Server 2008 R2 PPTP problem/fråga!?

Permalänk
Medlem

Server 2008 R2 PPTP problem/fråga!?

Hej!

Mitt problem är ett jag har en utgående anonymitets-VPN (Anonine PPTP) på min 2008R2 som jag skulle vilja att hela nätverket använde som utgående men jag har förstått att det är viss problematik med det? När kopplar upp in VPN in till nätverket (från min bärbara t.ex.) så får jag tillgång till alla nätverksresurser som vanligt men om Anonine är uppkopplat så får jag ingen internetaccess annat än lokalt på servern.

I dagsläget så ligger alla datorerna bakom en D-Link 655 (mest för att jag inte orkat ta tag i det) men om 2008R2 inte klarar att fixa det här finns det några alternativ som gör det? PfSense?

Tack på förhand!
/Patrik

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Borde gå att lösa med en router som kör m0n0wall eller pfSense (lite osäker på m0n0, men pfSense vet jag säkert fungerar) om det går att ansluta med windows PPTP-klient.. lycka till

Permalänk
Medlem

Kanon! har en till burk som jag har för avsikt att prova att köra pfSense på när man får tid. Tack för svaret

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Vet ej om det kan vara av intresse , finns något som heter openVPN, snubblade in på sidan igår, http://openvpn.net/

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit i X antal timmar och försökt få upp vpn länken på pfSense, utan framgång.

Någon som är duktig på pfSense?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

För allmän vetskap så går det (uppenbarligen) att lägga till VPN-tjänster direkt i Dlinks DIR-655 om man gör en lookup på domänen först.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.