Permalänk

C-Sam tråden!

C-Sam har stadsnätet och även ADSL och kabel i Södertälje.
Hittade ingen tråd, så startar en som förhoppningsvis kan funka som samlingstråd

Jag kör med C-Sam 100/10 Mbit över kabeltv-uttaget. Bredbandskollen säger att jag får ut 98/9,5 Mbit vilket ju är oklanderligt, MEN när jag laddar ner och upp via utorrent når jag max 5MB/s ner och 200KB upp i hastighet. Även utorrents inställningsprogram säger att jag har 3Mbit upp och 10 ner...
Vad kan felet vara?
Jag tänkte att min router kanske inte klarade så många anslutningar, och kör därför via "modemet" direkt med TP-kabel men det gör ingen skillnad.

Kan det vara att modemet C-sam skickar ut är så pass kasst? Går det att byta ut det mot något annat, gärna med inbyggd n-router och få det att lira shysst?
(har ingen koll på hur inloggningen funkar... gissar att modemets MAC reggas mot ens användaruppgifter, men bäst att kolla så man inte står med ett modem som inte funkar om man försöker sig på att byta)
Modemet är för övrigt ett Arris modell WBM760B

Ideér, lösningar, funderingar?

Edit: kan tillägga att givetvis är portarna öppna

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Om Bredbandskollen.se säger att du har 98/9,5 så har du det. Sen kan C-sam throttla trafik som ser misstänkt ut. Låter dock som att µtorrent satt en väldigt låg gräns för upp/nedladdningshastighet, högerklicka på hastigheterna längst ner till höger och se om den är begränsad till något. Sätt den till obegränsad så använder du max(dock så kan andra datorer på ditt nätverk få problem med internet osv då, beroende på router).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Om Bredbandskollen.se säger att du har 98/9,5 så har du det. Sen kan C-sam throttla trafik som ser misstänkt ut. Låter dock som att µtorrent satt en väldigt låg gräns för upp/nedladdningshastighet, högerklicka på hastigheterna längst ner till höger och se om den är begränsad till något. Sätt den till obegränsad så använder du max(dock så kan andra datorer på ditt nätverk få problem med internet osv då, beroende på router).

Har testat det, både att sätta obegränsad hastighet, något lägre än vad jag borde kunna få ut osv osv... och även olika inställningar för antal aktiva torrents osv.. Har aldrig haft detta problem förrut med BBB, telia eller comhem där jag bott förrut. :S

Någon som kan bekräfta eller dementera att C-Sam throttlar ner torrent-trafik? Är så inte fallet måste det väl i princip vara att modemet helt enkelt inte klarar antalet anslutningar, eller tänker jag galet?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkebuzer:

Har testat det, både att sätta obegränsad hastighet, något lägre än vad jag borde kunna få ut osv osv... och även olika inställningar för antal aktiva torrents osv.. Har aldrig haft detta problem förrut med BBB, telia eller comhem där jag bott förrut. :S

Någon som kan bekräfta eller dementera att C-Sam throttlar ner torrent-trafik? Är så inte fallet måste det väl i princip vara att modemet helt enkelt inte klarar antalet anslutningar, eller tänker jag galet?

Är modemet inkopplat med vanlig ethernet-sladd så kan du koppla in datorn direkt i fiber-uttaget. Fungerar bra när jag testat.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Är modemet inkopplat med vanlig ethernet-sladd så kan du koppla in datorn direkt i fiber-uttaget. Fungerar bra när jag testat.

nope, har inte fiber. Det är coaxialkontakt á la comhem's tre hål i väggen

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

torrent kräver att det finns användare som kan ladda upp lika fort som du laddar ner.

om det är en "bra" torrent, testa att ändra på antalet max peers.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

torrent kräver att det finns användare som kan ladda upp lika fort som du laddar ner.

om det är en "bra" torrent, testa att ändra på antalet max peers.

jag är väl medveten om detta, Problemet är icke antal torrents, antal leechers/seeders etc...tyvärr, vore skönt om det vore så enkelt

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Har nu testat med att kryptera trafiken, tyvärr påverkade detta inte hastigheten.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz