Permalänk

Val av billig 23" IPS

Hej!
Tänkte byta ut min gamla 19" mot en lite fräschare så här mot födelsedagen
Jag har kollat lite, och eftersom jag inte har så mycket pengar har jag kollat på dessa två:
Dell UltraSharp U2311H
LG IPS231P

Jag tänkte ha den mest till bildbehandling och surf. Inget spel eftersom skärmen kopplas till en PowerMac
Jag har aldrig jämfört CCFL och LED bredvid varandra, jag har ingen aning om vad skillnaden blir mellan dem.
Att jämföra skärmar är nog ganska kört också eftersom de flesta butiker runtom Örebro kör sina på nån sorts 1024X768-split och de flimrar ganska rejält.

Är någon av de här två bra, eller borde jag kolla på någon annan?

På Prisjakt säger de att Dellen har enorm bleed i hörnen, är det någon som vet om det är störande?

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Cellomannen:

Hej!
Tänkte byta ut min gamla 19" mot en lite fräschare så här mot födelsedagen
Jag har kollat lite, och eftersom jag inte har så mycket pengar har jag kollat på dessa två:
Dell UltraSharp U2311H
LG IPS231P

Jag tänkte ha den mest till bildbehandling och surf. Inget spel eftersom skärmen kopplas till en PowerMac
Jag har aldrig jämfört CCFL och LED bredvid varandra, jag har ingen aning om vad skillnaden blir mellan dem.
Att jämföra skärmar är nog ganska kört också eftersom de flesta butiker runtom Örebro kör sina på nån sorts 1024X768-split och de flimrar ganska rejält.

Är någon av de här två bra, eller borde jag kolla på någon annan?

På Prisjakt säger de att Dellen har enorm bleed i hörnen, är det någon som vet om det är störande?

Tack på förhand

Dell skärmen är oslagbar för det priset

Permalänk
Medlem

Märkte precis en sak nu när du visade Dell skärmarna...Vårdcentralen i stan kör med sådana...och en upplösning på 1200x1000 ungefär....skamligt

(Anledningen till den låga upplösningen är att journalprogrammet inte funkar så superbra i högre upplösningar...slöseri)

Edit*
Dessutom har dem 40+ st....syns att skattepengarna går till nödvändiga saker

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Dell:en är riktigt prisvärd och bra stativ. Men alla åtminstone billga IPS skärmar har problem med backlightbleeding, mer eller mindre mycket.
http://imageshack.us/photo/my-images/707/2005fpwwr9.jpg/

Du bör kolla in VA-panel, har sökt liknande skärm och har läst på och fått tips genom SweC att VA-panel är snäppet bättre, åtminstone i det billigare segmentet. Dom har nästan lika bra bildkvalite och betrakningsvinkel men har bättre svärta och ingen backlightbleeding problem alls!

Dessa två skärmar är riktigt bra. Första är optimerad för att kunna prestera bättre vid spel och har en standard stativ.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616598

Andra är likvärdig, båda har samma panel denna är dock mer allround då den har ett riktigt bra stativ.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=507682

Jag ska köpa alt 2 då jag håller på med bildredigering, 3D modeller, rendering, men spelar och sådant vardags.

Permalänk
Medlem

Om du inte skall använda LG IPS231P till spel så kommer den att fungera bra, länk till test på LG IPS231P http://www.digitalversus.com/lg-flatron-ips231p-p357_10778_35...

Netonnet säljer LG IPS231P för 1790kr inklusive frakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=784475

Visa signatur

janee

Permalänk

Dell. Dell.. Dell!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Har 3 sånna Dellskärmar och är hur nöjd som helst.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Dell.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Skrivet av multicore:
Skrivet av Tobi the Dobi:

Har 3 sånna Dellskärmar och är hur nöjd som helst.

Skrivet av tyrenberg:

Dell. Dell.. Dell!

Haha, verkar som att det blir en Dell då
Ni som har den, ni har inte problem med bleed?

De där VA som Monarchy skrev om verkade ju också lite nice, men efter att ha gått in på sin flickr på apple-affären och tittat hur bilderna ser ut "egentligen" känns det ju lite sorgligt att inte ha IPS och ett större färgspektrum. Däremot skule ju svärtan vara kul att ha

Permalänk

Har en dell (vann ju den här ) och jag vet inte om jag fått ett toppenexemplar men blb är så gott som obefintlig på den, och jag har äntligen förstått varför folk vill ha ips-panel, aldrig mer tn för min del

Permalänk
Skrivet av Cellomannen:

Haha, verkar som att det blir en Dell då
Ni som har den, ni har inte problem med bleed?

De där VA som Monarchy skrev om verkade ju också lite nice, men efter att ha gått in på sin flickr på apple-affären och tittat hur bilderna ser ut "egentligen" känns det ju lite sorgligt att inte ha IPS och ett större färgspektrum. Däremot skule ju svärtan vara kul att ha

Sorry var lite trött när jag skrev det där

Inte sett någon bleed alls, och tvekar på att du sett rättvisa bilder, färgerna är underbara om man jämför med TN.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Sitter här själv och ska köpa mig en IPS skärm och vad ska man säga, Dell UltraSharp U2311H värkar vara en klockren skärm

Att det står att skärmen har 8ms har väl egentligen ingen större betydelse för t.ex. När man ska spela FPS spel? Någon som kan förklara lite djupare?

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellomannen:

Haha, verkar som att det blir en Dell då
Ni som har den, ni har inte problem med bleed?

Jag har bleeding, samt ips-glow och dålig kontrast. Hade problem med det i början men efter en vecka med skärmen har jag vant mig

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Skrivet av Andre_H:

Jag har bleeding, samt ips-glow och dålig kontrast. Hade problem med det i början men efter en vecka med skärmen har jag vant mig

Men kan du inte reklamera den?
De andra jag sett och hört har ju inga problem alls :/

Det är ju det här som gör att man tänker på andra skärmar, jag vill inte sitta och bråka med någon support om måndagsexemplar. Samtidigt verkar ju de som inte är måndag fungera hur bra som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexio:

Sitter här själv och ska köpa mig en IPS skärm och vad ska man säga, Dell UltraSharp U2311H värkar vara en klockren skärm

Att det står att skärmen har 8ms har väl egentligen ingen större betydelse för t.ex. När man ska spela FPS spel? Någon som kan förklara lite djupare?

nej det har ingen betydelse, för du kan inte se om skärmen är snabb genom att titta hur många MS den har, det är kretsar etc i skärmen som avgör och det står inget hur bra dom är,du måste läsa reviews.
Alltså kan en 8ms vara snabbare än en 2ms. Men för gemeneman märker man inte speciellt mycket skillnad.

Permalänk
Medlem

Borde inte LG'n vara bra mycket bättre val?
Den är ju billigare och har LED bakrundsbelysning, bättre kontrast osv...

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

har den dellen är helt underbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Borde inte LG'n vara bra mycket bättre val?
Den är ju billigare och har LED bakrundsbelysning, bättre kontrast osv...

bara för att vissa siffor är högre eller att det är LED betyder det inte att skärmen är bättre.

Permalänk
Medlem

Äger själv en Dell UltraSharp U2311H, kan inte annat är rekommendera den!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

bara för att vissa siffor är högre eller att det är LED betyder det inte att skärmen är bättre.

Det är sant. Dellen har ju högre ljusstyrka och samma effekt trots lysrör. Men kan tänka mig att LG'n har jämnare besysning och bättre svärta. Har dock inte sett den, bara läst siffrorna

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Hallå igen!

Idag fick jag hem den, och jag är inte alls nöjd. Den fräter liksom ur alla ljusa nyanser (förutom vitt).
Faktiskt så onöjd att jag skickar tillbaka den till Inet. Jag måste fått ett måndagsexemplar, verkligen inte nöjd överhuvudtaget.

Tack för hjälpen i alla fall, jag måste fått ett måndagsexemplar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cellomannen:

Hallå igen!

Idag fick jag hem den, och jag är inte alls nöjd. Den fräter liksom ur alla ljusa nyanser (förutom vitt).
Faktiskt så onöjd att jag skickar tillbaka den till Inet. Jag måste fått ett måndagsexemplar, verkligen inte nöjd överhuvudtaget.

Tack för hjälpen i alla fall, jag måste fått ett måndagsexemplar

Ajdå, det lät inte kul. Du får göra en ny uppdatering när du (förhoppningsvis) får ett riktigt ex och säga vad du tycker om skärmen

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk
Medlem

IPS, jadu, måndagsex är inte roligt när det kommer till skärmar.
Själv skulle jag vänt uppochner på plånboken och slått till på en http://www.inet.se/artikel/2203677/hp-tft-zr24w-24-ips-panel

Dyrare men ack så mycket bättre, om man inte får ett måndagsexemplar dvs.

Lycka till med reklameringen! Hoppas du får en ordentlig IPS, underbara skärmar.

Permalänk

När jag testade skärmen kom jag på att 23" egentligen är alldeles för stort för min smak, blev ju lite nackbrytare på mitt grunda skrivbord
Helst skulle jag nog egentligen ha en 20-21", men det verkar ju inte finnas längre?

Jag väntar nog tills en 20"/ i värsta fall 22" Apple Cinema Display (den i plast ) kommer upp på blocket
Känns faktiskt tryggare att köpa begagnat, det verkar vara många måndagsexemplar bland de billiga IPSerna.

Tack för hjälpen!