Permalänk
Medlem

Hjälp!! min processor e skit varm!!

jag har ett väldigt problem... jag har en AMD Athlon XP 2000+ som jag kör i 1250 Mhz o den ligger ändå på 55 grader idle... det var när jag kom hem från ett lan den låg på 60 grader på original frekvens tror d e 1666 Mhz... så jag tog av den och torkade av all kyl pasta och kletade på nytt. och nu ligger den på 55 grader när den kör i 1250 Mhz... kylningen e en globalwin som ska klara av att kyla 2.1 Ghz den med två fläktar..

om ni har nått tips så sriv det gärna..

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Tja, vad säga. XP processorerrna blir varma. 60 idle låter dock lite väl högt. Vad har du för kylpasta? Bara att se till att allt sitter som det ska och att du har bra luftgenomströmmning i lådan. Och om du ska på med ny pasta gör det o r d e n t l i g t, inte hålla på och kladda med massa flottiga fingrar och sånt...

Visa signatur

x2 3800+ :: r x950xt :: 2048

Permalänk
Medlem

luft genom strömningen e d inget fel på (kör med öppen burk) jag har vanlig kjell & company pasta o den kletade jag på precis som det stog i faq:en. o ja e helt säker på att den sitte som den ska...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

jag har ~52 C full med en kass coolermaster fläns o fläkt, o ingen pasta här inte

Permalänk
Medlem

kanske är så att pastan är helt värdelös. testa ArcticSilver, det är väl det bästa. kanske nån har dragit upp volten på din processor i smyg eller nåt? Annars vet jag inte vad det kan vara...

Visa signatur

x2 3800+ :: r x950xt :: 2048

Permalänk
Medlem

pastan kan ju va kaputt... e d nått bäst före datum på kyl pasta? den e nog ett år gammal ungefär... nä volt antalet e korekt...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Se till att du har fått på kylflänsen RAKT på processorn... Sitter den lite skevt så får den dålig kontakt med cpucore och då är det inte konstigt med orimliga värden. Kan vara svårt att se ibland, följ i princip den här guiden oavsett pasta och var extremt försiktig så inget annat kommer mellan fläns & cpucore:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Kom ihåg att kemisk ren bensin, aceton o liknande skall användas till prylarna, att dricka dom är inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem

ok ska prova igen när jag kommer hem:p

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

dricka eller sätta på kylpasta?

jag har 48° idle å 69° fullload på en p4 2.4@2.8@1.65 volt... verkar som min orginalkylare e lite mysko, tempen brukar juh ligga mktlägre?

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem

Jag har en 1700+ som jag överklockar till 1656MHz min temp ligger under 40grader ... men går upp mot 50 vid mer arbete..

Visa signatur

EASTON

Permalänk
Medlem

jag får någ skaffa en ny cpu kylare. Jag har faktiskt tänkt det väldigt länge... en tystare

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

sär skrivnings frossa

Hmm.. ^bot: 48 - 69 är ett ganska rejält hopp i temperatur. Hade det varit kanske 52 full-load, så hade det varit alldeles normal, men...
Säker på att du har applicerat kylpastan korrekt?

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^bot
jag har 48° idle å 69° fullload på en p4 2.4@2.8@1.65 volt... verkar som min orginalkylare e lite mysko, tempen brukar juh ligga mktlägre?

Jag har exakt samma värden! 2.53@2.85, 1.60 volt... orginalkyl...

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk
Medlem

ickk!!

Jag har 50 grader vid fulload med min XP 1800+; så nog e 61 grader för högt. Skulle tro att kylaren sitter lite snett.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

Har precis fått igång min dator och jag har en xp 2000 processorm med spire whisprock 3 och jag ligger på 60 grader...så ni menar stt jag ska plocka bort den och ha mer kylpasta ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nucki
Har precis fått igång min dator och jag har en xp 2000 processorm med spire whisprock 3 och jag ligger på 60 grader...så ni menar stt jag ska plocka bort den och ha mer kylpasta ?

Mer?
Du sak bara se till att det fyller ut ogämneterna typ så det ska vara satans tunt.

Permalänk
Medlem

Att smeta ut ett tunt lager med typ ett kreditkort är skitbra har jag upptäckt. Och medicinsk bensin (finns på apoteket) går utmärkt att göra rent med. Om du använder aceton, så se till att den inte innehåller olja.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör Isopropanol (garanterat olje och föroreningsfritt... lyssna på kemisten nu), finns på Apoteket, som rengörare och sen smetar jag dit pastan genom att köra ner handen i en plast påse och smeta runt med fingret. Nöjer mig när det endast är kvar ett tunnt grått lager man kan se igenom.

Viktigt att man ser till att kylaren sitter rakt på med 100% kontakt yta, jag missade det på min uppbrunna Thunderbird.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk

En vän till mig påstår att hans AMD XP+ är helt normal som har en idle på 60'C... När jag sade att det lät som alldeles för mycket körde han den nonchiga stilen; "Aaa det vet DU va?"

Måste bara tillägga det

Visa signatur

kristnjov, AMMM honorary bat

Permalänk
Medlem

Hm, min dator har börjat hänga sig när jag kör warcraft III. Hehe, tror ni att det kan ha något att göra med att min idle temperatur på cpun är 60 grader? Någon som kan rekommendera någon fin cpufläkt?

Permalänk
Medlem

mina temps har blitt lite lägre med tiden iaf, kör lite lägre klocka tess vattnet har kommit...

2.4@2.6@1.52v ligger på 45° just nu, stängd låda med 2 kassa chassifläktar... fulload ligger runt 61° nu, fortfarande sunkigt... men den är stabil iaf, så jag klagar inte... stått på i flera dar nu, den har inte krashat en enda gång på flera veckor faktiskt... så det duger

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem

Har 75C full load när jag kör med min Volcano7 med 92mm fläkt

Samma grejer på en bräda som inte läser on-die alltså ett som läser med socket termsitor fick jag 55C full load temp med.
Så allt har och göra med hur ni läser tempen

Permalänk
Medlem

min xp2000+ ligger på 44 grader med en gammal skitfläkt. ska installera vattenkylning nu och se vad jag får för temps.