2.0 Högtalare till dator, budget ~1300kr

Permalänk
Medlem

2.0 Högtalare till dator, budget ~1300kr

Hej!

Jag letar efter ett prisvärt 2.0 paket att använda till min dator, i dagsläget sitter jag på ett par äldre datorhögtalare (2.1) som börjar ha gjort sitt med diverse missljud/brus på låg/mellan volym, baslådan vågar man ej röra öht då grannarna är något känsliga.

Jag har inga jättekrav på högtalarna, jag letar mest efter någonting som låter hyfsat då jag lyssnar på musik och är inte ute efter att spela speciellt högt som ni kanske förstår. Men samtidigt vill jag inte köpa något skräp, jag räknar med att högtalarna ska vara med i något/några år framöver.

Jag har kollat & fastnat lite för följande paket från Fynda.se efter att ha läst lite recensioner och omdömen = http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4011

Det hade varit hemskt intressant att höra om någon här på forumet kanske äger just denna kombination, eller kanske har testat just dessa högtalare?

Kom gärna med lite tips om det kanske går att få bättre ljud för pengarna, värt att notera är att jag har en ganska begränsad yta där jag har min dator i lägenheten så några bjässar får jag inte plats med.

Jag tror inte att jag har missat något, jag kompletterar allt eftersom om det dyker upp några frågor.

Tack på förhand!

Edit: Det gör ju förstås ingenting om det råkar brumma till lite vid någon explosion i tex. Battlefield, men jag vet inte om man kan förvänta sig det av dessa högtalare då jag aldrig hört dom. Feedback vore verkligen guld värt.

Edit2: Jag har ingen förstärkare, vilket innebär att jag behöver antingen högtalare + förstärkare (som i mitt tänkta paket ovan). Glömde förtydliga det tidigare då jag skapade tråden.

Permalänk
Medlem

Nja om du lyckas hitta ett par beg aktiva studiomonitorer så lär du få bra ljud för pengarna.

Permalänk

Beställde paketet ifråga imorse.
Kan återkomma med lite feedback när det har anlänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Nja om du lyckas hitta ett par beg aktiva studiomonitorer så lär du få bra ljud för pengarna.

Har du något bra exempel? Jag är lite av en gröngöling då det gäller ljud & högtalare i största allmänhet.

Skrivet av Göran med guran:

Beställde paketet ifråga imorse.
Kan återkomma med lite feedback när det har anlänt.

Härligt, det uppskattas!

Jag är "lite" sugen på att beställa jag med, inte helt omöjligt att jag drar en liten chansning och trycker iväg beställningen redan ikväll/inatt då jag läst mer & förhoppningsvis fått fler förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Har du något bra exempel? Jag är lite av en gröngöling då det gäller ljud & högtalare i största allmänhet.

http://www.blocket.se/goteborg/Alesis_Monitor_One_Mk2_Studiom...

Går ju inte länka till skitet,i alla fall så är det Alesis Monitor One Mk2 för 1500kr på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

http://www.blocket.se/goteborg/Alesis_Monitor_One_Mk2_Studiom...

Går ju inte länka till skitet,i alla fall så är det Alesis Monitor One Mk2 för 1500kr på blocket.

Nej det var lite skumt, länken ser ju ut som den ska(?)

Jo, dom lär säkert låta bättre. Saken är den att jag har uttryckt mig nog så dumt, jag har nämnligen ingen förstärkare. Så det är högtalare & förstärkare inom tänkt budget (+/-) någon enstaka hundring. Så det blir lite mycket för min tänkta budget (1300:-) att köpa dom högtalarna och en förstärkare som duger till någonting.

Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig med detta, jag ska redigera första posten. I paketet jag hade tänkt mig ingår det någon liten skorv till förstärkare, vad man kan läsa sig till där verkar den dock tillräcklig för just dom högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Nej det var lite skumt, länken ser ju ut som den ska(?)

Jo, dom lär säkert låta bättre. Saken är den att jag har uttryckt mig nog så dumt, jag har nämnligen ingen förstärkare. Så det är högtalare & förstärkare inom tänkt budget (+/-) någon enstaka hundring. Så det blir lite mycket för min tänkta budget (1300:-) att köpa dom högtalarna och en förstärkare som duger till någonting.

Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig med detta, jag ska redigera första posten. I paketet jag hade tänkt mig ingår det någon liten skorv till förstärkare, vad man kan läsa sig till där verkar den dock tillräcklig för just dom högtalarna.

