Förslag, tankar och synpunkter på mina tänkta serverköp.

Permalänk

Förslag, tankar och synpunkter på mina tänkta serverköp.

Så här är det, jag kommer att börja plugga en civ linje i höst och kommer i och med det att köpa en Gateway och Lagringsserver, det är ett köp jag har planerat en längre tid.

Jag hade tänkt att köpa den här, säger också att jag nu sitter med 5 hhd's på ca 6.5TB och har inte många GB kvar. Men jag vill höra vad ni här på SWEC tycker, kan jag sätta ihop ett billigare och bättre anpassat system (eller ja, det kan man väll alltid). Jag har ju trots allt hela sommaren på mig. Vi kanske ska ha en prisgräns också, säg 15k ± 2k (vi pratar fortfarande bara om Gateway och Lagring).

Kanske att vi kan vända på det lite också, någon tycker kanske att jag borde införskaffa mig Windows Servern förs (jag har haft den tanken). Låt oss då hålla en liknande prisnivå på den.

Man får också ge förslag på rackskåp, kanske finns bra begagnade?

Permalänk
Medlem

Varför inte en burk som kör esxi/hyper-v istället?

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Du tänkte att jag ska köpa en ordentlig WinServer för att sedan, på den, köra både Gateway och Lagringsservern virtuellt?
Det skulle gå, men jag vill ha WinServern fristående.

Jag hade, om inte det syntes i bilden, tänkt att köra ESXi på Gateway och Lagringsservern.
WinServern ska vara dedikerad "leksak", medans Gateway och mina TB data ska vara de fasta pelarna. (Om ni nu förstod den förklaringen, är ganska trött atm -.-)

Edit: Inga (fler..) frågor, påpekanden, förslag på hård och mjukvara (med fokus på prestanda).

Permalänk
Medlem

Skulle väl hellre satsa på ett chassie på 3-4U än en 1U.

1U är som skapade för att ge ljud och värmeproblem pga sitt kompakta format. I en serverhall kvittar det lika för där kan jag vräka på med kyla och struntar i bullernivån men ska jag ha dem i en bostad eller så så tycker jag att man kan undvika dem.

En 3-4U maskin ger dig plats för betydligt större fläktar och eftersom en stor fläkt flyttar mer luft vid lägre varvtal så blir det tystare. Du får in mer disk och kan köra med standardkompoenter för strömförsörjning, cpu kylning osv. Blir billigare i längden ocskå

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Det ska jag tänka på, tackar.

Satt igår med att lära mig ESXi och ESX ordentligt. Även lite ESX fast ESXi är det som gäller efter vSphere 4.1.

Jag tänker också installera, konfigurera och testa OS:en för Gatewayen och Lagringsservern på enskilda virtuella maskiner för att sedan importera dem till den tredje virtuella ESXi maskinen. När jag ser hur det fungerar så installerar jag Windows Servern på det virtuella nätverket och simulerar det tänkta nät jag visade i bilden.

Jag ska testa att köra samtliga tre OS på samma maskin också, för den rena Windows Servern blir ett senare köp.
Men ska komma ihåg vad du sa.

Permalänk

Jag har ändrat mig och tänker istället köpa delar till en Windows Server, ser ut som att jag tvingas rensa mina 6.5TB data för att hitta utrymme.. Q_Q

Servern:
Antec Studio Series Take 4 650W
ASUS Z8NA-D6 - moderkort - ATX - Intel 5500
x2 INTEL Xeon E5620 / 2.4 GHz processor
OCZ SSD Vertex 2 120GB
x2 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 12GB, CL9

Tankar om detta?
Behöver fortfarande Rackskåp också, billigt nytt/beg, hemma-bygge?

Permalänk
Medlem

Jag hade plockat ett supermicro moderkort med IPMI.
För en lagringserver hade jag tagit ett X9SCM-F och en E3-1220. Eller ett kort ur X8 serien om du inte vill vänta. X8SIL-F är ett populärt kort för lagring, speciellt om du kombinerar det med ett Norco 4224. Chassit går iofs på 5k skulle jag tro.

Fast det verkar som du är ute efter lite mer kraft nu, jag hade iaf satsat på ett riktigt moderkort från t.ex Supermicro. Plocka ett med en inbyggd SAS2 LSI 2008 kontroller så sparar du en pic-e också. Grymt smidigt om du ska ha lagring också.

Permalänk

Jag har inget behov av IPMI, plus att jag ska köra ESXi. Detta ska INTE vara en server gjord för lagring av data, det är en server för CPU och RAM krävande uppgifter.
"OS för ZFS", det skrev jag då jag vill testa ZFS för jag ska köpa en server vid ett senare tillfälle som ska vara anpassad för lagring.
Dvs. jag ändrar min ursprungliga plan och låter lagringsservern bli ett senare köp.

Permalänk
Medlem

Även om du skriver att du inte ska ha servern för lagring så måste du ju ha minst en lagringsyta som ESXI godtar för root-filsystemet.

Sen behöver du ju en yta för att lagra dina virtuella maskiner. Det kan du göra över nät via tex NFS eller ISCSI. Dock måste den burken finnas på plats för att du ska kunna sätta upp några virtuella maskiner.

Alternativet är ju att lagra de virtuella maskinerna lokalt.

ESX-I stödjer ju inte moderkortsraid och Sata stödet har varit rätt dåligt. Med 4.1 så ser det ju klart bättre ut men jag har inte testat mot sena controllers.

Att köpa ett riktigt raidkort med stöd för 6-8 diskar kostar en rejäl slant.

Alternativet är att köra Hyper-V eller en Linux i botten. Fördelarna med båda är just att du får tillgång till ett bättre Sata stöd och då får tillgång till Sata-raid stöd. Alla tr lösningarna är gratislösningar (Ja det finns en Hyper-V server som fri download från MS)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

För billigt rackskåp, gå på loppis/auktion/myrorna, där brukar det ibland finnas schyssta stereoskåp från 70-80 talets hifi-hysteri, dessa skåp är även de 19" och går utmärkt att använda till servers om de är välbygga.

i min förra lägenhet hade jag ett stereoskåp med 3 servers i och glasdörrar och det fungerade riktigt bra, pris?
tror jag gav 25 spänn,

annars är det ju bara att kolla på swecmarknad, blocket, tradera, osv. för rackskåp dyker ju alltid upp.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//