Permalänk
Medlem

Bästa sättet att tysta ner datorn?

Hej!

Köpte för en månad sen en fin liten låda från komplett, datorn presterar bra etc men jag vill som sagt få ner ljudet på den. Både under spel och vid vanlig slösurf. Har inte modat och justerat dator förut så har begränsad kunskap kring kylning.
Sitter på en CM HAF 912 låda med de medföljande fläktarna med en CM 212 Hyper Plus till processorn och ett MSI 870A-G54 moderkort.
I Speedfan så får jag till att börja med inte ner processorfläkten under 800RPM även med 0% i "speed" och 200mm frontfläkten går inte att ändra över huvudtaget från 800RPM. Sitter begränsningen i fläktstyrning på moderkortet eller är det jag som gör något fel?

Målet vore iaf att vid vanligt användande få ner RPM på frontfläkten (den som låter då) och vid spelande inte behöva köra processorfläkten på max, för att få ner ljudnivån.
Vad ger bäst resultat på processorkylning av att sätta in en extrafläkt på processorkylaren kontra en 200mm topfläkt i chassit?

Väldigt tacksam för lite hjälp från någon mer erfaren på området!
/Johan

Permalänk
Hedersmedlem

Se först och främst till att du vet vad som orsakar ljudet. I många fall är grafikkortet en stor ljudbov.
Annars är någon billig fläktkontroller ett bra sätt att sakta ner fläktarna och på så sätt sänka ljudet.
En okej fläktkontroller kostar några hundralappar, och är väl värt det!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Vid spelande låter processorfläkten. Är inte tillräckligt haj på vad processorn klarar i värmeväg för att våga sänka den. Ligger på cirkus 42-45 tror jag vid belastning.
Vid "idlande" så sjunker processorfläkten ner såpass att det som låter mest är 200mm frontfläkten som jag inte lyckats ändra hastighet på i speedfan..
För övrigt fungerar speedfan klockrent för mig, om man bara kunda reglera ner frontfläkten ner den inte behövs. Är lite för praktiskt lagd (och begränsad budget för tillfället) för att ha några rattar som måste snurra fram och tillbaks på hela tiden. Borde ju gå att ha helautomatiskt(!). Men begränsningen kanske sitter i moderkortet..?

Finns det andra, bättre, program än speedfan?
Hur mycket hjälper det att haka på en till fläkt på en en sån CoolerMaster 212?

Permalänk
Skrivet av jakkes:

Kör du stock? Köp en ny!

det står ju att han har en hyper 212+...