Permalänk
Medlem

Tips, GX660 I5 480m 8990:-

Helt rätt kurs för denna dator:)

Tror inte man får mer för pengarna idag?

http://cdon.se/hemelektronik/msi_gx660_core_i5-480_4gb_500gb_...

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Smarrigt! Men full HD på 15"... Undrar om man måste leta fram läsglasögonen då?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Smarrigt! Men full HD på 15"... Undrar om man måste leta fram läsglasögonen då?

Jo jag håller med, vill själv inte ha en 15,6" med full hd.. Men finns ju andra som gillar det

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Kanonpris !!! bästa köp man kan göra på en laptop just nu. Jag håller med att full HD är lite för mycket på en 15" .

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk

Vansinnigt bra pris måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Nu är väl svaret på denna fråga att det är lite olika, men hur mycket brukar det störa om man avviker från nativ upplösning till annan lägre upplösning med samma aspect ratio? Tänkte bara att detta pris var såpass bra att man kanske skulle slå till och sänka upplösningen, men man vill ju inte att bilden ska se för illa ut.

Edit: äh va fan, nu har jag svansat efter en spellaptop länge nog och det blir nog inte mer prisvärt än såhär. När det dessutom fanns betalning efter midsommar (=efter skatten) så blev det såhär:

-Extern-3.5 Western Digital Elements Desktop 2.0 1TB
-MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 W7HP ATI HD5870
-X-Men Origins: Wolverine / X-Men The Last Stand (2 disc)
-Western Digital TV HD Live Media Player

Summa: 10 297, gratis frakt.

Tack för tipset!!! Nu ska den stationära ut på marknad!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Smarrigt! Men full HD på 15"... Undrar om man måste leta fram läsglasögonen då?

Tror jag inte. Sitter och jobbar med Adobe Creative Suit och full hd är mycket trevligare än 1366x768 på 15,6"
1366 är för låg upplösning och man får knappt plats med detaljer och pixlarna blir för stora. Arbetsytan är också för liten.

Och bara för att något har högre upplösning så betyder det inte att det blir mindre. Tänk på att det bara blir rundare och jämnare kanter ju högre upplösning du har. Att titta på en bild kommer göra bilden livligare och närmare verkligheten än om du tittar på en bild med pixlar stora som elefanter.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Tror jag inte. Sitter och jobbar med Adobe Creative Suit och full hd är mycket trevligare än 1366x768 på 15,6"
1366 är för låg upplösning och man får knappt plats med detaljer och pixlarna blir för stora. Arbetsytan är också för liten.

Och bara för att något har högre upplösning så betyder det inte att det blir mindre. Tänk på att det bara blir rundare och jämnare kanter ju högre upplösning du har. Att titta på en bild kommer göra bilden livligare och närmare verkligheten än om du tittar på en bild med pixlar stora som elefanter.

Mmm, ok. Jag får väl bilda mig en egen uppfattning om några dagar i guess.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Tror jag inte. Sitter och jobbar med Adobe Creative Suit och full hd är mycket trevligare än 1366x768 på 15,6"
1366 är för låg upplösning och man får knappt plats med detaljer och pixlarna blir för stora. Arbetsytan är också för liten.

Och bara för att något har högre upplösning så betyder det inte att det blir mindre. Tänk på att det bara blir rundare och jämnare kanter ju högre upplösning du har. Att titta på en bild kommer göra bilden livligare och närmare verkligheten än om du tittar på en bild med pixlar stora som elefanter.

Nu är ju 1366x768 också en HD upplösning dock inte full men det är mer eller mindre omöjligt att se pixlarna på den upplösningen på en 15" men jag håller med om att man får mer arbets yta att jobba med men om man har sämre syn som jag så är full HD även för mycket på min 21.5" externa skärm, jag får zooma text o dyl men allt är ju smaksak. Nu har jag kopplat min GX660 på 50" full HD tv så det funkar ju gott för mig.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cokeman66:

Nu är ju 1366x768 också en HD upplösning dock inte full men det är mer eller mindre omöjligt att se pixlarna på den upplösningen på en 15" men jag håller med om att man får mer arbets yta att jobba med men om man har sämre syn som jag så är full HD även för mycket på min 21.5" externa skärm, jag får zooma text o dyl men allt är ju smaksak. Nu har jag kopplat min GX660 på 50" full HD tv så det funkar ju gott för mig.

Det beror på vad du menar med "HD-upplösning"... Om det är "HD" eller inte är inte relevant när det gäller datorskärmar, det är bara en tramsig försäljningsterm som är till för att locka medelsvensson.

Om du inte kan läsa texten i 1920x1080 på en 21.5" så borde du verkligen besöka en optiker (inget illa menat!). Det är dessutom en väldigt dålig idé att sänka upplösningen om du ser dåligt, eftersom allt kommer bli suddigare. Sätt upplösningen på max och öka DPI-värdet i Windows/zooma istället!

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Helt rätt kurs för denna dator:)

Tror inte man får mer för pengarna idag?

http://cdon.se/hemelektronik/msi_gx660_core_i5-480_4gb_500gb_...

Det ser riktigt bra ut... jag har bara en fråga:
Går den ner i ett stötfodral för en 15,6" eller måste man köpa en för 18" som behövs för G53an?

Permalänk
Medlem

Var ett rätt bra erbjudande, däremot för de som vill ha en mer "bärbar" dator så tycker man ju att en Asus u36jc med hybriddisk och 10h batteritid borde vara mer prisvärt. Däremot så är det ju inte full hd på den och sämre grafikkort.

Eller är det hybrid på den här ? isf är det ju riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag slängde också iväg en beställning. Stationära ligger redan i marknaden så det här kom väldigt lämpligt. Speciellt med "betala efter midsommar-erbjudandet".

Vad gäller upplösningen vet jag av egen erfarenhet att full hd på 15 tum är helt underbart. Otroligt skarpt och mycket arbetsyta. Vill man förstora text osv. Är det ju bara att använda Windows inbyggda funktion för det så förstoras allt!

Tack för tipset! Nu har man något att längta efter.

Permalänk
Skrivet av widL:

Det beror på vad du menar med "HD-upplösning"... Om det är "HD" eller inte är inte relevant när det gäller datorskärmar, det är bara en tramsig försäljningsterm som är till för att locka medelsvensson.

Om du inte kan läsa texten i 1920x1080 på en 21.5" så borde du verkligen besöka en optiker (inget illa menat!). Det är dessutom en väldigt dålig idé att sänka upplösningen om du ser dåligt, eftersom allt kommer bli suddigare. Sätt upplösningen på max och öka DPI-värdet i Windows/zooma istället!

Jo jag kan läsa texten men ansträngande i vanligt format det är därför jag zoomar text som jag skrev och sammtidigt som DPI värdet är på 125%, Och ja jag skall besöka en optiker inom snar framtid om du undrar. Och jag skulle aldrig få för mig att sänka upplösningen till non native. Känner man att full HD funkar bra för ens ögon så är det ju bara en fördel då med mer arbetsyta som sagt.

Åter till topic så är det ett jäkligt bra köp med denna MSI.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paatrik1987:

Det ser riktigt bra ut... jag har bara en fråga:
Går den ner i ett stötfodral för en 15,6" eller måste man köpa en för 18" som behövs för G53an?

Den ska gå ner i en 15,6 väska/ Fodral...
Edit: jäkligt bra köp... Fast det blir ändå en GT680 sedan... Men slå till nu om du ska ha en!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paatrik1987:

Det ser riktigt bra ut... jag har bara en fråga:
Går den ner i ett stötfodral för en 15,6" eller måste man köpa en för 18" som behövs för G53an?

15,6" kändes trångt faktiskt.. GX660 är lite större än G53 på bredden sett.. medans g53 är djupare.

G53JW passar dock utmärkt i en 17" väska således bör även GX660 göra det..

18" är till G73JW

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Datorn i fråga känns väldigt bra men jag har lite svårt för utseendet på MSI's prestanda-burkar och har tittat mer åt ASUS-hållet endast baserat på estetiken.

Nu kommer det här erbjudandet och frågan är då hur MSI'n står sig mot Asus G53JW-SZ154V?

MSI's är förstås bättre, men det är marginellt den är dessutom 500 kr billigare. Men det kanske det är värt för mig med tanke på utseendet. Finns det några stora fördelar för MSI'n jämfört med ASUS?

Permalänk
Medlem

Shit! Snacka om rätt kurs.

