Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk

hopades in i det sista att jag skulle kuna bytta ut mit ati skräp, men ser ut som jag får ha kvar det ett tag till

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

bra test av swec som alltid.

förväntade mig inte mer av nvidia så ah.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McTw1st
nej för att de blev som vi hade förväntat oss ^^

om jag ska vara ärlig så blev jag överraskad av hur hög strömskillnad jämfört med 5870 , jag väntar på 6000 serien

Visa signatur

dator1: amd 5600+ @3.184 GHz, asus radeon 5770 1gb, corsair 450W, antec three hundred
dator2: intel q6600, radeon 4850 1 gb, be quiet E9 680W, fractal design define r4, intel 330 120gb ssd

Permalänk
Medlem

Visserligen ett bra kort, ja bäst för enkel GPU kort, men det är lite för dyrt hade det kostat ca 1000 mindre hade det varit betydligt mer intressant.

470 kommer nog halka ner strax under 5870 i prestanda misstänker jag, utom i DX11, ska bli intressant att se det i senare tester.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Förstår att ATI-fanboys e sjukt glada nu, men antar att dom bara har spel i åtanke när dom ser prestandan på Fermi.

Blev förvisso aningen besviken att det inte slog 5970, med tanke på hur stor hypen har varit, men med tanke på saker som DX11, PhysX samt Cuda så vet jag att för grafiker som mig så kommer ATI aldrig mer vara ett alternativ såvida dom inte fixar ett liknande alternativ.
Speciellt då nvidia tillsammans med mental ray (mental images) framställer renderingsmjukvara som använder sig helt av Cuda, och snabbar upp bild/film-renderingar med 20x-180x då den använder GPUn.

Kommer nog dock avvakta med ett köp tills dom kastar ut ett kort med alla 512 cuda-kärnor.

Permalänk

Trodde faktiskt det skulle prestera bättre. Men det var ju hypat som alltid..

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Visserligen ett bra kort, ja bäst för enkel GPU kort, men det är lite för dyrt hade det kostat ca 1000 mindre hade det varit betydligt mer intressant.

470 kommer nog halka ner strax under 5870 i prestanda misstänker jag, utom i DX11, ska bli intressant att se det i senare tester.

Orkar du inte läsa igenom kommentarerna? Massa som referat till tester där 470 ligger i klass med 5850 INTE strax under 5870.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Tack!
Kul att ni tog med Metro 2033

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
14,5 % är dock tillräckligt för kuppande av tronen ! Och jag förstår inte varför det gnatas om strömmen, vi lever i skandinavien här levereras det mer än tillräckligt med ström för en fin liten sli konfiguration rakt ur två hål i väggen
kanske det inte är så grönt precis att det drar lite mer, men mitt saltvatten akvarium står och drar dubbelt så mycket 24/7 och där trivs koraller och fiskar och anemoner och många av naturen djur utmärkt innuti *lol*

Kan ju lova att när det är timbaserade elpriser som gäller och att dom skyller på "elbrist" pga att vindkraften dom ska ersätta kärnkraft med inte duger för fem öre så kommer man INTE vilja sitta med nån GTX480 SLI-rigg. Tänk sedan på andrahandsvärdet, Radeon 5-serien kommer fortfarande vara intressant som begagnat-val för folk som ska köpa kort i mellanprisklassen. Köper man ett Fermi-kort och får ungefär samma prestanda per krona men kortet drar 140 watt mer så köper man nog hellre nåt nytt modernt effektivt istället.

Men visst, grattis till prestandatronen Dock är det ju fortfarande så att det snabbaste man kan köpa är ett Radeon 5970. Visst är det dubbla GPU:er, men det är fortfarande det snabbaste man kan köpa. nVidia kommer ha svårt att få ut nåt kort som matchar dess prestanda utan att gå utanför PCI-E-standarden, eller helt enkelt att få fram fungerande kort i tillräckliga mängder. Men som sagt, fin prestanda i DX11 kan man ju inte neka, inte alls tokigt, men bättre köp? Nja

Permalänk
Medlem

Total anticlimax, they did not deliver

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inanimate
Förstår att ATI-fanboys e sjukt glada nu, men antar att dom bara har spel i åtanke när dom ser prestandan på Fermi.

Blev förvisso aningen besviken att det inte slog 5970, med tanke på hur stor hypen har varit, men med tanke på saker som DX11, PhysX samt Cuda så vet jag att för grafiker som mig så kommer ATI aldrig mer vara ett alternativ såvida dom inte fixar ett liknande alternativ.
Speciellt då nvidia tillsammans med mental ray (mental images) framställer renderingsmjukvara som använder sig helt av Cuda, och snabbar upp bild/film-renderingar med 20x-180x då den använder GPUn.

Kommer nog dock avvakta med ett köp tills dom kastar ut ett kort med alla 512 cuda-kärnor.

Opencl/directcompute som finns i dx11 kommer troligen att stödjas i de flesta program som redan stödjer cuda inom en snar framtid. ATIs öppna alternativ till physx lär komma så småningom.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Kommer väl mogna lite mer när drivisarna blir bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunis90
Kommer väl mogna lite mer när drivisarna blir bättre

Sant, men det kommer nog inte förändra strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
intressant test , måste läsa igenom det mer , en grej jag fastnade på var dirt 2 dock

om man jämför med vad hardocp fick för resultat. http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

inte så att 480'n råkat lägga sig i dx9/10 läge i ert test , kan iofs vara hardocp som har felaktiga resultat

edit : guru3d's resultat verkar skilja grovt från sweclockers aswell
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/21

Sweclockers inte ensamma. Anandtech har liknande resultat som sweclockers. Kan ju ha varit så att Anandtech och sweclockers bara använde demon. Isf har de testat dx9. Hexus körde 2560 med dx11 och utan. GTX480 dominerade i dx9 men var lika med HD5870 i dx11:

http://www.abload.de/image.php?img=07rqtl.png
http://www.abload.de/image.php?img=068s77.png

Och dirt, som var ett av de få spelen förutom heaven som GtX480 verkligen lyste i :-/

Annars. En positiv detalj. GTX480 skalar grymt bra i sli i höga upplösningar.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Opencl/directcompute som finns i dx11 kommer troligen att stödjas i de flesta program som redan stödjer cuda inom en snar framtid. ATIs öppna alternativ till physx lär komma så småningom.

Nu räcker det ju tyvärr inte att funktionen finns (vilket den inte ens gör än, vilket i sin tur leder till att det dröjer ännu ett tag innan det faktiskt kan användas i produktion) utan det måste ju finnas program som använder den också.. Och att AMD's alternativ till PhysX/CUDA kommer "så småningom" lär inte hjälpa dem i dagsläget..

Det gör däremot ATi's spelprestanda för prismedvetna gamers.. Frågan är bara om man är villig att betala för att utsättas för deras drivrutiner.. Fram tills nu var jag säker på att jag lärt mig den läxan, men som vanligt finns det väl inga absoluta sanningar som varar för alltid..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Annars. En positiv detalj. GTX480 skalar grymt bra i sli i höga upplösningar.

Men det är ju en rätt klen tröst. "Okej, våra kort presterar inte så bra som vi trodde och de kostar mer än en Ferrari, men om du köper två blir det bättre.."

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Hmm tittar man på dirt 2, far cry 2, Just Cause 2 och lite andra titlar, så ser man att GTX 480 och 470 drar iväg ganska mycket.

Vad beror detta på? Kan man förvänta sig lika stor skillnad med senare drivrutiner, för i så fall är dom ganska mycket bättre än HD5xxx serien.

