Permalänk
Medlem

PvT hjälp

Hur kontrar man en stim timing push från terran som protoss? Har stora problem med det.

Permalänk

Skicka gärna en replay på hur pushen ser ut och vad du själv har. Personligen brukar jag ofta köra 2gate robo med gas på 15 och 19/20 för att kunna klämma ut snabba sentrys. Sentrys och zealots totalt krossar marine & marauder om man placerar sina force fields bakom armen. Detta gör deras micro helt lönlöst och dina zealots kan bara äta upp alla som blev fångade. Jag lägger även till en tredje gate om jag inte vill gå på en snabb expo utan istället göra någon form av counterattack till möjligtvis hans/hennes expo om han/hon har gjort en. En bra sak att lägga till din counter är en warpprism för lite Scvharras eftersom du kommer hamna lite efter i incom om countern inte funkar helt + det tar bort armen från bunkerförsvaret vid expon.

Men som sagt, sentrys, zealots och ffs. Allt som behövs.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Ph:

Skicka gärna en replay på hur pushen ser ut och vad du själv har. Personligen brukar jag ofta köra 2gate robo med gas på 15 och 19/20 för att kunna klämma ut snabba sentrys. Sentrys och zealots totalt krossar marine & marauder om man placerar sina force fields bakom armen. Detta gör deras micro helt lönlöst och dina zealots kan bara äta upp alla som blev fångade. Jag lägger även till en tredje gate om jag inte vill gå på en snabb expo utan istället göra någon form av counterattack till möjligtvis hans/hennes expo om han/hon har gjort en. En bra sak att lägga till din counter är en warpprism för lite Scvharras eftersom du kommer hamna lite efter i incom om countern inte funkar helt + det tar bort armen från bunkerförsvaret vid expon.

Men som sagt, sentrys, zealots och ffs. Allt som behövs.

Harasa är det jag normalt sett vinner på (warp prism, phoniex, dt)
Zealot och sentrys ska testas

Brukara vara 15-20 marines 6-10 marauder med stim och concussive shell

Permalänk

Om det är 15-20 marines och 6-10 marauder kommer du behöva rätt många zealots och sentrys. Testa 3g robo istället för 2g robo 3g om du känner att du har för lite zealots och sentrys. Bygg inga stalkers iaf. Kör du på 2g robo tycker jag att du ska klämma in en immortal i mixen.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk

Finns lite olika sätt att öppna på, föredrar numera att öppna med 2 GW, cut probes at 20, forge, expand, cannons, DTs

Och ja, skicka replay.

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Finns lite olika sätt att öppna på, föredrar numera att öppna med 2 GW, cut probes at 20, forge, expand, cannons, DTs

Och ja, skicka replay.

Låter som att det e väldigt risky ifall terran gör någon all in eller har medivacs. Svårt att försvara 2 baser med endast cannons och 2 gways

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Finns lite olika sätt att öppna på, föredrar numera att öppna med 2 GW, cut probes at 20, forge, expand, cannons, DTs

Och ja, skicka replay.

Varför bara inte 3gate? Dumma cheesare

EDIT: Va forge och cannons? vT? Varför?

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Varför bara inte 3gate? Dumma cheesare

EDIT: Va forge och cannons? vT? Varför?

Grejen är att du vill få upp en exp säkert där du deffar med cannons och tre stalkers och 1 zealot tills du får DTs. Det finns ingen andledning att skaffa 3 gates för du kan inte göra fler stalkers om du vill ha råd att få DTs inom rimlig tid. Du kan inte producera zealots för deff, för utan charge så kan du inte deffa med dem mot MM. Å sentries kostar gas, så då kan du inte techa DTs.

Att skaffa DTs är inte för att döda Terran, utan för att tvinga honom att skaffa turrets/använda scans och för att få bra deff samt få upp exp tidigt.

Denna straten fungerar dock mycket bättre mot Protoss.

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Grejen är att du vill få upp en exp säkert där du deffar med cannons och tre stalkers och 1 zealot tills du får DTs. Det finns ingen andledning att skaffa 3 gates för du kan inte göra fler stalkers om du vill ha råd att få DTs inom rimlig tid. Du kan inte producera zealots för deff, för utan charge så kan du inte deffa med dem mot MM. Å sentries kostar gas, så då kan du inte techa DTs.

Att skaffa DTs är inte för att döda Terran, utan för att tvinga honom att skaffa turrets/använda scans och för att få bra deff samt få upp exp tidigt.

