Permalänk
Medlem

HTPC/Filserver köpråd.

Hej jag har gått lite i tankarna på att skaffa en filserver(nas)/htpc och slängde snabbt ihop nått på inet och tänkte kolla om det ser bra ut och om den kommer kunna spela upp 1080p filmer via xbmc?
Sen undrar jag vad man ska köra för os?
Tänkte först på FreeNAS men det kan jag ju inte göra om jag ska ha den som htpc samtidigt så tänkte köra någon basic windows 7 variant?
Hur är windows 7 som os när man ska ha den som nas och htpc samtidigt?
Min HTPC

PS. Diskarna kommer att sitta i RAID 5 eller en RAID 4 vilken är att föredra? Går det lägga till mer diskar i arrayen sen utan att man måste formatera diskarna?

Tacksam för svar

Ahlen

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

Den fungerar nog bra. Angående RAID så är 5 att föredra framför 4. Huruvida du kan lägga till diskar utan att behöva formatera om hela arrayen beror på kontrollern. Den du valt klarar dock inte något utöver RAID 0/1 och är nog därför ett dåligt val.
Windows 7 fungerar nog bra så länge du inte förväntar dig maxprestanda från filservern samtidigt som du kollar på film. W7 Starter fungerar inte så bra, men det finns inte att köpa här ändå, så det blir minst Home Premium.
En tanke är att byta processorn till en i3 2100T istället som är en strömsnålare variant och ligger på ungefär samma pris.

Edit: Jag tror inte du behöver något RAID kort då det redan finns stöd för det på moderkortet, dock bara för max fyra diskar (vad jag förstår). Ska du ha ett riktigt RAID kort som klarar RAID 5 så får du lägga lite mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den fungerar nog bra. Angående RAID så är 5 att föredra framför 4. Huruvida du kan lägga till diskar utan att behöva formatera om hela arrayen beror på kontrollern. Den du valt klarar dock inte något utöver RAID 0/1 och är nog därför ett dåligt val.
Windows 7 fungerar nog bra så länge du inte förväntar dig maxprestanda från filservern samtidigt som du kollar på film. W7 Starter fungerar inte så bra, men det finns inte att köpa här ändå, så det blir minst Home Premium.
En tanke är att byta processorn till en i3 2100T istället som är en strömsnålare variant och ligger på ungefär samma pris.

Edit: Jag tror inte du behöver något RAID kort då det redan finns stöd för det på moderkortet, dock bara för max fyra diskar (vad jag förstår). Ska du ha ett riktigt RAID kort som klarar RAID 5 så får du lägga lite mer pengar.

Hmm får kolla runt lite mer efter ett bättre kontrollerkort, du har inget som du kan tipsa om? Sen blir det nog så att jag byter till en 2100T. Ser det bra ut annars och tror du att det kommer att kunna spela upp 1080p utan frysningar och sånt?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

Jodå. Den borde klara 1080p helt utan hårdvaruacceleration och kör du med så är det inga problem alls. XBMC är ett bra mediacenter som stödjer DXVA (eller vad det heter) och fungerar mycket smidigare än Windows egna.

Edit: Hade jag vart dig så hade jag nog väntat med RAID kortet. Du ska ju bara stoppa i fyra diskar nu så då räcker portarna på moderkortet. Problemet blir dock då om du vill utöka arrayen med mer än en disk till så måste du köpa ett RAID kort och det är inte säkert att din array fungerar där så du kanske måste bygga om den då.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja knyta samman alla diskarna till en volym på lättast sätt, så att 3x2TB blir en 6TB volym. Vet att det ska gå att göra så att den inte breder ut informationen över alla diskar utan håller dom på var och en så att om en disk kraschar så försvinner bara det som var på den hårddisken? Är det det som är JBOD?

Tex. så att det lagras såhär

Disk1 -- Disk2 -- Disk3 = 6TB Volymnamn Filmer.
Film1 -- Film2 --- Film3

och inte såhär:

Disk1 --- Disk2 -- Disk3= 6TB Volymnamn Filmer.
Film1a -- Film1b -- Film1c

Fattar ni vad jag menar xD

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Avstängd

Jo det är JBOD. RAID 5 ger säkerhet och snabbhet på bekostnad av (med tre diskar) en tredjedel av utrymmet. Alltså kraschar en disk så finns all data kvar, men det går lite långsammare tills dess man bytt den trasiga. Du får göra avvägningen om det är värt det. JBOD stöds av fler och billigare kontrollers än RAID 5 så det kanske blir billigare därför också.

Permalänk
Medlem

Jag tror Raid 5 är värt att köra på ifall olyckan skulle vara framme. Det ska inte vara så jätteviktiga saker på den utan mer saker som skulle var jobbigt att få tag i igen men inte omöjligt så backup är inte nödvändigt men det blir nog raid 5 när jag hittat en bra kontroller

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME