Bästa passivt kylda kortet?

Permalänk
Medlem

Bästa passivt kylda kortet?

Sitter och tittar på att byta ut mitt 9600GT (passivt kylt) och det verkar ju inte finnas så mycket att välja på. Kan direkt säga att jag inte spelar speciellt mycket (kör Linux), men vore inte fel att ha möjligheten att köra lite avancerade 3d-effekter när behovet uppstår. Vill gärna ha ett kort som inte kräver någon extra strömsladd.

De alternativ jag hittat är följande två kort:
Asus GeForce ENGT440 DC Silent/DI/1GD3
Asus GeForce ENGTS450 DC SL/DI/1GD3 1GB

Har svårt att lista ut vilket kort som är bäst då det verkar som 440 körs i högre frekvenser både på GPU och minne, men har mindre antal shaderenheter. Någon insatt själ som kan ge en lite vägledning?

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/13116-powercolor-visar-knapp...

dock vore det inte särskilt balanserat i ditt system (såvida du inte tänkt uppgradera andra komponenter samtidigt?)

Permalänk
Medlem

Radeon går bort direkt tyvärr då deras Linuxdrivare är helt åt helvete sämst. Tänkte uppdatera cpu/mobo/ram till höst när AMD väl lyckas lansera Bulldozer (eller om det nu blir vinter/vår 2012).

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Hjälpsam

GTS450 är det rätt bra drag i om man inte primärt spelar.

Och dedikerad strömförsörjning är inte fel, det avlastar mängden ström som behöver dras från moderkortet. PCI-E porten kan leverera om jag inte minns fel 75W max till GPU, om du har ett 75W kort kan den i teorin köra med eller utan extra strömförsörjning, om man då kör med så avlastar det mängden ström som går genom de förhållandevis klena ledningarna genom moderkortet och avlastar där. Ger mer utrymme för att klocka processorn till exempel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Av de två korten ger GTS450 mycket bättre prestanda. Den högre klocken på GT440 kortet kan inte kompensera för lägre antal shaders. Du har närmare dubbla prestandan med GTS450 jämfört med GT440.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

GT440 har 96 shaders i 1620MHz och GPU på 810MHz och GTS 450 144 shaders i 1189MHz och GPU på 589MHz. Antar att det är en bättre arkitektur i 450 då också? För tittar man bara på de där siffrorna så ser ju GT440 ut som den borde kunna kompensera för det mindre antalet shaders.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att det passivt kylda GTS 450 är det lägre kräm i än dom aktivt kylda.

Tänkte också köpa GTS 450 till en maskin hemma som skulle spelas på då o då.

http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=605763&sku=638174

Såg detta sen. Lägre GPU klock + GDDR3 minne på halva frekvensen =(

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hittade precis denna sammanställning på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_400_Series#Products. Det passivt kylda GTS 450 har samma specs som det som listas som 440 (OEM) men samma arkitektur (GF106) som riktiga GTS450, så det är alltså helt enkelt fabriksnerklockat antar jag då.

Men av de två korten jag listade verkar det ju vara ett solklart val, precis som WrongTarget skrev.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!
Är också fundersam på att skaffa ett grafikkort istället för interna som delar med ramminnet!

Mitt mål är Enbart Filmer..3D & HD filmer.. Och bra prestanda

Valet är än så länge mellan dessa 2 nämnda kort +
http://www.asus.se/Graphics_Cards/NVIDIA_Series/ENGTX550_TiDI1GD5/

O självklart är passiv kylt attraktiv då min låda e "hyfsad" tyst som aldrig stör mig! Men kan en kunnig svara mi om det är en märkbar skillnad mellan dem? Rekommendera nåt annat? (ENdast Geforce)

Jag kör med en
Antec fusion remote låda
ASUS P8H67-M EVO B3 - mATX / Intel H67 / DDR3 / 2xPCI-E / SATA 3.0 / USB 3.0 / Firewire
Intel Core i5-2300 2,8GHz / 6MB / Socket 1155
16 Gb ram
Använder datorn som htpc, surf + ladda torrents..