Permalänk
Hedersmedlem

Problem med hastigheten på torrents.

Hej! Jag har diverse problem med torrents och har inte tänkt på att fråga om dem här förrens nu så här kommer alla på en gång:

1. Det går OTROLIGT segt att ladda ner torrents. Jag har en hyffsat dålig brebanduppkoppling på 8 Mbps ner och 1 Mbps upp från telia och bor i utkanten av Södertälje. Ett bra resultat från mig på speedtest.net ger mig 5 Mbps ner och 0.8 Mbps och jag har förstått att detta är hyffsat normalt. Problemet, som jag haft i ca 4-5 månader, är dock att torrents för det första har en benägenhet att inte ens starta nedladdning och dessutom när de väl startar så går hastigheten upp och ner och oerhört sällan över 2-300 KBps. När jag kör direktnedladdnign i tex Firefox kommer jag upp i 600 kbps om jag har tur vilket var det jag maxade innan denna period av seghet inleddes. Jag har öppnat utorrents port i routerns brandvägg, testat olika torrentprogramm och testat diverse olika torrents med gott om seeders men ingenting hjälper. Värt att notera är att uppladdningshastigheten i utorrent ofta ligger på en hyffsat stabil nivå över nedladdningshastigheten.

2. Ett problem som jag haft i princip 6/7 år är att så fort jag startar ett torrentprogram så kan jag i princip inte använda internet på någon annan dator i hemmet (jag bor hemma så det finns ett antal datorer). Detta gäller även om torrentprogrammet varken laddar ner eller upp, jag kan helt enkelt inte hämta websidor, spela onlinespel eller chatta.

Jag antar att det är dags att byta router då punkt 2 har följt med hela dens livstid ,em kan stå ut med det så länge det kanske finns en annan lösning på problem 1. Routern jag har är Zyxel p335 WT och vi fick den från telia för ca 7 år sedan.

Tack i förhand!

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem

Se till att inte uppladdningshastigheten är för hög. Med ditt bredband skulle jag låsa uppladdningen till 40kb/s. Problemet du möter när du har igång en torrent, och du inte kan använda internet på andra datorer, är förmodligen för att du använder upp all bandbred iom att du har för hög uppladdningshastighet.

Visa signatur

Node 804 Black | Core i5-4670K | GA-B85M-D3H | GeForce GTX770 2GB OC | 840 EVO Basic 250GB | Corsair AX 750W PSU | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | Cooler Master Hyper TX3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niner0:

Se till att inte uppladdningshastigheten är för hög. Med ditt bredband skulle jag låsa uppladdningen till 40kb/s. Problemet du möter när du har igång en torrent, och du inte kan använda internet på andra datorer, är förmodligen för att du använder upp all bandbred iom att du har för hög uppladdningshastighet.

Tack för tipset, men problemet med att använda internet på andra datorer uppstår så fort utorrent sätts igång och även om ingen uppladdning är igång.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'