Nvidia Geforce GTX 480

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Jag trodde skillnaden skulle ligga runt 10% och att Fermi skulle vara en katastrof

Vilket man skulle kunna säga att den nästan är, i många fall.

Katastrof? Ja, det är exakt vad det är.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk
Medlem

ATI har nog fördelar just nu eftersom priserna är högre just nu än när 5000 serien lanserades så de har marginaler att sänka priset om det skulle behövas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
nu har jag ett 295 som är bättre än 480

Jadu, inte prestandamässigt iallafall.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Enligt nordichardwares test så är Nvidias kort i snitt +13,43% snabbare.
Det räcker inte... det blir inte svårt för Ati att ganska så snabbt komma med ett snabbare kort.

Jag knappade in resultaten i Swecs test och fick fram den eminenta siffran 14,52% snabbare. Det räcker minsann inte för min del med tanke på fördröjningen, priset, strömförbrukningen etc.
Nä, det blir tillbaks till ritbordet och försöka få fram något som faktiskt imponerar för Nvidias del. Bättre lycka nästa gång!

Tack för en mycket välgjord recension Sweclockers!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Permalänk

lyssna och jämför själva i filmen hur mycket ett 5870 låter mot GTX480.

http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

GTX480 låter brutalt mer!

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag köpte ett nytt hd 5870 för 3000 kr på auktion i jämfört med de här. Priserna är helt horribla. Du får ju en fin solsemester betald för att köra SLI. Nån måtta får de fan vara

Permalänk
Medlem

"Fördelar:

* Världens snabbaste grafikkort med en ensam GPU"

Hur går detta ihop när 5970 kom före i de flesta testen?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ponanmsi
först "Fail" med drivisarna (196.75) och sen med Fermi

Nu ska vi inte gå dit, nu när tråden ändå håller en bra stämning.
Om du läser vad jag skrivit så är jag besviken så det har inget med det att göra.

Men börja inte massa skitsnack, ATi hade drivrutiner ute i ett halvår där grafikfel uppstod och muspekaren blev för stor. Nvidias fel fixades iprincip direkt, de tog bort drivrutinerna och skicka ut mail till alla.

Just don't go there. Sånna som du som förstör alla trådar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
"Fördelar:

* Världens snabbaste grafikkort med en ensam GPU"

Hur går detta ihop när 5970 kom före i de flesta testen?

5970 har två gpuer...

Permalänk
Medlem

Ja man pustade väl ut lite nu när man kände att 5870 för ca fyra mån sedan trots allt inte va ett så dåligt köp,, bra test oxå SweC,,

ännu en dräpare är väl att tex komplett listar att korten skall komma in 1 maj (preliminärt) visst korten är nya men det har ju försenats grovt hittills.

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem

Om man nu skulle ställa HD 5970 mot GTX480 (vilket borde vara alldeles uppenbart att man ska göra om man ser till priset) så verkar ju det onekligen som som får ett svalare (om än marginellt), strömsnålare och snabbare kort för vad, 200-300kr extra?

Sen att HD 5970 har två stycken GPUer är ju helt orelevant (speciellt när kortet med TVÅ GPUer drar MINDRE ström) såvida man inte är en scrub och sitter på väldiga konstiga värderingar.

För GPGPU verkar Fermi lovande som attan, som spelkort hade jag fan förväntat mig mer för det priset och den strömförbrukningen.

Vart jävligt sugen på att köpta ett GTX480, det suget dog ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
För er som är sugna på 470:

"GeForce GTX 470

Starting from the bottom up, we would say the least relevant video card is the GeForce GTX 470. In all our gameplay testing today, not once did the GeForce GTX 470 provide a superior gameplay experience compared to the Radeon HD 5850, even in Metro 2033. In fact, performance was very close between both video cards, and in some cases the Radeon HD 5850 proved to provide faster framerates. Looking strictly at performance, these video cards are equal.

Of course, we have to look beyond just performance, as metrics such as cost and power consumption come into play. The GeForce GTX 470 is more expensive than the Radeon HD 5850. We are seeing some great deals on Radeon HD 5850 cards starting to crop up, and the fact is that the Radeon 5850 can be purchased with a lot less of your cold hard cash. Looking at power, the GeForce GTX 470 consumes a good bit more power than the Radeon HD 5850, while also producing higher thermals.

The HD 5850 is the clear value winner when compared to the GTX 470. We have been telling you that the Radeon 5850 is the best value in enthusiast video cards since last year and the GTX 470 does nothing to change that."

http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

GTX470 hade lägre strömförbrukning än GTX480 men högre än HD5870 i crossfire? Det är däremot oacceptabelt för ett kort som presterar marginellt bättre än HD5850.

Nvidia verkar inte tjäna på GF100 pga dåliga yields och dyra kort, de som kommer tjäna pengar är tillverkare av nätagg för dem som vill tänja på gränserna och köra GTX480 i SLI.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
"Fördelar:

* Världens snabbaste grafikkort med en ensam GPU"

Hur går detta ihop när 5970 kom före i de flesta testen?

Hallå.... 5970 är 2 GPU:er!

Permalänk
Avstängd

Nej alltså med den ljudnivån så blev ju det verkligen, en ännu större flopp fan ett kort som man inte ens kan vara i samma rum som när man har det i 100% Load!

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att de får ut en bättre serie nästa gång

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Varför?
5850 är +2000 kr BILLIGARE än Fermi?

Han kanske använder sin dator till saker då gpgpu är viktigt tex.

Har man pengarna och tycker det är kul med ny hårdvara så är SLI 480 givet.

Om man som de flesta vill ha bra spelprestanda så är det väl 2st 5870 i crossfire som känns mest rimligt (hatar dubbelmackor av alla dess slag).

Det som jag dock tycker att Nvidia ska ha creds för är hur bra Fermi skalar i SLI vilket verkligen är imponerande.

Prestandan lämnar något att önska. Man får helt enkelt hoppas att de hinner ut med nästa generation tidigare än väntat. Nu behöver de inte göra om hela arkitekturen som de gjort den här gången.

Får se vad det blir till sommaren när det är dags att uppgradera.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ouchbeck
"Fördelar:

* Världens snabbaste grafikkort med en ensam GPU"

Hur går detta ihop när 5970 kom före i de flesta testen?

5970 är dubbel gpu kanske?

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

14,5 % är dock tillräckligt för kuppande av tronen ! Och jag förstår inte varför det gnatas om strömmen, vi lever i skandinavien här levereras det mer än tillräckligt med ström för en fin liten sli konfiguration rakt ur två hål i väggen
kanske det inte är så grönt precis att det drar lite mer, men mitt saltvatten akvarium står och drar dubbelt så mycket 24/7 och där trivs koraller och fiskar och anemoner och många av naturen djur utmärkt innuti *lol*

Permalänk
Medlem

ATI kommer att fortsätta dominera marknaden på dx11 kort tills dess att Nvidia säner priserna till en någorlunda resonabel nivå.

kan lova att priserna ligger under 4500 om kanske 2 månader...

men då kan man ju lika gärna vänta på ATIs nya 6000 serie.

sammanfattning: Det SUGER att vara datakonsument:(

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem

Grattis till alla er som köpte ATI 5-serie när de släpptes förra året.
Verkar som ATI förblir bästa köp även i år...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarre_k
Grattis till alla er som köpte ATI 5-serie när de släpptes förra året.
Verkar som ATI förblir bästa köp även i år...

You said it, tänk dom som köpte 5870 på launch. Dom borde nästan köpa en lott nu några månader senare

Permalänk

ATI har fortfarande billigare priser motsvarande till prestandan mot Nvidia.

Mao. Man får mer för pengarna om man köper ATI.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
14,5 % är dock tillräckligt för kuppande av tronen ! Och jag förstår inte varför det gnatas om strömmen, vi lever i skandinavien här levereras det mer än tillräckligt med ström för en fin liten sli konfiguration rakt ur två hål i väggen
kanske det inte är så grönt precis att det drar lite mer, men mitt saltvatten akvarium står och drar dubbelt så mycket 24/7 och där trivs koraller och fiskar och anemoner och många av naturen djur utmärkt innuti *lol*

Fast det är ju lite det att desto mer ström den drar, desto varmare blir den. Och inom datorvärlden så är det ju rätt så vanligt att man förknippar värme med hög ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
You said it, tänk dom som köpte 5870 på launch. Dom borde nästan köpa en lott nu några månader senare

Jag är en av dom och känner mig ganska glad nu kan jag säga

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Såg nu att kylflänsen täcker ju halva ovansidan! Det kommer ju bli sjukt varmt?

Permalänk

Fan jag trodde Nvidia kunde bättre än så här..
Man undrar ju vad de har haft för sig de halvåret som ATIs 5xxx serie har funnits..

Metro 2033 som tom är Nvidia optimerat..
Blir nog 5870 i crossfire ist.
Har ATI lärt sig göra Drivrutiner utan buggar än?
*väntar mig fanboy påhopp nu* ;o)

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceguy1
haha nice, satt du och modifierade bilden bara för att du blev så arg på nvidia?

nej för att de blev som vi hade förväntat oss ^^

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant med en test av SLI 470 GTX.

Med tanke på hur bra Fermi korten skalar i SLI kanske det skulle kunna vara ett alternativ.

..men ändå inte förmodligen med tanke på pris och ström tyvärr

Permalänk
Avstängd

Proud to be owner of an ATi Product <3