Permalänk
Medlem

Surrande bi-ljud

Vet inte om denna tråden ligger rätt, men iaf.

De senaste dagarna har min stationära dator börjat bli allt mer högljudd och ger ifrån sig ett surrande bi-ljud som håller på att reta gallfeber på mig. Vet inte exakt vart det kommer ifrån, men det eskalerar när jag tvingar datorn att tänka lite mer, t.ex. kör updates på program, kör spel osv. Dessemellan finns det där fast inte lika högt.

Någon som har någon aning om vad det beror på och om/hur man kan åtgärda det?

Permalänk
Medlem

Först MÅSTE du öppnar datorn och ta redan på EXAKT vilken del som låter.

Tex Skruva loss nätagg och hårddiskar som du tar ut så att det är lättare att höra om oljudet kommer från dom eller de andra när datorn är igång.

Försvinner oljudet när datorn är avstängd?
Det kommer inte från högtalarna?

Permalänk

Låter som det skulle kunna vara en kondensator som surrar. Då du belastar datorn laddas dom ur och i fortare vilket kan orsaka ett oljud som du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baume:

Vet inte om denna tråden ligger rätt, men iaf.

De senaste dagarna har min stationära dator börjat bli allt mer högljudd och ger ifrån sig ett surrande bi-ljud som håller på att reta gallfeber på mig. Vet inte exakt vart det kommer ifrån, men det eskalerar när jag tvingar datorn att tänka lite mer, t.ex. kör updates på program, kör spel osv. Dessemellan finns det där fast inte lika högt.

Någon som har någon aning om vad det beror på och om/hur man kan åtgärda det?

Beskriv surrandet närmare; låter det som elektriskt "knaster" eller "gnissel", eller mekaniskt "brummande"?

Har du installerat något nytt på sistone, t.ex. en ssd eller bytt nätaggregat?

I vilket fall som helst, öppna chassit och lyssna. Ibland är det uppenbart, oftast inte dock. Då kan du börja koppla ur strömmen från de enskilda komponenterna, en efter en.

Det traditionella är att det är en fläkt vars lager har börjat ge upp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig höra att det är CPU fläkten, vilket gjorde att jag tog ut den, dammade av den enligt konstens alla regler, kletade på ny pasta och satte tillbaka, men det gjorde ingen skillnad.

Det låter mest som ett mekaniskt surrande, lite åt "argt bi" hållet.

Permalänk
Medlem

Om missljudet ökar ju mer du belastar den så tycker jag att det borde antingen vara nätagget eller ev grafikkortet?

Det är inte coil-whine du hör?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Njä, det är det nog inte.