Kan det vara prestanda som helt enkelt inte får sträcka på musklerna så att säga eller handlar det helt enkelt om att dom spelen är bättre optimerade för nvidia?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Ja! köper man grafikkort för 5k och datorer för 15k hit och dit så är inte strömförbrukningen så allvarlig. Den drar ju bara 20w mer än 5870 i idle.

Eller så har man sparat länge och har inte alls råd med massa onödiga utgifter.
För övrigt är det största utropstecknet den värme som kortet avger och hur högt fläkten måste flämta för att hålla det svalt Och att man kanske blir tvungen att köpa ett nytt nätagg.
Men visst, det spelar väll ingen roll alls?!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
470/480 utklassar i Call of Duty 5: World at War http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/23

Det är iof en rätt klen tröst.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

Roflcopter.

"Vid cirka 90°C började fläkten sparka igång ordentligt och då var det inte roligt att sitta i samma rum som systemet. Hörlurar uppvridna till en ohälsosam volym är mer eller mindre ett krav."

För två månader sedan skulle det väl vara ok med en hårfön som hjälper till att värma, men nu närmar sig sommaren och då vill åtminstone inte jag ha en extra värmekälla inomhus.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
470/480 utklassar i Call of Duty 5: World at War http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/23 och Just Cause 2: http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/25

Vem bryr sig om ett sånt gammalt spel:S sen klarar fan 4870 av det spelet i högsta grafiken med 1920x1200 /1080 med över 60 fps..

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

besviken

Permalänk
Medlem

Bra recension, men kasst från nvidia. Jag förväntade mig mer! men jag känner mig glad att jag köpte ett HD5870 iaf

Kommer säkert kosta skjortan som vanligt när det gäller nvidia.. bara att inse.. nvidia har övergett konsumenterna och satsar på annat kraffs istället!

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Men det är ju en rätt klen tröst. "Okej, våra kort presterar inte så bra som vi trodde och de kostar mer än en Ferrari, men om du köper två blir det bättre.."

Nä, men det var det bästa jag kunde komma på

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag tror det här är varför chernobyl exploderade, den kände på sig att fermi skulle komma 20år tillbacka i tiden.

Permalänk

Man kan läsa tester som man vill och vad man själv vill få ut av det.
Visst en förbannad hög värme och strömförbrukning men korten kommer troligen prestera bättre med tiden.
Kommer ihåg när man köpte ati 4850 ,vad folk gnällde över värme ,fläktljud och hur fanboysen sa lugn kortet klarar 105 grader lätt (hoppas att fler kommer ihåg historien.

Men men här ett litet udrag ur The gurus test.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/35

The GeForce GTX 470 then -- obviously this card is lined up against ATI's Radeon HD 5850. It can compete with it quite well. Price wise it's definitely the more interesting of the two cards tested today. We expect that, once volume availability kicks in, this card will drop to roughly 300 USD. Performance wise we are looking at a product that positions itself smack down in the middle ATI's Radeon HD 5850 performance level and as such it's a really nice card to own. TDP wise at 215W we feel that power consumption is reasonable, and much like the GTX 480, we do also need to state that the heat output of the card currently is high but though not as high as the GTX 480. In fact we have a gut feeling that NVIDIA we reprogram the FAN RPM delta real soon, forcing the fan speed RPM at 70% which was not even every noisy, pushed the temperatures back to 80 Degrees C real quickly. Gaming wise the performance is obviously grand and the image quality it outputs is really high ranking as well. Money versus performance wise I'd say the GTX 470 is the winner of the two really.

Mvh Lt Blueberry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
470/480 utklassar i Call of Duty 5: World at War http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/23 och Just Cause 2: http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/25

Typ ingen spelar ju cod 5 mera nä men kan faktiskt tänka mig att det blir annorlunda när fler Dx 11 titlar släpps.

Permalänk

Skapliga eftermarknadskylaren det kommer att gå åt för att hålla dem i rent BRA temperaturer, ännu värre om de lyckas med ett dual-gpu kort