Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Varför inte?

För att han tror att Hifiklubbens hörlursförstärkare har bättre dacar än hans xonarkort för att den kostar mer? Antagligen. Huruvida det verkligen är så har jag ingen aning om. Huruvida han skulle märka det än mindre. Xonar skall väl vara bra kort?

Hade ju kanske varit kul om han fick blindtesta det (kanske utan hörlursförstärkare direkt från kortet .. ;D) mot dyraste ljudkortet, dacarna, kablarna och hörlursförstärkarna hifiklubben kunde komma upp med ..

Fast där kanske där är märkbar skillnad pga effekt?

Vaaa... Verkar jag skeptisk?

Än mer om han inte fick blindtesta, dvs byta fram o tillbaka. Bara komma in i ett rum, lyssna på en låt och sedan försöka säga vilken av anläggningarna det var ..

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upl8447:

känns som att åka en Ferrari med handbromsen i om du förstår vad jag menar. eller... undrar vad man betalar mest för i stx förstärkare eller dac osv

Får man vad man betalar för när man köper hifi?

Eller köper man mest tanken/upplevelsen/placebon/... ?
Dyrare måste vara bättre? Varför tror du folk ger 60 papp för ett par högtalarkablar? ..

Värsta bluffobågmarknaden. Homeopati för tekniknördar?

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem

I nuläget så läggs det inte mycket pengar alls på hörlursdelen i en förstärkare. Ungefär i klass med integrerat på moderkortet ungefär, i vissa fall bättre och det beror mycket på vad för förstärkare man har.
Äldre förstärkare KAN ha bra hörlursförstärkare. Men tänkte man ha en stereoförstärkare att koppla lurar till så ska man verkligen veta vad man ska leta efter, inte bara ta valfri förstärkare och tro att det blir bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av upl8447:

ja det är klart. men dem ska byttas ut ganska snart
tror ni jag skulle bli nöjd med ds kortet och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92624

Gillar du lurarna? Har du något att anmärka på? Låter något annat bättre enligt dig? Hör du någon större skillnad? Känn inte att du måste byta för att det känns som du borde ha betalat mer / det finns dyrare grejer / ...

Head-fimottot är ju "sorry for your wallet", hur mycket av det som är motiverat är ju en annan femma. KSC-75 är ju populära på head-fi, de kostar ju ingen förmögenhet. Bose totalsågade ..

Visa signatur

även aliquis och något annat användarnamn som jag inte minns ..

Permalänk
Medlem

Dyrast är inte alltid bäst. Läs recensioner osv från kända sidor, fråga på forum.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

I nuläget så läggs det inte mycket pengar alls på hörlursdelen i en förstärkare. Ungefär i klass med integrerat på moderkortet ungefär, i vissa fall bättre och det beror mycket på vad för förstärkare man har.
Äldre förstärkare KAN ha bra hörlursförstärkare. Men tänkte man ha en stereoförstärkare att koppla lurar till så ska man verkligen veta vad man ska leta efter, inte bara ta valfri förstärkare och tro att det blir bra.

Min Cambridge 540A har inbyggd klass A lurstärkare,kan säga att det är bra ljud och en jäkla kräm i lurjacket,nästan lite för mycket på låg volym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Min Cambridge 540A har inbyggd klass A lurstärkare,kan säga att det är bra ljud och en jäkla kräm i lurjacket,nästan lite för mycket på låg volym.

Som jag sade, det är väldigt olika från förstärkare till förstärkare. Bara att läsa recensioner och fråga på forum typ Head-Fi (där jag är säker att dom kommer säga att man ska köpa en riktig lurförstärkare istället av goda anledningar).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquis79:

För att han tror att Hifiklubbens hörlursförstärkare har bättre dacar än hans xonarkort för att den kostar mer? Antagligen. Huruvida det verkligen är så har jag ingen aning om. Huruvida han skulle märka det än mindre. Xonar skall väl vara bra kort?

Hade ju kanske varit kul om han fick blindtesta det (kanske utan hörlursförstärkare direkt från kortet .. ;D) mot dyraste ljudkortet, dacarna, kablarna och hörlursförstärkarna hifiklubben kunde komma upp med ..