Permalänk
Medlem

Vad brukar datorn kosta? Om nu alla tycker det är så sjukt bra pris.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eerieness:

Datorn i fråga känns väldigt bra men jag har lite svårt för utseendet på MSI's prestanda-burkar och har tittat mer åt ASUS-hållet endast baserat på estetiken.

Nu kommer det här erbjudandet och frågan är då hur MSI'n står sig mot Asus G53JW-SZ154V?

MSI's är förstås bättre, men det är marginellt den är dessutom 500 kr billigare. Men det kanske det är värt för mig med tanke på utseendet. Finns det några stora fördelar för MSI'n jämfört med ASUS?

Ja, Msin har bättre ljud, Mer anslutningar, Bättre batterie...

Permalänk
Skrivet av Eerieness:

Datorn i fråga känns väldigt bra men jag har lite svårt för utseendet på MSI's prestanda-burkar och har tittat mer åt ASUS-hållet endast baserat på estetiken.

Nu kommer det här erbjudandet och frågan är då hur MSI'n står sig mot Asus G53JW-SZ154V?

MSI's är förstås bättre, men det är marginellt den är dessutom 500 kr billigare. Men det kanske det är värt för mig med tanke på utseendet. Finns det några stora fördelar för MSI'n jämfört med ASUS?

Som IAmSimon skrev plus något bättre grafikkort o CPU medans Asus har belyst tadgentbord och en 4gb SSD, men gillar du utseendet på Asus bättre så kan det vara värt 500:- det är upp till dig.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoorex:

Vad brukar datorn kosta? Om nu alla tycker det är så sjukt bra pris.

Har legat som billigast 9990:- innan.. (Men bara typ en vecka) .. Innan det låg den på 11k tror jag

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Har legat som billigast 9990:- innan.. (Men bara typ en vecka) .. Innan det låg den på 11k tror jag

Visar tydligt att nya modeller är påväg snart... Bl a GT680

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Ja, Msin har bättre ljud, Mer anslutningar, Bättre batterie...

Små fördelar för mig personligen. Men tack ändå

Skrivet av cokeman66:

Som IAmSimon skrev plus något bättre grafikkort o CPU medans Asus har belyst tadgentbord och en 4gb SSD, men gillar du utseendet på Asus bättre så kan det vara värt 500:- det är upp till dig.

Här blev det lite intressant då just hybriddisken verkar klippa MSI'ns vanliga disk. Tangentbord och annat får kvitta då jag kommer använda den med extern skärm, tangentbord och mus. Kommer i undantagsfall släpa med mig den utanför hemmet.

ASUS har vart given för mig hittills men eftersom så många blev eld och lågor blev jag lite nyfiken på vad som var så fantastiskt med den jämfört med ASUS G53 för 500 kr mer. Tydligen var skillnaderna rätt små. Var intresserad av om jag missat nåt uppenbart pga tillfällig blindhet.

Tack till er båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Små fördelar för mig personligen. Men tack ändå

Här blev det lite intressant då just hybriddisken verkar klippa MSI'ns vanliga disk. Tangentbord och annat får kvitta då jag kommer använda den med extern skärm, tangentbord och mus. Kommer i undantagsfall släpa med mig den utanför hemmet.

ASUS har vart given för mig hittills men eftersom så många blev eld och lågor blev jag lite nyfiken på vad som var så fantastiskt med den jämfört med ASUS G53 för 500 kr mer. Tydligen var skillnaderna rätt små. Var intresserad av om jag missat nåt uppenbart pga tillfällig blindhet.

Tack till er båda.

Fördelar med respektive dator (Jag har testat båda)

G53JW

+ Bakgrundsbelyst tangentbord
+ Hybrid SSD-disk
+ Snyggare enligt mig iallafall
+ Har inte spegelblank överallt som GX660 (Ser förj*vligt ut rätt fort) .. + att jag som har katt så fastnar håret på det lätt så datorn ser ut som en kisse
+ Bättre touchpad (GX660s går knappt använda, extern mus ett måste nästan)
+ Skönare tangentbord att skriva på (Låter mindre och skönare knappar (imo)
+ Geforce-kortet har lite sämre prestanda men har bättre kompatibilitet med äldre spel
+ Lite tystare

