Intel RAID i kombination med PCI SATA kort

Permalänk
Medlem

Intel RAID i kombination med PCI SATA kort

Hej på er,

Satte ihop en "ny" burk igår som består av ett Asus P5Q-E mobo, med en Intel ICH10R kontroller samt en Silicon Image Sil5723 2-portars "snik RAID-kontroller, Asus DriveExpert". Har OSet på 2*320GB på SiL-kontrollern satta i RAID1.

Gjorde sedan en RAID5-array med 4*2TB HDDs (EcoGreen F4) på Intel-kontrollern vilket funkade finfint. Förde över all data från min gamla server dit, pluggade ur den gamla servern och satte in de två Promise SATA300TX4 kort jag hade där samt 7 1TB HDDs vilka jag pluggade in i PCI-korten.

Nu till problemet; Intel-RAIDen kan inte längre starta. I Enhetshanteraren får man felmeddelandet "this device cannot start (code 10)".

Då jag blev färdig rätt sent igårkväll hann jag inte googla så mkt på problemet, men lyckades hitta nåt om att detta kanske inte är så ovanligt då "Using a RAID card may cause you to lose use of the onboard devices such as the Intel sata controller because of limited option ROM."

Fråga 1) Nåt tips på hur jag kan lösa detta? Jag vill verkligen få igång Intel-RAIDen, då jag har all data samlat där. Samtidigt behöver jag utrymmet på de andra diskarna.

Fråga 2) Om det inte går att få ihop det här, är kanske alternativet att köra Intel-kontrollern i AHCI och göra en Windows-RAID. Hur mkt sämre blir prestandan och främst; har jag nåt bra övervakningsverktyg för diskarna då, motsvarande Intel Matrix Storage Manager?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

2. cpu utför beräkningarna även när du använder det inbyggda "raidet" på moderkortet, vad jag har förståt, så skillnaden mellan att använda moderkorts raiden och sw-raid borde vara mycket marginell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

2. cpu utför beräkningarna även när du använder det inbyggda "raidet" på moderkortet, vad jag har förståt, så skillnaden mellan att använda moderkorts raiden och sw-raid borde vara mycket marginell.

Hittade några trådar som snackade om ~5MB/s i skrivhastighet i en mjukvaru-RAID5a i Windows :S Det är ju inte acceptabelt. Runt 40-50MB/s är däremot helt acceptabelt, då jag enbart använder servern som lagringsserver samt lite voicechat och FTP. Jag får isf helt enkelt stå ut med att det tar tid att packa upp MKV-filmer.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Mina femmor på ichxr skriver i 50-90 MB/s över LANet, läsning runt 250 MB/s

Jo, och det vore väl smutt om jag fick igång det. Men som det är nu så är icke fallet så. Därmed min stilla frågan om tips på hur jag kan få igång det och ändå ha SATA-korten kvar.

Ska pröva inaktivera diverse onboard-grejer när jag kommer hem från jobbet och se om det hjälper. Annars är det väl bara mjukvaruraid kvar, och vad jag kunnat läsa mig till är dom skrivhastigheterna inget att hurra för.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Du har konflikt mellan ich10r å SiL-kontrollern, prova flytta den till ett annat PCI-slot, senaste drivarna till båda?

Funkar inte det tror jag det e kört. Skulle isf slänga SiLen i Nilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Du har konflikt mellan ich10r å SiL-kontrollern, prova flytta den till ett annat PCI-slot, senaste drivarna till båda?

Funkar inte det tror jag det e kört. Skulle isf slänga SiLen i Nilen.

Nja, tror mer det är konflikt mellan ICH10R och Promise-korten, då det funkade med SiL kontroller och RAID5an på Inteln först innan jag smackade i Promise-korten.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OK, då står valet mellan ich10r å Promise, trist

Ja det ser mörkt ut. Ska göra ett försök när jag kommer hem och inaktivera så mkt jag kan på mobot, finns nån IDE-kontroller bla osv och se om det tuffar igång.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead