GeForce GTX 4xx-tråden (GF100)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
480-korten lär alltså inte pressa några priser på 5000-serien som tycks vara grymt mycket mer prisvärd. Ett 5970 verkar bli billigare och bra mycket mer kraftfullt.

Tyckte jag läste någonstans att AMD var nöjda med prisbilden på 5000-serien och inte kommer ändra priserna nu när Fermi släpps.
Jag kommer inte ihåg var jag läste det, antagligen var det på xtremesystems eller något liknande forum, ska se om jag kan lyckas hitta länken.

Edit: Ack, kekkonen var minuten snabbare än jag. Men nu slipper jag ju iaf leta efter länken..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

http://blogs.nvidia.com/ntersect/2010/03/nvidia-pax-east-main...

dåligt att vi inte fick live video.. men ändå.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Hehe då är det ju nästan skrattretande...och synd för alla konsumenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ashley McBroom: "The GeForce GTX 480 is something you're going to be really delighted with"

Jamendåså. Nuff said.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Jamendåså. Nuff said.

hehe

han sa även att de var den bästa GPU dom hade gjort,, skulle nog vilja påstå att de är G92an,, då den är billig och bresterar bra för de låga priset.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Världens snabbaste GPU, upp till 2x snabbare en 285.

Jag tycker det skulle vara konstigt om dom inte släppte världens snabbaste GPU, specielt då Ati har haft den i ett halv år nu och nvidia skjuter upp lanseringen för att lyckas få en snabbare gpu en ati.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeraphin
Världens snabbaste GPU, upp till 2x snabbare en 285.

Jag tycker det skulle vara konstigt om dom inte släppte världens snabbaste GPU, specielt då Ati har haft den i ett halv år nu och nvidia skjuter upp lanseringen för att lyckas få en snabbare gpu en ati.

+1

man får starka tankar att gå över till ATI....

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Inaktiv

Vattenfall bävar

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen på att GF100 ska skaka om lite i AMDs prissättning, men det verkar inte bli så. Jag vill gärna se Nvidia lyckas med GF100, men om selling-pointen är GPGPU och tung tesselering så tror jag att jag passar; när den typen av datorkraft kommer till användning hos oss användare kommer nästa generation (och troligtvis även generationen efter det) vara ute i butik.

Köpa grafikkort för framtiden var, är och förblir korkat. Att köpa ett kort som baseras på en arkitektur som kommer komma till sin rätt om 1-5 år är inte riktigt sunt. Förhoppningsvis kan GF100 konkurrera med Cypress i spel, annars så får vi inget priskrig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja
http://www.tech-caffe.com/gfx/powerfermi.jpg

Vattenfall bävar

Lite överdrivet faktiskt..

Permalänk
Medlem

fan va swec börjar gå segt nu när de närmar sig 00:01:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Permalänk
Medlem

En tanke som slagit mig är om nvidia tycker att detta är ett lyckat kort. Hur ska då nästa generation se ut? Om vi ser till hur de ratar AMDs tänk på att hellre tillverka en strömsnålare krets och hellre skapa en dubbelmacka för ännu mer prestanda.

Jag menar, de kan väl inte fortsätta i den här takten för då kommer vi behöva ändra standarden för kylning utav grafikkort och även standard för nätagg så de ska kunna orka med. Kanske också i förlängningen en ändrad chassistandard...

Jag menar, lycka till med tri-SLI när man måste ha en kylare som är jättestor om man ens ska ha chansen att få ett tyst system. Alternativet är ju en högludd kylare då. De har ju knappast lyckats med att göra en revolutionerande kylare som kyler bra och låter lite.

nä...ajaj så varmt kort...det här kan ju aldrig sluta bra, men men. vi får väl se.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Försöker gå in på guru3d.com. Men de går fan ruskigt trögt. Tror att deras sida är tungt belastad just nu!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
fan va swec börjar gå segt nu när de närmar sig 00:01:P

och guru3d

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Enligt Guru 3D's test så mäter GPU till 95 grader på 470/480 vid full belastning:
http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-470-480-review/13

Det var rätt högt.