Denna straten fungerar dock mycket bättre mot Protoss.

Intressant strat, men kan tänka mig att den förlorar mot en one-base push som involverar ravens? Händer väl inte så ofta iofs

Permalänk
Medlem

Två saker: Många sentries och BRA forcefields.

Permalänk
Medlem

Sentries zealots funkar atm

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Intressant strat, men kan tänka mig att den förlorar mot en one-base push som involverar ravens? Händer väl inte så ofta iofs

Tror det tar för lång tid att få en raven, men ska inte svära på det. Dessutom så kan du göra archons istället då, vilket inte är helt fel då han troligast bara har marines med raven så fort.

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Tror det tar för lång tid att få en raven, men ska inte svära på det.

Mm men om du investar i forge och cannons och dts så ligger du ju efter om allt är nullifyat av en one base marine siege tank raven push tänkte jag och kan inte hålla pushen

Undrar bara lite över cannons, hjälper dom?

Permalänk

cannons fungerar riktigt bra: 150 minerals - 150 shield/150 hp, 20 damage per 1.25s (mot både armored och light) jämfört med tex stalkers, det eller zealots + sentry, 125 minerals, 50 gas - 80/80hp 10(14 vs armored) var 1.44s

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

cannons fungerar riktigt bra: 150 minerals - 150 shield/150 hp, 20 damage per 1.25s (mot både armored och light) jämfört med tex stalkers, det eller zealots + sentry, 125 minerals, 50 gas - 80/80hp 10(14 vs armored) var 1.44s

Ah ok beror på map men på xelnaga kan du ju bygga några stycken och bara en av de kommer kunna användas, sen kommer ändå terran backa 1 hex så fort du anfaller och kita zealots, så man får väl knappt användning för en cannon till skillnad från stalkers som kan följa efter och skjuta och använda zealots som meatshield? Som i PvZ, spines hjälper inte då det bara är att backa med sin arme så fort zergen springer fram och nullifya spine crawlers och kunna döda dem för sig? Jaja du har experience med cannons inte jag

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Ah ok beror på map men på xelnaga kan du ju bygga några stycken och bara en av de kommer kunna användas, sen kommer ändå terran backa 1 hex så fort du anfaller och kita zealots, så man får väl knappt användning för en cannon till skillnad från stalkers som kan följa efter och skjuta och använda zealots som meatshield? Som i PvZ, spines hjälper inte då det bara är att backa med sin arme så fort zergen springer fram och nullifya spine crawlers och kunna döda dem för sig? Jaja du har experience med cannons inte jag

Grejen är att du får DTs väldigt fort, så om han anfaller och inte har typ sparat 4 st scans (vilket i sin tur skulle göra att han hade haft mindre armé och/eller anfalla mycket senare) så är du safe med DTs. Kan skicka en replay, men ja du har rätt i att mappen spelar roll för hur bra cannons är. tex så är taldarim bättre än xelnaga

Permalänk

Detta är visserligen PvP, men det går ut på samma grej typ. Men som alla strats, så har de svagheter! Du kan ju också lura din motståndare att du ska göra en viss strat, tänk på det!

Replay: http://sc2.replayers.com/replays/view/4818

Permalänk
Skrivet av Balls Of Steel:

Grejen är att du får DTs väldigt fort, så om han anfaller och inte har typ sparat 4 st scans (vilket i sin tur skulle göra att han hade haft mindre armé och/eller anfalla mycket senare) så är du safe med DTs. Kan skicka en replay, men ja du har rätt i att mappen spelar roll för hur bra cannons är. tex så är taldarim bättre än xelnaga

Ja absolut är DTs bra men cannons? :S

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Stim timingpush på en eller två baser är galet svåra om man kör expo tbh. Finns ramper däremot är det mycket lättare. Oftast kommer ett drop i main om man står och blockar sin ramp vilket är rätt knepigt men det funkar.

Tycker inte att cannons är bra alls mot T ifall det inte är en bana där du enkelt blockar enda ingången med 1-2 cannons. Nej cannons fungerar bättre mot zerg isf. DT's är nice däremot, minskar mules och tvingar 2-3 turrets vilket gör att det tar längre tid tills T expar.

Föredrar sentry + fast expand, på 2-3 gates. Eventuellt DT+expo sen expo, men det är ganska svagt mot en tidig T push. Cannon + expo mot zerg.

Gillar inte onebase som toss, om jag inte spelar mot toss. Galet svårt att ta en 4gate om man kör fast expand på banor utan ramp

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3