Fast där kanske där är märkbar skillnad pga effekt?

Vaaa... Verkar jag skeptisk?

Än mer om han inte fick blindtesta, dvs byta fram o tillbaka. Bara komma in i ett rum, lyssna på en låt och sedan försöka säga vilken av anläggningarna det var ..

nej absolut inte.
sen har inte ha1 någon dac!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquis79:

Gillar du lurarna? Har du något att anmärka på? Låter något annat bättre enligt dig? Hör du någon större skillnad? Känn inte att du måste byta för att det känns som du borde ha betalat mer / det finns dyrare grejer / ...

Head-fimottot är ju "sorry for your wallet", hur mycket av det som är motiverat är ju en annan femma. KSC-75 är ju populära på head-fi, de kostar ju ingen förmögenhet. Bose totalsågade ..

nej jag gillar dom inte! dem är obekväma och ljud håller en låg kvalitet i lurarna.
ljud kortet begränsar ju inte direkt mina lurar. men det brusar och har lite ojämn bas och diskant

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Hedersmedlem

Att bekymra sig om vilka dacar det sitter på det ena eller andra ljdukortet när man har en anläggning som går att köpa loss för normala pengar är inget annat än dumt. Det kommer _aldrig_ att vara där en eventuell flaskhals dyker upp, det finn oändligt mycket viktigare saker att bränna pengar på.

Jag har kört STX mot Udac, det är inte samma division.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Kör ett Essence ST till mina Denon AH-D2000 och det låter helt fantastiskt.
D2000 är ett par lättdrivna lurar, krävs inte mycket för att de ska låta bra.
Men de har också fördelen att de låter EXTREMT bra när de får mer att arbeta med.l

Essence ST klarar det här galant.

Har haft lite tankar på att investera i en Schiit Asgard, men det tror jag inte det är värt.
Tror helt enkelt det är prylbögen inom mig som vill ha det. Bara.
Så jag försöker stoppa mig själv från att tänka den tanken och köpa ett par till lurar istället.
Blir nog ett par HD650 (eventuellt HD700 när de släpps, om jag väntar så länge) eller ett par portabla lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Att bekymra sig om vilka dacar det sitter på det ena eller andra ljdukortet när man har en anläggning som går att köpa loss för normala pengar är inget annat än dumt. Det kommer _aldrig_ att vara där en eventuell flaskhals dyker upp, det finn oändligt mycket viktigare saker att bränna pengar på.

Jag har kört STX mot Udac, det är inte samma division.

beställde just http://www.inet.se/artikel/6303370/asus-xonar-essence-stx och http://www.thomann.de/se/akg_k271_mkii.htm?sid=8757ceeba6b33a...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Att bekymra sig om vilka dacar det sitter på det ena eller andra ljdukortet när man har en anläggning som går att köpa loss för normala pengar är inget annat än dumt. Det kommer _aldrig_ att vara där en eventuell flaskhals dyker upp, det finn oändligt mycket viktigare saker att bränna pengar på.

Jag har kört STX mot Udac, det är inte samma division.

Skrivet av Ala_95:

Som jag sade, det är väldigt olika från förstärkare till förstärkare. Bara att läsa recensioner och fråga på forum typ Head-Fi (där jag är säker att dom kommer säga att man ska köpa en riktig lurförstärkare istället av goda anledningar).

Skrivet av oyegie:

Min Cambridge 540A har inbyggd klass A lurstärkare,kan säga att det är bra ljud och en jäkla kräm i lurjacket,nästan lite för mycket på låg volym.

tack för all hjälp tackar er som jag citerade speciellt

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Det är en bra kombo, det kan jag lova

Vet inte hur ljudet blir i början om man driver som med STX. Jag drev ju mina första 100-150 timmarna med ett skitkort så ljudet var tunt och basen var klen i början. Men nu med STX och efter lite inspelning så är basen där den ska och dom låter inte tunt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det är en bra kombo, det kan jag lova

Vet inte hur ljudet blir i början om man driver som med STX. Jag drev ju mina första 100-150 timmarna med ett skitkort så ljudet var tunt och basen var klen i början. Men nu med STX och efter lite inspelning så är basen där den ska och dom låter inte tunt

ja får ju spela in dom

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)