Permalänk
Medlem

95 grader låter helt bisarrt. Blir mysigt i rummet där man har en sådan dator på sommaren.

Uhm.

Permalänk
Avstängd

inet.se är iaf snabba med att lägga upp GTX 470 och GTX 480.

GTX 470 för 3690 kr: http://www.inet.se/artikel/5408827/gigabyte-geforce-gtx-470

GTX 480 för 4 999 kr: http://www.inet.se/artikel/5408828/gigabyte-geforce-gtx-480

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på massa reviews måste jag säga att GTX 470 ändå ser prisvärd ut!

Men däremot skulle jag inte lägga 5200kr på 480n...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad för grafik kort ska man ta då 470 ?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 NIVIDIA GeForce GTX470 Cooler Master Real Power M1000 MSI P35 Neo-F SyncMaster T220

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thornblom
Efter att ha kollat på massa reviews måste jag säga att GTX 470 ändå ser prisvärd ut!

Men däremot skulle jag inte lägga 5200kr på 480n...

Håller med dig där. Själv inväntar jag nu på att korten skall komma i lager. Och för att vara mer specifik så är de XFX version av GTX 470 jag är ute efter.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Håller med dig där. Själv inväntar jag nu på att korten skall komma i lager. Och för att vara mer specifik så är de XFX version av GTX 470 jag är ute efter.

Aa, XFX och Asus korten blir intressanta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Inte alls nöjd med resultatet av dessa kort, de ser mer imponerande ut på papper i min mening. 170gb/s+ låter ju fantastiskt. Men som de presterar idag så verkar det nästan som att Crysis 2 blir svårdrivet till Julen med dessa kort.
ATI lär släppa deras nya serie före det?

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Anandtech

Anandtechs review ovan:

Varken Anand eller Kyle/Brent på Hardocp är särskilt positiva.

Hardocp gav silver award till sli-lösningen men korten fick inget.

Fläktoljudet på hardocps video är skrämmande högt när man jämför med HD5870.

Revansch med Fermi 2? Eller kan man hoppas på en b1 respin till sommaren. Kortet verkar dra en bra bit över 300w i load, och det med bara 480sp aktiverade. Om huvudsaken till problemen är tsmcs process skulle en b1 respin kunna göra underverk för läckagen och klocken. Men det kanske är att hoppas på för mycket.

Trist.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Jag håller med casiopeja här asså, inte mycket som är till 480 fördel... 5xxx korten verkar vara mycket konkurrenskraftiga om man ska lita på det där testet och det får man väl göra än så länge iaf.

Mycket tråkigt för jag var inställd på att 470 skulle prestera ungeför som 480 nu verkar göra och därmed köpa ett 470. Men om man ska lita på dessa siffror finns det i princip ingenting som kan motivera mig till 470/480. Nästan allt pekar på att ett 5870 eller 5970 är det bättre alternativet. Särskilt om man inte vill byta nätagg.

Men ska bli spännande att vänta in fler tester, kanske vinden vänder?

Drivrutiner har vänt upp-och-ned på saker och ting förr, så varför inte? GTX4XX-korten kan knappast vara särskillt optimerade (undantaget SLI-tekniken då som i vissa fall verkar ha mognat något sinnessjukt).

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Avstängd

Kanske inte riktigt hör till denna tråden,men.....

http://www.inet.se/artikel/1517096/inet-%C3%BCberkill-gamer-f...

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Måste ju säga att jag verkligen inte är imponerad av Nvidias nya kort. Det ser bra ut på pappret och har massa fancy saker som CUDA och physx whatever. Men när det väl gäller spelare det ingen roll. ATI's kort som är billigare presterar betydligt bättre.

Man får också tänka att nvidia har haft drygt 5 månader på sig att göra ett bättre grafikkort, men i min mening inte lyckats så otroligt bra..

Ström förbrukningen är väldigt mkt högre än ATI's därav hög temperatur. Inte direkt en framtids satsning enligt mig.

Kalla detta whine lr ATI fanboy lr vad tusan vad ni vill. Men jag är inte speciellt imponerad faktiskt.