ljudkort?

Kanske ska du överväga i3 2100T eller liknande, om du vill ha tyst och svalt i idle.

Permalänk
Medlem

Tjo!

Mitt chassi är mATX, så det vore att föredra.

Ljudkort, där är jag lite osäker. Man vill ju ha bra ljud och inbyggda ljudkretsar kan vara lite veka. Samtidigt verkar inte många köpa separata ljudkort nuförtiden.

i3 2100T säger du. Jag förstår inte riktigt skillnaden mot i3 2100 förutom lägre klockfrekvens? EDIT: OK, jag fick hjälp av google+silentpcreview. Men tror du inte att en stock-klockad i3 2100 och en hyffsad Noctua-kylare håller det hela svalt/tyst? (Tråkigt att tappa 15 % prestanda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Men tror du inte att en stock-klockad i3 2100 och en hyffsad Noctua-kylare håller det hela svalt/tyst? (Tråkigt att tappa 15 % prestanda)

Sådana här avvägningar är knepiga... Låt säga att Noctua-kylning kostar 5~700. Är det kanske bättre att köpa enklare kylning och lägga lite mer på processorn? i5 2300 + Hyper 212+ kostar ju exempelvis ungefär lika mkt som i3 2100 + NH-D14...

Det beror ju förstås på vad du kräver av systemet. Men även när du har bestämt det så är det ju några variabler...

Om du berättar vad du spelar så kanske någon mer spelkunnig kan dela med sig av värdefull erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Sådana här avvägningar är knepiga... Låt säga att Noctua-kylning kostar 5~700. Är det kanske bättre att köpa enklare kylning och lägga lite mer på processorn? i5 2300 + Hyper 212+ kostar ju exempelvis ungefär lika mkt som i3 2100 + NH-D14...

Det beror ju förstås på vad du kräver av systemet. Men även när du har bestämt det så är det ju några variabler...

Om du berättar vad du spelar så kanske någon mer spelkunnig kan dela med sig av värdefull erfarenhet.

Tjo!

Ber om ursäkt om jag var otydlig, men jag har en bra Noctua-kylare. Den tänkte jag använda till den nya processorn.

Gällande (krävande) spel så är jag sugen på Rage, Metro-spelen, Skyrim, Bioshock Infinite, mfl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Ljudkort, där är jag lite osäker. Man vill ju ha bra ljud och inbyggda ljudkretsar kan vara lite veka. Samtidigt verkar inte många köpa separata ljudkort nuförtiden.

tycker det känns tvärt om, att färre o färre kör separata ljudkort
men i ärlighetens namn så ska du vara en riktigt ljud perfektionist för att slänga pengar på ett separat ljudkort, och ska du ha ett som är det minsta märkbart bättre än dem inbyggda så ska du lägga en hel del pengar på dem.
Jag kör på det inbyggda och använder både optisk utgång till förstärkaren som sedan ger musik/film i perfekt surround i vardagsrummet och analoga för headsetet med mic jag använder till spelande alldeles för många timmar per dag och jag har ALDRIG känt att ljudet varit dåligt på något sätt.
Dem ända jag känner som köpt separata är några som jobbar med musik o dem lägger flera tusen kronor på ljudkorten.

ta dem 300kr o lägg på en lite mysigare processor skulle jag säga.

Visa signatur

DATOR: X570 Auros Elite, Gigabyte RTX 3080 Gaming, Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, 256&512GB(SSD)+ 1TB(NVMe) + 4TB(HDD), Acer Predator X34P
BÄRBAR: Surface book 2
MOBIL: Galaxy S21 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Tjo!

Ber om ursäkt om jag var otydlig, men jag har en bra Noctua-kylare. Den tänkte jag använda till den nya processorn.

Gällande (krävande) spel så är jag sugen på Rage, Metro-spelen, Skyrim, Bioshock Infinite, mfl!

Oj, du var ju tydlig med det egentligen..

OK, du har alltså bestämt dig för chassi och kylning. Det gäller alltså att välja resten så att du får tillräcklig prestanda utan att det låter för mkt. Har jag förstått det rätt då?

Jag har inte spelat Metro 2033 själv, men på papperet så ska ju ditt system klara det utan problem. Jag vet inte hur snart du lär behöva en quad... Men du skulle ju kunna spara lite pengar genom att köpa en AMD.

Jag kanske är ute och cyklar nu, men borde inte t.ex. AMD Phenom II X2 555 Black Edition räcka? Typ 200 billigare än i3 2100.

Eller kanske quad på en gång? Eftersom du kan få en AMD quad för nästan samma pengar som en Intel dual core.
exempel:
AMD Phenom II X4 840 (typ 900:-), eller AMD Phenom II X4 850 om du vill ha L3-cache.

Personligen skulle jag säkerligen skippa ljudkort.

Rent generellt lär systemet iaf leverera hyfsad prestanda per krona. Om min budget var såhär tight och jag ville spela skulle jag nog sikta på 'AM3+'-MB och 2*4Gb PC15000-minnen, tänka kortsiktigt när det gäller CPU och GPU eftersom dom lär bytas snart. Vissa saker är bara inte framtidssäkra, det är m.a.o. onödigt att lägga extra pengar på ngt om det ändå inte gör det framtidssäkert.

Men lyssna inte för mkt på mig; ingen gamer på senare år.