Telia FiberLan 100/100, halv-duplex men ändå inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Jösses vilken attityd mot TS.... försök fatta att felet ALLTID sitter hos operatörer (åtminstonde i 101% av fallen) det här landet är alldeles för sjukt... myndigheter utreder myndigheter och forum censureras

Vänta nu.. vadå attityd? Ingen som har klankat på killen. Dessutom, vad har censur med detta att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Jösses vilken attityd mot TS.... försök fatta att felet ALLTID sitter hos operatörer (åtminstonde i 101% av fallen) det här landet är alldeles för sjukt... myndigheter utreder myndigheter och forum censureras

Du har aldrig jobbat på en operatör hör man, 99.99% är SBS och fel i kundutrustning.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Jag var med teknikern nere i källaren och körde direkt i switchen.. på hans dator.. felet fanns där med.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Jösses vilken attityd mot TS.... försök fatta att felet ALLTID sitter hos operatörer (åtminstonde i 101% av fallen) det här landet är alldeles för sjukt... myndigheter utreder myndigheter och forum censureras

rent jävla skit snack.. hade grymt stora problem med Tele2 och mitt 100/10 internet jag hade hos dom.. dom skickade ut en reperatör som kollade min lägenhet och nere i källaren och bytte lite där som inte såg så bra ut men mitt fel va kvar.. visade sig vara min 200kr router från netonnet som va skräp...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldVillage:

Jösses vilken attityd mot TS.... försök fatta att felet ALLTID sitter hos operatörer (åtminstonde i 101% av fallen) det här landet är alldeles för sjukt... myndigheter utreder myndigheter och forum censureras

Du verkar sakna all form av verklighetsuppfattning. Jag känner flera personer som jobbar med support och enligt dem blir man mörkrädd över var kompetensen hos kunderna som ringer in ligger.

Jag missar även attityden som skulle vara dålig mot TS

Skrivet av matte56:

Hej!

Har märkt av att min lina har börjat krångla det senaste. Bredbandskollen visar bra siffror men nedströms och uppströms dödar varandra om man säger så (t.e.x: 11MB/s upp och inget ned, 4MB/s ner och 10MB/s upp, 10MB/s ner och 3MB/s upp, 6MB/s ned och 6MB/s upp, 8MB/s ner och 8MB/s upp osv).

Jag har testat på flera datorer och jag har kollat så att nätverkskortet synkar i 100Mbit full-duplex. Har inte varit några problem tidigare att få ut ~11MB/s åt båda hållen samtidigt. Det är alltså FTP och Torrents jag har testat med.

Några andra som har märkt av något eller kan veta vad det är?

Tjenare, du skrev att det har varit en tekniker ute och ni har kollat direkt på porten i switchen. Vet du något mer om vad som hände efter det?

Du kan inte be dem konfigurera om porten från början?

Jag fick helt random problem med att hastigheten gick väldigt mycket upp och ner och jag fick porten omkonfigurerad från grunden och då hoppade det igång.

Alternativt så kanske det går att flytta dig till en annan fysisk port om den som du sitter på nu strular, men det beror nog lite på om det finns någon plats ledig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Tjenare, du skrev att det har varit en tekniker ute och ni har kollat direkt på porten i switchen. Vet du något mer om vad som hände efter det?

Du kan inte be dem konfigurera om porten från början?

Jag fick helt random problem med att hastigheten gick väldigt mycket upp och ner och jag fick porten omkonfigurerad från grunden och då hoppade det igång.

Alternativt så kanske det går att flytta dig till en annan fysisk port om den som du sitter på nu strular, men det beror nog lite på om det finns någon plats ledig.

Dom har bytt porten i switchen 2ggr, configat om den från början och satt mig på en helt annan switch.

EDIT: Jag fick reda på i början att dom har uppdaterat mjukvaran i switcharna och jag skulle vilja säga att problemet började i samband med det.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Ärendet är nu nerlagt och ingenting är åtgärdat. Tydligen så räcker bra UDP-värden, och TCP skiter dom fullständigt i enligt killen på Telia.

Fått en helt annan syn på Telia efter det här.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

17:24:51 Chatten är placerad i kö . 17:24:53 Din handläggare Telia: har kommit in i chatten 17:24:54 Telia: Välkommen, jag heter Telia:, vad kan jag hjälpa till med? 17:25:20 Jag: Hej, jag la en felanmälan förut.. nätet dog strax efter det.. skulle bara vilja kolla så att den inte är "löst" eftersom felet kvarstår 17:26:18 Telia: Jag ser att det felanmäldes 16:23 idag. 17:26:36 Jag: ligger den fortfarande som pågående eller löst? 17:28:21 Telia: Den står som preliminärt stängd. Men jag har inte fått något svar på att något är gjort än och då bettyder det oftast att den fortsätter. Jag ska se om jag hittar någon anteckning. Men har du startat om all utrustning nu och har du fått något sms om att det ska vara klart? 17:28:35 Jag: Nej, har inte fått något sms 17:29:04 Jag: "preliminärt stängd" låter dock som att den är stängd? 17:32:14 Telia: Jag har pratat med handläggaren som hade ärendet innan och ja, den är stängd. Du kan inte ha 100/100 i båda riktningar samtidigt. Vi kan då nedgradera dig till 100/10 m du vill istället. 17:33:00 Jag: jo, det kan jag ha.. har haft det tidigare och folk med andra ISPer har inte problemet 17:33:35 Jag: jag skulle vilja att dom kontaktar mig, vilket jag har bett som ett flertal gånger 17:33:44 Telia: Nej, vi har pratat med ansvariga för nätet och delar av din fiber är koppar så det går inte. 17:34:33 Jag: ja, men det har fungerat tidigare 17:34:58 Telia: Då vet jag inte om det ären ändring som är gjord, men vi har fått ett definitivt nej. 17:35:18 Jag: då antar jag att den som stängde ärendet inte har läst vad senaste killen skrev i felanmälan... 17:35:29 Jag: jag får konstiga resultat även vid 10/10 17:36:34 Jag: och 100/10 som jag har haft tidigare 17:37:16 Telia: Ja, jag får tillsägelse att det inte går felanmäla igen just på grund av koppar delen som stoppar detta 100 åt båda håll. Jag måste gå efter det. Att felanmäla igen kommer bara att ge samma svar även om jag önskar annorlunda. 17:37:47 Jag: koppar klarar 100 åt båda hållen.. så det är bara någon dålig ursäkt 17:38:10 Jag: sen om koppar inte klarar 10/10 fullt ut så får vi backa tillbaka en bra bit i tid 17:38:25 Telia: Det var den förklaring jag fick till varför detta inte går. Jag har blivit ombedd att erbjuda omkoppling till 100/10 av våra ansvariga. 17:38:36 Jag: jag vill att dom kontaktar mig 17:39:21 Telia: Det är bara oss handläggare du kan gå via om du inte ringer direkt till Skanova som har hand om de flesta nät oavsett ISP. 17:39:57 Jag: ja, men då bör ni kunna få dom att kontakta mig 17:40:49 Jag: eller åtminstonde ge mig ett svar på vad ni har bytt ut som gör att det helt plötsligt slutar fungera fullt ut 17:41:16 Telia: Vi har ingen möjlighet att göra det då allt ska gå genom oss handläggare och felanmälningar. Så det enda jag kan föreslå är egen kontakt.

Ger upp, telia är pinsamma. Sen när klarar koppar inte 100Mbit åt båda hållen samtidigt?
Antar att dom sitter och begränsar sina kunder, sen om det är med vilje eller inte är en annan fråga..

EDIT: Verkar vara helt godkänd fart till/från en polare som har Telia. Så Telia har alltså begränsat till alla andra nät, inte förvånande direkt.. sen höjer dom dessutom priset på sina tjänster ännu mer.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Telia 50-100mbit heter det. Det ska du få ut 6-11mb/s på. Sålänge det ligger över 6mb/s båda vägar ligger du inom det du betalar för. Annars får du kontakta kundtjänsten..

Man ska få ut minst 70-80% av sin utlovade hastighet. Är det lägre än dessa siffror måste dom åtgärda.

Permalänk
Medlem

Jag får ut ungefär 8-12Mbit TOTALT när jag har tvingat 10Mbit Full-Duplex på nätverkskortet och testar åt båda hållen samtidigt. Vad fan är det här?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Skanovas nät klarar bara half-duplex vad jag hört ifrån en kollega som jobbar där. Vet inte exakt hur nätet ser ut dock men det bör vara broven i dramat på något sätt.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk

TS, vad händer om du använder dig av 2 olika datorer när du testar? dvs på ena datorn kör du endast upload på andra endast download samtidigt.

Skrivet av thadizzy:

Skanovas nät klarar bara half-duplex vad jag hört ifrån en kollega som jobbar där. Vet inte exakt hur nätet ser ut dock men det bör vara broven i dramat på något sätt.

Struntprat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

TS, vad händer om du använder dig av 2 olika datorer när du testar? dvs på ena datorn kör du endast upload på andra endast download samtidigt.

Det är ingen skillnad, fortfarande kass hastighet..

EDIT: När jag kör 10Mbit på nätverkskortet så får jag ut ungefär 65%(13Mbit) av 20Mbit, när jag kör 100Mbit så får jag ut ungefär 65%(130Mbit) av 200Mbit.. slump? Tveksamt.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

ACKar

Hej.
Kan inte en del av ditt problem vara att du mäter med TCP?
TCP kräver att det hela tiden går ACK tillbaka till sändaren.

Om du fyller din upplänk med "testdata" så finns det inte längre plats för några ACKar - vilket gör att sändaren backar eller gör omsändningar.
Det bästa vore om du kunde reservera några procent av bandbredden till ACKar - tror du skulle få bättre värden då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Hej.
Kan inte en del av ditt problem vara att du mäter med TCP?
TCP kräver att det hela tiden går ACK tillbaka till sändaren.

Om du fyller din upplänk med "testdata" så finns det inte längre plats för några ACKar - vilket gör att sändaren backar eller gör omsändningar.
Det bästa vore om du kunde reservera några procent av bandbredden till ACKar - tror du skulle få bättre värden då.

1. Fungerat innan.
2. Protokoll spelar ingen roll (syftar då på torrent, ftp osv).
3. Overheaden märks knappt på 100/100 vad jag vet.

EDIT: Hastigheten lägger sig ibland runt 7-8MB/s åt båda hållen samtidigt, vilket innebär ~56-64Mbit i båda riktningar.. Så det finns rätt mycket mer att ta på om man säger så. Men så här ser det oftast ut:

Mer här: http://m563.dyndns.org/Tests/

EDIT:
Såhär ser det iprincip ut till alla nät förutom Telias egna och ett FÅTAL (http://m563.dyndns.org/Tests/TDC/tcp_ner_och_upp_laddning_TDC...) andra.. Har dom verkligen begränsat TCP till "alla" nät? För det vore lite långsökt att tro att Telias-nät är det enda som fungerar riktigt.

---

---

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Sitter rakt in i väggen utan router osv och får i stort sett exakt lika siffror

Visa signatur

5900X NH-D15 X570 TOMAHAWK 32GB EVGA G3 750W EVGA 3080 FTW3 Samsung 830 256GB Crucial MX100 512GB Crucial MX300 750GB Crucial MX500 2TB Define C

FreeNAS G3258 Supermicro X10SLM-F 16GB ECC 6x3TB WD Red RAIDz2

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Några andra som har märkt av något eller kan veta vad det är?

Säg mig, har du en D-Link DIR-655 som router?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Säg mig, har du en D-Link DIR-655 som router?

Nej, är nästan säker på att jag har skrivit att jag har kört direkt i väggen ett flertal gånger..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadizzy:

Skanovas nät klarar bara half-duplex vad jag hört ifrån en kollega som jobbar där. Vet inte exakt hur nätet ser ut dock men det bör vara broven i dramat på något sätt.

Skanovas nät klarar bara halv duplex? Är din "kollega" också CCIE?

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Telia har tydligen kollat igenom nätet och kan inte hitta något fel, lite konstigt bara att TCP verkar vara strypt till dom flesta andra nät (och då menar jag typ 9/10 nät.).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold