Vilka fläktar är tystast till Fractal Design R2?

Permalänk
Avstängd

Vilka fläktar är tystast till Fractal Design R2?

hej! jag undrar om det finns några riktigt tysta fläktar till Fractal Design R2?
jag hade tänkt bygga en knäpp tyst dator efter sommaren när jag jobbat ihop några tusen. behöver jag ens fläktar lr kan jag plocka ur alla som sitter i? Mitt kommande system blir nog:

systemet kanske blir lite sämmre/bättre...de bror poå hur mkt jag får in. Nu ligger min budget på 4k och hoppas att jag kan få in 3k iaf

TACK!

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Avstängd

inga svar?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Hedersmedlem

"Mitt kommande system blir nog:"
...

Det syns inget, så hur blir systemet?

Det blir nog iaf väldigt varmt om du kör utan chassifläktar då luften bara kommer cirkulera runt i chassit.
Det medföljer ju två förmonterade fläktar från Fractal som är bland dom tystaste du kan hitta, så prova kör med dom två först så kan du se vad du tycker om temperaturer och ljudnivå. Blir det för varmt är det bara sätta i en eller två till.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Ser inte vad du hade tänkt dig för system. Men me fläktarna så kan ja rekommendera scythe GT har 1450rpm och kör dom i ~600rpm och men hör inte dom.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k@4,2GHz | H50 | Asus P8Z68-V/GEN3 | Gigabyte Radeon HD7970 | Corsair 2x4GB@1866Mhz | Intel X25-M G2 80GB | Corsair Force 3 120GB |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Scytche Slip Stream 800rpm har ett högre luftflöde och låter lika lite, om inte mindre.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Gentle typhoon för flänsar iallafall. Vill du ha det tyst, fixa ett tyst nätagg. Mina fläktar (nexus, FD, slipstream, GT) hörs inte med fläktkontrollerna. Nätagget låter dock mycket mer.

Permalänk
Avstängd

Rekommendera ett tyst nätagg till mig som fixar mitt system. Helst lite mer tx att systemet drar 400w så ta ett 500w

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Var står ditt system?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rinosaur
Var står ditt system?

http://www.prisjakt.nu/optimize.php...4,556677,416949

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem

Kör på ett 650w corsair så klarar du crossfire om du tänkt att använda det senare.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Läst att detta agg ska vara väldigt tyst, om du vill lägga ut pengar för det.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=312040

Sen kan jag tillägga att du nästan borde ha Gentle typhoon i hela chassit, då de är bra på att dra igenom luft, framför motstånd. Slipstream är väldigt dåliga på det. Och då det är väldigt mycket i vägen där fläktarna är (fram blåser på HDD, suger från sidorn - bak har cpu kylare framför sig - botten har golv framför sig).

Permalänk
Avstängd

går det att köpa ett nätagg och byta fläkt i den?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Kör på ett 650w corsair så klarar du crossfire om du tänkt att använda det senare.

funkar inte 550w för crossfire?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Scytche Slip Stream 800rpm har ett högre luftflöde och låter lika lite, om inte mindre.

Japp! Rekommenderas starkt. Som chassifläktar, alltså.

Finns bättre val som kylning till flänsar, då deras statiska tryck är lite lågt. Scythe S-FLEX använder jag själv på min CPU-fläns och den fungerar utmärkt.

Annars är väl originalfläktarna i Define R2 riktigt bra också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeetBoy27
funkar inte 550w för crossfire?

Jo det gör det men det kommer få jobba mer och fläkten kommer låta mer.
Ska du ha en passiv cpu-kylare så ska du inte plocka bort fläktarna i chassit. Men de som följer med chassit duger bra. Hade köpt en 1200rpm gentle typhoon och eventuellt sänkt hastigheten på den i bios om det inte följer med fläktmotstånd.

Permalänk
Avstängd

en sista fråga nu!

är nätagget ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=339075 ) en tyst produkt lr ska jag stasta på nått annat?

Visa signatur

Dator #1# ||||Cpu: i5 2500k 3,3ghz ||Ram: crosair 8gb 1333mhz ram ||Graffe: hd 5850 xtreme crossfire ||Nätagg: xfx core edition 750w ||Chassi: Antec 300 ||Moderkort: MSI P67A-G45 B3 ||Hårddisk: Samsung f3 500gb ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeetBoy27
en sista fråga nu!

är nätagget ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=339075 ) en tyst produkt lr ska jag stasta på nått annat?

Går ju alltid att byta fläkten själv ifall man är missnöjd. Fick jag göra med mitt Corsair 550W.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Går ju alltid att byta fläkten själv ifall man är missnöjd. Fick jag göra med mitt Corsair 550W.

Ryker inte garantin då? Eller snarare så brukar garantin försvinna när man förstör klisterlappen till den skruv som man öppnar lådan med.

Eller är det inte så på corsairs aggregat?

Permalänk
Medlem

Inte att rekommendera dock. Läst många som fuckat sitt nätagg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Ryker inte garantin då? Eller snarare så brukar garantin försvinna när man förstör klisterlappen till den skruv som man öppnar lådan med.

Eller är det inte så på corsairs aggregat?

Stämmer. Men vad gör man? Vill se den återförsäljare som reklamerar ett fullt fungerande nätagg som enbart har en fläkt som är av måndags-exemplar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Sen är det lite svårt att svara på vad du ska ha för delar när du inte ska köpa datorn förräns efter sommaren. Mycket händer på sex månader.
Det kan ha kommit några nya chassin eller fläktar som Scythe och R2 till ett sämre val mm.

Permalänk
Medlem

Jag kör Fractal Designs egna 120MM fläktar, ingår 2 st när man köper chassit + en till som ja köpt, kopplat dessa till fläktkontrollen som också följer med chassit. Kan säga att det nästan är helt tyst, man hör knappt att jag sätter på datorn, förutom hårddisken.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Inte att rekommendera dock. Läst många som fuckat sitt nätagg.

Ja, har man tummen mitt i handen kanske man ska låta bli. Det är inte direkt raket-vetenskap. Fläkten ansluts ju precis som till moderkortet t.ex. Bara det att anslutningen kan se annorlunda ut, men det löses genom att klippa bort anslutningen ifrån den dåliga fläkten och fästa på den nya, väl isolerad.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather