Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte hårddisken?

Hej!
Jag ska sätta in en hårddisk i min dator, men datorn verkar inte hitta hårddisken alls. Jag har kopplat in den till moderkortet och nätagget osv... Men hårddisken dyker varken upp i diskhanteraren eller i bios... Någon som vet vad man kan göra åt detta? Det är min flickväns hårddisk som jag nu ska kopiera filer ifrån då hon har problem med sin dator, så det är sjukt jobbigt att det inte funkar:/

tack!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Är det SATA eller den äldre IDE typen av hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det SATA eller den äldre IDE typen av hårddisk?

Det är en http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-h.... Dvs en SATA 2 disk. Verkar knappt ens som disken snurrar igång faktiskt, har satt den i samma ström- och satauttag som jag använder till min systemdisk, men disken är knäpptyst och vibrerar inte ens.

Konstigt när den inte ens är ett år gammal och fungerade finfint igår!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Risk att den har död då. Nu litar jag på att du verkligen testat som du skrev ordentligt. Ditt enda hopp är att du testat dåligt eller missat något för annars blir det dyrt.

Hade din flickvän problem med tex åska, strömavbrott, dåligt nätagg som sabbar andra delar mm?

Det finns speciella företag som kan få tillbaka innehållet. Alla har nästan samma priser. 4000-10.000 kr beroende på hur allvarligt felet är. Bara undersöknings priset varierar mellan företagen. Ännu dyrare (flera tusen) för myndigheter och företag.

Permalänk
Medlem

Vad körde hon för OS och vilket kör du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Risk att den har död då. Nu litar jag på att du verkligen testat som du skrev ordentligt. Ditt ända hopp är att du testat dåligt eller missat något för annars blir det dyrt.

Hade din flickvän problem med tex åska, strömavbrott, dåligt nätagg som sabbar andra delar mm?

Det finns speciella företag som kan få tillbaka innehållet. Alla har nästan samma priser. 4000-10.000 kr beroende på hur allvarligt felet är. Bara undersöknings priset varierar mellan företagen. Ännu dyrare (flera tusen) för myndigheter och företag.

Ingen åska eller sånt skit, och nätagget är ett FD tesla 650W 80 +, och det har inte förstört någonting innan... Surt med att behöva betala så mycket, det är ju rätt orimligt för en stackars student

Skrivet av Mimematis:

Vad körde hon för OS och vilket kör du nu?

Vi köra båda Windows 7 Ultimate x64, båda har samma version.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddy:

Vi köra båda Windows 7 Ultimate x64, båda har samma version.

Du kan prova att köra via USB om du har en en en extern HDD.
Har även märkt att kan vara problem med vista/Win7 diskar om dom används som OS disk.

Tror det finns sata -> usb adaptrar för någon hundring. Om det inte fungera så kolla om det fungerar under XP.

(Det jag sagt nu är självlärd erfarenhet)

Permalänk
Medlem

Tobblish:
Men det lär väll inte hjälpa när disken är knäpptyst och inte vibrerar?
Felet borde vara trasig disk eller glapp ström-kabel/kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Tobblish:
Men det lär väll inte hjälpa när disken är knäpptyst och inte vibrerar?
Felet borde vara trasig disk eller glapp ström-kabel/kontakt.

Har fått in diskar som är precis "döda" när man kopplar in dom i datorn, på något konstigt sätt så fungerar dom dock på vår XP burk med sata-usb adapter.

Citera gärna