GX660

+ Bättre inbyggda högtalare
+ Fler ljud in/utgångar
+ Bättre placerade ut/ingångar
+ 2st USB 3.0 portar (G53JW 1st)
+ Bättre batteritid (skulle uppskatta ca 30min längre batteritid)
+ eSata port
+ HD5870-kortet snäppet vassare
+ Lättare att byta/sätta in hårddisk än i G53JW (En lucka under på GX660.. på G53JW måste tbordet lös och handledsstödet)

Det är väl vad jag kommer på just nu iallafall

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av Eerieness:

Små fördelar för mig personligen. Men tack ändå

Här blev det lite intressant då just hybriddisken verkar klippa MSI'ns vanliga disk. Tangentbord och annat får kvitta då jag kommer använda den med extern skärm, tangentbord och mus. Kommer i undantagsfall släpa med mig den utanför hemmet.

ASUS har vart given för mig hittills men eftersom så många blev eld och lågor blev jag lite nyfiken på vad som var så fantastiskt med den jämfört med ASUS G53 för 500 kr mer. Tydligen var skillnaderna rätt små. Var intresserad av om jag missat nåt uppenbart pga tillfällig blindhet.

Tack till er båda.

Fråga annars MasteraCe här på forumet som testa båda. Edit: han var för snabb med att svara.

Annars är det väldigt enkelt att sätta in en SSD i Msin.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Fördelar med respektive dator (Jag har testat båda)

G53JW

+ Bakgrundsbelyst tangentbord
+ Hybrid SSD-disk
+ Snyggare enligt mig iallafall
+ Har inte spegelblank överallt som GX660 (Ser förj*vligt ut rätt fort) .. + att jag som har katt så fastnar håret på det lätt så datorn ser ut som en kisse
+ Bättre touchpad (GX660s går knappt använda, extern mus ett måste nästan)
+ Skönare tangentbord att skriva på (Låter mindre och skönare knappar (imo)
+ Geforce-kortet har lite sämre prestanda men har bättre kompatibilitet med äldre spel
+ Lite tystare

GX660

+ Bättre inbyggda högtalare
+ Fler ljud in/utgångar
+ Bättre placerade ut/ingångar
+ 2st USB 3.0 portar (G53JW 1st)
+ Bättre batteritid (skulle uppskatta ca 30min längre batteritid)
+ eSata port
+ HD5870-kortet snäppet vassare
+ Lättare att byta/sätta in hårddisk än i G53JW (En lucka under på GX660.. på G53JW måste tbordet lös och handledsstödet)

Det är väl vad jag kommer på just nu iallafall

Tack för den fina uppställningen är väl ungefär samma som mina egna slutsatser angående de båda. Det ska ju aldrig vara lätt att välja men då vet jag att MSI'n inte hade en hemlig fördel som jag missat.

Skrivet av cokeman66:

Fråga annars MasteraCe här på forumet som testa båda. Edit: han var för snabb med att svara.

Annars är det väldigt enkelt att sätta in en SSD i Msin.

Jo men då är inte MSI'n billigare längre.

Mitt största dilemma är att jag egentligen vill ha en kraftfull burk som jag kan använda uteslutande med extern skärm, mus och tangentbord. Detta för att jag lätt vill kunna stuva undan burken, vilket inte är enkelt med en stationär.

Alla bärbara har alldeles för bra skärmar för mig, jag betalar pengar för nåt jag inte kommer använda... Egentligen skulle jag vilja ha ett mATX eller ännu hellre mini-ITX som jag kunde bygga en kraftfull rigg runt som jag sen kunde gömma lite snyggt eller i värsta fall plocka undan. De flesta lådorna till mATX är för stora.

Men det verkar inte helt lätt att hitta de rätta komponenterna, om de ens finns. Samt att jag saknar kunskapen för att bygga något kraftfullt i ett så litet chassi utan att det blir ett jetplan eller får värmeproblem. Därför lutar det åt en bärbar iaf.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett riktigt kap! Hur är batteritiden för denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nirellen:

Verkar vara ett riktigt kap! Hur är batteritiden för denna?

runt 2,5-3 timmar vid surf, chat + musik enligt min erfarenhet..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av Eerieness:

Jo men då är inte MSI'n billigare längre.

Ja men nog kommer du väl att vilja ha en större SSD en 4GB i Asusen eller.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).