Permalänk
Inaktiv

ASUS M4A785TD-M EVO (vad är felet?)

Har nyligen satt ihop en ny dator åt en kompis men jag lyckas inte få den stabil. Den har kört prime95 stabilt i 24h. Men när man stänger av den och låter den stå över natten så blir den instabil morgonen därpå. Det räcker inte att stänga av den bara 2-3h utan det måste vara längre än så för att felet ska uppstå.

Har testat mängder av inställningar i BIOS, testat uppdatera det, formaterat flera ggr. Har även testat att byta CPU, minnen, grafikkort, nätagg, dvd, HDD, chassi... ja allt.
Efter att ha kommit fram till att det är något med moderkortet som orsakar instabiliteten så reklamerade vi det. Men inet skickade tillbaka det och sa att det inte var något fel på det. Jag monterade tillbaka det i datorn och då var den stabil den dagen, men morgonen därpå så började problemen igen, precis som den har gjort förut.

Några tips? För jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

Permalänk

Vad exakt menar du med att den är instabil? Vilka problem uppstår?

Permalänk
Avstängd

är den klockad o klockad ? ,hur är den instabil på vilket sätt osv förklara bättre snälla

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Inaktiv

Diverse program krashar, prime95 ger errors direkt efter att man slår på datorn efter den har varit avstängd under natten.

Efter ytterligare tester och ytterligare minnesbyten så har jag kommit fram till att det är minnena. Trots att de inte ger några fel efter 6h i memtest.

Med andra minnen så blir datorn stabil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kunzite
Diverse program krashar, prime95 ger errors direkt efter att man slår på datorn efter den har varit avstängd under natten.

Efter ytterligare tester och ytterligare minnesbyten så har jag kommit fram till att det är minnena. Trots att de inte ger några fel efter 6h i memtest.

Med andra minnen så blir datorn stabil.

Har samma moderkort.. hade liknande problem i början. Som du säger, efter den hade varit avstängd en längre tid (över natten) så var datorn instabil. Ofta blåskärm när den bootade.
Testade minnena i memtest86+. Dock visade dom bara fel när jag körde minnena separat. Dvs hade jag båda i samtidigt visades inget fel, däremot när jag körde dom en och en så visade det ena minnet fel.

Efter ett minnesbyte funkar datorn bra igen.