OCZ släpper ny firmware för Vertex 3, Solid 3 och Agility 3

Permalänk
Melding Plague

OCZ släpper ny firmware för Vertex 3, Solid 3 och Agility 3

OCZ tampas med blåskärmar och andra bekymmer med Sandforce 2-baserade SSD-enheter i serierna Vertex 3, Solid 3 och Agility 3. Nu sätts förhoppningarna till firmware 2.09.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni som sitter med dessa diskar får gärna uppdatera här om detta löser problemet eller ej!

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Jag har hört att vissa fortfarande ska ha problem, kan någon bekräfta detta?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag uppgradera till 2.09 igår kväll, får se om jag får bsod igen brukar tar timmar eller ca 30 min innan jag får bsod.

Visa signatur

Chassi: Antec Ninehundred Two V3 | Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M (1000 Watt Modulärt) | Moderkort: Asus X79 Deluxe | Cpu: Intel Core i7 4820K (Fläkt Zalman CNPS9900 MAX Blå led) | Ram: Corsair 2 x 8 Gb (1866 mhz) | Grafikkort: Asus 6950 (2 Gb minne) (GDDR5 5000 mhz) | Ljudkort:X-fi Titanium Pro | Hårddisk OCZ Vertex 3 120 GB och Westen 2 TB 7200 RPM | Operativsystem: Windows 7 Ultimate RTM |

Permalänk
Medlem

Min Vertex 3 120 fungerar utmärkt efter uppdatering till 2.09.
Jag hade dock inte heller några problem med fw 2.08.

Dock så direkt efter uppdatering av fw, så installerade jag även Intel RST drivers men det medförde sådana frysningar som folk beskrivit. Så jag återgick till msahci och nu är allting som det skall igen.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Alltså... Om man inte har problem, är det värt att uppdatera firmware?

Och är det baa om man har Intel RST som man riskerar att få problem?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Alltså... Om man inte har problem, är det värt att uppdatera firmware?

Och är det baa om man har Intel RST som man riskerar att få problem?

Om man läser på deras forum, så är det en salig blandning av system som fått/får problem.
Så det är inte knutet till RST drivers.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Håller tummarna att detta kommer fungera!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att OCZ Toolbox v2.37 fönstret är buggat för mig. Så den visar min firmware information (och allt annat) utanför fönstret så jag kan inte se vad jag har. Men jag gissade att jag hade den första firmwaren och uppdaterade till 2.06 först och sedan till 2.09 och det verkade gå bra. Men jag kan ju inte se vilken version jag verkligen har så jag vet inte om jag nu verklien har 2.09...
Det blir samma på bägge mina datorer.

Men men. Vi får se om hängningarna försvinner.

Permalänk
Skrivet av Khenke:

Mitt problem är att OCZ Toolbox v2.37 fönstret är buggat för mig. Så den visar min firmware information (och allt annat) utanför fönstret så jag kan inte se vad jag har. Men jag gissade att jag hade den första firmwaren och uppdaterade till 2.06 först och sedan till 2.09 och det verkade gå bra. Men jag kan ju inte se vilken version jag verkligen har så jag vet inte om jag nu verklien har 2.09...
Det blir samma på bägge mina datorer.

Men men. Vi får se om hängningarna försvinner.

ladda bara ner något gratis testverktyg som ex crystaldiskmark eller liknande...program som hwinfo funkar med, och du kommer får se vilken firmware du har...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Hade en Vertex 3, 250gb beställd, fick bli att ändra ordern till en Intel 510 istället. Lite sämre prestande men driftsäkerhet is king

Permalänk
Medlem

Uff, om man nu inte får ha windows igång när man uppdaterar, hur ska jag då lösa problemet? :/ ta ur hårddisken och gå till en annan dator? för just nu så dyker inte disken upp när jag söker efter den med OCZ toolbox.

Har dock inte haft några problem förutom 2 Bsod då disken bara försvann från datorn första 3 dagarna (rättades dock till båda gånger efter ruckning på SATA-kontakten) kan ha vart slumpen också..

EDIT: okok.. bara för att så fick jag en bsod för 10 minuter sedan.. blir att riva ut disken och uppdatera asap.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Skrivet av Pliind:

Uff, om man nu inte får ha windows igång när man uppdaterar, hur ska jag då lösa problemet? :/ ta ur hårddisken och gå till en annan dator? för just nu så dyker inte disken upp när jag söker efter den med OCZ toolbox.

Har dock inte haft några problem förutom 2 Bsod då disken bara försvann från datorn första 3 dagarna (rättades dock till båda gånger efter ruckning på SATA-kontakten) kan ha vart slumpen också..

EDIT: okok.. bara för att så fick jag en bsod för 10 minuter sedan.. blir att riva ut disken och uppdatera asap.

Ironi
Så är det alltid, själv har man inga problem men så fort man yttrar det så får man problem.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Utan Windows

Skrivet av Pliind:

Uff, om man nu inte får ha windows igång när man uppdaterar, hur ska jag då lösa problemet? :/ ta ur hårddisken och gå till en annan dator? för just nu så dyker inte disken upp när jag söker efter den med OCZ toolbox.

Har dock inte haft några problem förutom 2 Bsod då disken bara försvann från datorn första 3 dagarna (rättades dock till båda gånger efter ruckning på SATA-kontakten) kan ha vart slumpen också..

EDIT: okok.. bara för att så fick jag en bsod för 10 minuter sedan.. blir att riva ut disken och uppdatera asap.

Vill minnas att jag körde uppdateringen ifrån USB-sticka förut. Om du känner dig lite modig och inte vill skruva så kan du ju ladda ner Windows 7 AIK (länk: http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?displaylang... ) och förlja guiden i dokumentationen som heter Create bootable UFD. Har man lite Windows-vana så har man skapat sig en WinPE-sticka på 30-45 minuter. Har man gjort det förr tar det en kvart. Det enda som kan vara lurigt är om man har nån obskyr SATA-controller som behöver drivrutiner. Men även det beskrivs hyffsat bra i dokumentationen.

Edit: Med körde uppdatering menar jag uppdatering för min OCZ Vertex 2 för ett antal månader sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har man lite Windows-vana så har man skapat sig en WinPE-sticka på 30-45 minuter. Har man gjort det förr tar det en kvart.

Detta är nåt som tillverkare ska stå för. Finns inga som helst krav på att du som kund ska behöva bli drabbad av deras strul.

I detta fall om alla kunder hade lämnat in disk för rep så hade ni fått tillbaka med "inga fel hittades".
Ny firmware kommer å ni droppar in på nytt å de funkar fortfarande inte.
Ny firmware igen å funkar inte å 3 ggr inlämnat = fri rätt att byta vara(eller pengar i handen) från återförsäljare.

On the subject: Tror dom skriver bara in mer kod för å täcka upp större kompabilitet till förlust mot prestanda.
Ni som har fått problem, posta gärna lite data på ursprunlig FW, uppdaterad FW å final FW.
Så vi kan se om min teori stämmer.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Detta är nåt som tillverkare ska stå för. Finns inga som helst krav på att du som kund ska behöva bli drabbad av deras strul.

I detta fall om alla kunder hade lämnat in disk för rep så hade ni fått tillbaka med "inga fel hittades".
Ny firmware kommer å ni droppar in på nytt å de funkar fortfarande inte.
Ny firmware igen å funkar inte å 3 ggr inlämnat = fri rätt att byta vara(eller pengar i handen) från återförsäljare.

On the subject: Tror dom skriver bara in mer kod för å täcka upp större kompabilitet till förlust mot prestanda.
Ni som har fått problem, posta gärna lite data på ursprunlig FW, uppdaterad FW å final FW.
Så vi kan se om min teori stämmer.

Funkar din fortfarande inte? Jag hoppades på att den nya firmwaren skulle fixa det mesta. Har haft två Intel SSD:er och aldrig någonsin haft något alls strul med dem och sedan har jag haft 3 Sandforce-baserade enheter som alla har strulat på ett vis eller annat och man har tvingats hålla på med firmware updates och liknande, önskar att alla SSD-tillverkare kunde snegla lite mer på Intel och fixa sin reliabilitet. Älskar prestandan i Sandforce men de känns verkligen inte som SSD:er för main-stream market med allt strul och firmware bök det är med dem.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Funkar din fortfarande inte?

Har ingen, men vill dock ändå veta hur det går.
Man ger rekommendationer till folk ang SSD, men samtidigt ge avslagg te S2000 då den inte funkar optimalt. Hurvida de är FW, kretsen i sig eller kringkomponenter låter vara osagt. Vill bara ha fakta på vad som sker/händer för folk i olika FW som denna tråd handlar om.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Detta är nåt som tillverkare ska stå för. Finns inga som helst krav på att du som kund ska behöva bli drabbad av deras strul.