Såg nu att de var passiva ,aktiva högtalare har inbyggd förstärkare,kolla runt i köp och sälj-marknader för musiker där borde du hitta nåt.

Permalänk

Fick mitt paket idag, gick snabbt och smidigt, beställde det igår morse vid 9-tiden.
Kan inte annat än rekommendera paketet.
Har hittills bara lyssnat på musik med grejerna, men det låter riktigt bra.
Jag är iofs ingen hifiexpert, men har kompisar som har logitechsystem, och dessa två snyggingar till högtalare utklassar deras "thx-certified"-mumbojumbo paket.
Trodde aldrig att det skulle låta så bra för dom pengarna.

Tog två bilder på dom också.
Något speciellt du undrar över så bara fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göran med guran:

Fick mitt paket idag, gick snabbt och smidigt, beställde det igår morse vid 9-tiden.
Kan inte annat än rekommendera paketet.
Har hittills bara lyssnat på musik med grejerna, men det låter riktigt bra.
Jag är iofs ingen hifiexpert, men har kompisar som har logitechsystem, och dessa två snyggingar till högtalare utklassar deras "thx-certified"-mumbojumbo paket.
Trodde aldrig att det skulle låta så bra för dom pengarna.

Tog två bilder på dom också.
Något speciellt du undrar över så bara fråga.

Det låter inte dumt du, snygga är dom också. Tack för att du lade upp bilderna!
Jag lade faktiskt en beställning nattetid samma kväll som jag skapade tråden, tänkte att jag har diverse andra ställen att ha dom om jag inte skulle bli nöjd så det var lika bra att beställa.

Jag lär nog få mina imorgon/iövermorgon då jag bor i norrbotten, högtalarna måste ju passera det svarta hålet Ånge där det måste ligga 1-3 dagar, ibland upp till en vecka...

Permalänk
Medlem

Jag har också samma högtalare + förstärkare och måste säga att för det priset så är jag väldigt nöjd. Riktigt bra för musik lyssning och helt okej för spel.Saknar väl lite det där trycket som får "kulpåsen" att skallra vid feta explosioner i tex BFBC2 men det kan säkert avhjälpas med ett inköp av en bra sub.

Så jag tror att du,precis som jag,kommer vara väldigt tillfreds med ditt inköp.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göran med guran:

Fick mitt paket idag, gick snabbt och smidigt, beställde det igår morse vid 9-tiden.
Kan inte annat än rekommendera paketet.
Har hittills bara lyssnat på musik med grejerna, men det låter riktigt bra.
Jag är iofs ingen hifiexpert, men har kompisar som har logitechsystem, och dessa två snyggingar till högtalare utklassar deras "thx-certified"-mumbojumbo paket.
Trodde aldrig att det skulle låta så bra för dom pengarna.

Tog två bilder på dom också.
Något speciellt du undrar över så bara fråga.

Skrivet av tEan:

Jag har också samma högtalare + förstärkare och måste säga att för det priset så är jag väldigt nöjd. Riktigt bra för musik lyssning och helt okej för spel.Saknar väl lite det där trycket som får "kulpåsen" att skallra vid feta explosioner i tex BFBC2 men det kan säkert avhjälpas med ett inköp av en bra sub.

Så jag tror att du,precis som jag,kommer vara väldigt tillfreds med ditt inköp.

Jag har fått högtalarna nu och precis börjat lyssna, dom låter riktigt bra faktiskt!
Fick lite blodad tand nu för ljud, funderar på att unna mig ett ljudkort. (kör på inbygda realtek ljudkortet på min gigabyte bräda)
Hur pass stor skillnad kan man förvänta sig med ett paket som detta? (Har aldrig någonsin haft ett pci/pcie ljudkort, har ingen kompis som har ett heller så att jag kan pröva)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Jag har fått högtalarna nu och precis börjat lyssna, dom låter riktigt bra faktiskt!
Fick lite blodad tand nu för ljud, funderar på att unna mig ett ljudkort. (kör på inbygda realtek ljudkortet på min gigabyte bräda)
Hur pass stor skillnad kan man förvänta sig med ett paket som detta? (Har aldrig någonsin haft ett pci/pcie ljudkort, har ingen kompis som har ett heller så att jag kan pröva)

Själv kör jag med ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=713903 .Stor skillnad jämfört med det inbyggda SupremeFX X-Fi som följde med mitt Mb.Ljudet blir tydligare och renare och helt utan störningar/missljud. Så jag skulle verkligen rekommendera dej att införskaffa ett ljudkort.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631 är bra och prisvärt.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Själv kör jag med ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=713903 .Stor skillnad jämfört med det inbyggda SupremeFX X-Fi som följde med mitt Mb.Ljudet blir tydligare och renare och helt utan störningar/missljud. Så jag skulle verkligen rekommendera dej att införskaffa ett ljudkort.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631 är bra och prisvärt.

Jag har faktiskt spanat in precis det sistnämnda kortet, dock så hade jag haft lite bättre med plats för ett pci kort (ej pci-e)
Den två pci-e x1 portarna kan jag ej nyttja då dom är blockerade, den undre av grafikkortet och den övre av klämmorna till fläktarna på cpu kylaren då dom skulle ta mot själva kortet.
Jag har plats att klämma i ett pci-e kort i sekundära x16 porten, men, påverkar det hastigheten på övre porten då? (Såsom det gör i crossfireläge på mitt kort dvs x4/x4)

Vore olustigt om jag drog ner hastigheten på primära x16 porten för att ha installerat ett ljudkort i sekundära.

Ska forska lite i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Jag har faktiskt spanat in precis det sistnämnda kortet, dock så hade jag haft lite bättre med plats för ett pci kort (ej pci-e)
Den två pci-e x1 portarna kan jag ej nyttja då dom är blockerade, den undre av grafikkortet och den övre av klämmorna till fläktarna på cpu kylaren då dom skulle ta mot själva kortet.
Jag har plats att klämma i ett pci-e kort i sekundära x16 porten, men, påverkar det hastigheten på övre porten då? (Såsom det gör i crossfireläge på mitt kort dvs x4/x4)

Vore olustigt om jag drog ner hastigheten på primära x16 porten för att ha installerat ett ljudkort i sekundära.

http://www.gigabyte.se/fileupload/product/2/3240/1246.jpg

Ska forska lite i ämnet.

Inget problem det är bara att köra ljudkortet i den andra pci-e x16 porten.Jag gör det själv pga att min enda pci_ x1 port täcks av graffekortet.Fungerar utan problem Påverkar inte den andra pci-e x16 porten.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Inget problem det är bara att köra ljudkortet i den andra pci-e x16 porten.Jag gör det själv pga att min enda pci_ x1 port täcks av graffekortet.Fungerar utan problem Påverkar inte den andra pci-e x16 porten.

Okay, då är det väl bara att beställa då antar jag.
Blev lite bekymrad bara att primära grafikkortet skulle gå i x4 iom att den sekundära nyttjas, har inte läst på där riktigt hur det fungerar med pcie lanes på s1156 eller i allmänhet. Bara hur crossfire fungerar på ett sådant lite billigare kort som jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Såg nu att de var passiva ,aktiva högtalare har inbyggd förstärkare,kolla runt i köp och sälj-marknader för musiker där borde du hitta nåt.

Hej Oyegie!
Jag citerade dig för att jag hoppas på ett svar från just dig.

Det hela slutade med att jag köpte http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4011 samt ett http://www.inet.se/artikel/6303352/asus-xonar-dx
Ljudet är helt klart mycket bättre än det jag hade innan. Jag är dock inte -helt- nöjd. Jag upplever att ljudet är något dovt och det är lite väl mycket bas på sina ställen. (nästan oavsett musik, lyssnar endast på flac-filer och cd-skivor)

Det enda sättet att få det (lite) bättre är att börja trixa & trolla med equalizer, vilket är ju förstås inte roligt. Så nu funderar jag på att köpa mig en förstärkare av något slag där jag kan justera bas/treble lite.

Saken är den att jag har en något stram budget, samt lite dåligt med plats. Så det får gärna vara en lite mindre förstärkare. Har kollat lite på begagnat men är så dåligt insatt i ämnet.

Såg bland annat denna, kan det kanske vara någonting? Det är ju inga värsting högtalare jag ska driva direkt: http://www.blocket.se/boden/System_Fidelity_SA_250_35931887.h...

Den råkade dessutom finnas här i Boden, vilket är ju förstås att föredra om man nu ska köpa begagnat.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nja EQ är inget som bör användas,utgå från en bra placering av högtalarna och stäng av alla ljudförsämrande hokuspokus effekter.
Dina högtalare är inte så bångstyriga så nästan vilken förstärkare som helst funkar.
http://www.rehifi.se/luxman-l3-p-8993-c-113.aspx

Permalänk

Ett annat bra alternativ är: http://www.jam.se/studio/studiomonitorertillbehor/A49494/ som är aktiva Har dock inte lyssnat på dom.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50