Permalänk
Medlem

Klurigt html/css problem

Hej,

Håller på att utveckla en webplats som har en position:fixed; sidebar del som följer webbläsaren.

Positionen av den följande baren är låst till en annan div så den vet vart den skall börja/sluta följa.

Problemet är att ibland laddas sidebaren och dess text och script kod snabbare en bilderna, och eftersom när bilderna ej är laddade ser sidebaren kortare ut så blir det fel vart den skall börja/stanna följa webbläsaren eftersom sidebaren blev längre efter scriptet laddats.

Jag har testat lägga scripten i footern (gör alltid detta för js ändå) men buggen uppstår ändå ibland.

Det jag behöver är nån slags kod som kan specifiera ett fält där en bild kommer att vara, och storleken på bilden, innan bilden laddats, dvs att den skapar ett tomt utrymme för bilden så koden kan räkna med höjden av bilden även fast bilden ej har hunnit laddats, någon som vet hur jag kan lyckats med detta?

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

dumma jag ,räckte ju faktiskt med att bara specifiera storleken i img taggen så fattar dom flesta webläsare att dom skall reservera platsen.

dags att ta en pause från arbetet