I detta fall om alla kunder hade lämnat in disk för rep så hade ni fått tillbaka med "inga fel hittades".
Ny firmware kommer å ni droppar in på nytt å de funkar fortfarande inte.
Ny firmware igen å funkar inte å 3 ggr inlämnat = fri rätt att byta vara(eller pengar i handen) från återförsäljare.

On the subject: Tror dom skriver bara in mer kod för å täcka upp större kompabilitet till förlust mot prestanda.
Ni som har fått problem, posta gärna lite data på ursprunlig FW, uppdaterad FW å final FW.
Så vi kan se om min teori stämmer.

Vem har pratat om krav? Jag såg en fråga och tänkte jag skulle föreslå ett alternativ som kanske inte är så välkänt, men som kräver lite pillande om man nu som kund väljer att göra ytterligare ett försök att lösa problemet.

Sen så kan jag känna att det är lite ett fall av att man får det man betalar för. Bättre prestanda till ett lägre pris? Antingen så stämmer det inte eller så har man dragit ner på något annat. Och i det här fallet så verkar det vara testning och kvalitetskontroll.

Skittrist för de som har problem. Men det är precis så här det har varit sen jag byggde min första PC med farsan för runt 15 år sen. Vill man ha stabila grejer så köper man antingen den färdigpatchade och stabila näst senaste generationen eller företagsgrejer som kostar betydligt mer. Men vill man ha det senaste och snabbaste så får man räkna med att det kan finnas vissa barnsjukdomar under första halvåret.

Givetvis kan man tycka vad man vill om det, jag menar bara att det är så verkligheten ser ut och det skulle förmodligen krävas att världens entusiaster slutade vara lika entusiastiska för att ändra på det. Jag kan tycka att det är värt lite strul då och då för att få lite nya roliga leksaker lite oftare till ett något lägre pris istället för mindre strul, längre tid mellan nylanseringar som går hårdare åt plånboken. Men det hänger ju på att jag kan tycka att det är lite kul att felsöka och pilla.

Permalänk
Medlem

Får testa när jag kommer hem idag.
Dagligen man får freeze, BSOD m.fl...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khenke:

Mitt problem är att OCZ Toolbox v2.37 fönstret är buggat för mig. Så den visar min firmware information (och allt annat) utanför fönstret så jag kan inte se vad jag har. Men jag gissade att jag hade den första firmwaren och uppdaterade till 2.06 först och sedan till 2.09 och det verkade gå bra. Men jag kan ju inte se vilken version jag verkligen har så jag vet inte om jag nu verklien har 2.09...
Det blir samma på bägge mina datorer.

Men men. Vi får se om hängningarna försvinner.

man behöver inget program för att se firmware. Högerklicka på 'den här datorn' i start-menyn, klicka på 'hantera'. Gå in i enhetshanteraren och sedan 'Disk-drives'. Högerklicka på ocz-vertex 3 och klicka på egenskaper. I egenskaper går du till detaljer och väljer "hardware lds" (andra alternativet uppifrån) och där kan du se vilken firmware du har.

Visa signatur

Coolermaster HAF X | Corsair AX 850W | Asus Maximus IV Extreme B3 | Intel Core i7 2600K 3,4GHz | Gigabyte GTX 580 1536MB | OC Z Vertex 3 240 GB | Corsair (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | Noctua NH-D14

Skärm: LG 23" TFT W2363D-PF 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Uff, om man nu inte får ha windows igång när man uppdaterar, hur ska jag då lösa problemet? :/ ta ur hårddisken och gå till en annan dator? för just nu så dyker inte disken upp när jag söker efter den med OCZ toolbox.

Har dock inte haft några problem förutom 2 Bsod då disken bara försvann från datorn första 3 dagarna (rättades dock till båda gånger efter ruckning på SATA-kontakten) kan ha vart slumpen också..

EDIT: okok.. bara för att så fick jag en bsod för 10 minuter sedan.. blir att riva ut disken och uppdatera asap.

På OCZ's forum, finns det mängder med information av alla de slag.
Bland annat finns där deras Firmware update ISO, som du helt enkelt gör en USB bootstick av.
Med denna har du alla verktyg du behöver för att uppdatera firmware etc ...

Guide finns också på samma forum.
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?89670-...

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Uppdaterad. Då är det bara att vänta.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Exakt såna här problem hade jag med den gamla Corsair X128 som jag köpte 2009 och var toppmodellen, blårutor lite när som, fick en ny och den gjorde exakt samma sak, fanns ingen specielt man gjorde utan det kunde hända exakt när som helst, den försvann även några gånger och kunde efter några dagar fungera igen, vilket strul ja hade med det aset.. många hade dom problemen med x128 under 2009-2010.

den var snabb som fan då, dock tappa jag suget på ssd efter den inågra månader,
men gick tillbaka till ssd såklart pga hastigheten

Nu förtiden köper jag aldrig den senaste topp modellen innan den är testad ordentligt o det gjorde jag rätt i tydligen

Skumt att liknande fel uppstår i dom nya ssd hårddiskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dented:

Vem har pratat om krav?... Jag kan tycka att det är värt lite strul då och då för att få lite nya roliga leksaker lite oftare till ett något lägre pris istället för mindre strul, längre tid mellan nylanseringar som går hårdare åt plånboken. Men det hänger ju på att jag kan tycka att det är lite kul att felsöka och pilla.

Så sant, mitt förslag är för dom som ger upp hopp(/inte kan eller vill) å tillverkare nekar retur så ska man stå påsig i ärenden som dessa. Du som konsument ska inte behöva godta en felaktig produkt oavsett dess natur.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Vertex 3 240GB til min MacBook Pro 15" 2011 modell. Innan jag såg denhär tråden. Den kom levererad med 2.06 firmware och jag var tvungen att knäcka upp min stationära windows dator för att uppdatera den där till version 2.09

Nu har jag inte haft lagringsmediet (säger man disk, eller drive om SSD?) et dygn ens. So far so good, sjuka hastigheter!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Hade v 2.06 på min agility3 innan & problem med att disken ibland inte hittades samt att datorn ibland kraschade, dock utan blåskärm någon gång.
Efter att jag uppdaterade till 2.09 fick jag direkt 2 blåskärmar vid de 2 första bootningarna av windows, inom ca 1 minut.
Sedan dess har det av någon anledning fungerat helt problemfritt med flera omstarter samt att datorn varit på minst ett dign i rad, inga problem ännu.

Jag kör ju ssd disken som win7 disk & valde att installera ytterligare ett win7 på en annan hd för att komma åt att uppdatera ocz ssd disken då det inte funkar när nåt os kört då den ska uppdateras.

ocz toolbox går att köra även om du bootar win från ssd disken så du kan se vilken firmware du har men det går inte uppgradera firmwaret.

Beställde ändå förra veckan då allt strulade för mycket & ingen lösning i sikte en intel 510 120gb & skickar tillbaka min agility 3 ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ad72:

Hade v 2.06 på min agility3 innan & problem med att disken ibland inte hittades samt att datorn ibland kraschade, dock utan blåskärm någon gång.
Efter att jag uppdaterade till 2.09 fick jag direkt 2 blåskärmar vid de 2 första bootningarna av windows, inom ca 1 minut.
Sedan dess har det av någon anledning fungerat helt problemfritt med flera omstarter samt att datorn varit på minst ett dign i rad, inga problem ännu.

Jag kör ju ssd disken som win7 disk & valde att installera ytterligare ett win7 på en annan hd för att komma åt att uppdatera ocz ssd disken då det inte funkar när nåt os kört då den ska uppdateras.

ocz toolbox går att köra även om du bootar win från ssd disken så du kan se vilken firmware du har men det går inte uppgradera firmwaret.

Beställde ändå förra veckan då allt strulade för mycket & ingen lösning i sikte en intel 510 120gb & skickar tillbaka min agility 3 ändå.

Hmmm... så disken fungerar efter 2.09 update men du skickade tilbaka den ändå ?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

2.09 har fungerat bra i snart 3 dagar!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Hmmm... så disken fungerar efter 2.09 update men du skickade tilbaka den ändå ?

Ja jag hade ju redan beställt en intel 510 då ocz:an krånglade 'halva' tiden.
Åtminstone funkar den än så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ad72:

Åtminstone funkar den än så länge!

Förutom två blåskärmar då... Själv skulle jag ha lite högre krav.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W