Permalänk
Medlem

Inget ljud P8P67 PRO.

Hej

Jag plockade ihop mitt uppgraderings paket igår P8P67 PRO. + 2500k + 8gb vengeance minnen. Men när jag installerat OS och alla drivrutiner så mäker jag att hörlurarna inte funkar.
Jag har kollat:

Att ljudet är ibockat i playback devices
Att "Headphones" är valt i realtek programmet.
Har installerat om drivern 3 gånger med olika versioner.
Har kollat i enhetshanteraren att drivern funkar och att allt är som det ska.
Har HDMI inkopplat och den kan jag få ljud igenom men det känns rätt bökigt att jag ska får ljud dator --HDMI --> TV ---> Z5500 ---> hörlurar. Vill kunna hämta ljud från datorns portar.

Har kollat runt lite på nätet och det verkar som om jag inte är ensam. Så jag undrar vad gör jag nu och är det nån annan som stöt på samma problem?

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2158787
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=18668841

PS. Ljudet funkade perfekt med det förra moderkortet och det är inte ATI drivern som stör för har avinstallerat den och sen bara haft realteks driver men får fortfarande inget ljud D.S.

Tack på förhand
/Ahlen

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Kolla ljud inställningar under Start / Kontrollpanel /
Eftersom du har ATI grafikkort så har datorn nu 2 st ljudkort.
Välj vilket du vill använda.

Permalänk
Medlem

Ne jag har speakers valda. När jag har den på ATi kortet kommer ljudet ur mina högtalare och speaker ska vara på hörlurarna. Exakt så jag hade innan jag uppgraderade ;<

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Hmm ljudet funkar om jag avinstallera realtek drivrutinen och sen stoppar hörlurarna i "fronthögtalare" av dom 6 portarna. Så ljudet funkar när man kör utan drivisar fast då kan man ju inte välja vilken port som ska vara. Så får la överleva med det

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort har också realtek krets. Om ljud kablarna satt i när drivrutinerna installerades är jag tvungen att dra ut kablarna och sen sätt in 1 i taget, välja vad för typ av ljud pryl jag satt i och fortsätta med nästa ljudkabel. Annars får jag väldigt låg volym eller inget ljud alls.

Har HDMI kabeln alltid varit inkopplad?
Ta bort den FRÅN grafikkortet och starta om/upp datorn utan den. Försök igen alla sätt du testat för att fixa ljudet. Datorn kan ibland skicka signalen via tex HDMI kabeln trots att TV/skärmen är avstängd eller andra änden av kabeln inte ens är kopplad.

Permalänk
Medlem

Hmm ska testa och återkommer med resultat

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME