Hur använda min iPhone 3GS som modem med Tele2?

Permalänk
Medlem

Hur använda min iPhone 3GS som modem med Tele2?

Har en fråga som ni märkt i topic.

Har en iPhone 3GS, 32gb.
Nu vill jag kunna använda den som modem till en dator när jag sitter vid den.
Har ett Tele2 abbonemang med fri surf (5gb/m).

Hur går jag till väga?
Kollade på polarens och på hans inställningar så har han ett val där det står "Internetdelning", eller nåt liknande under Nätverk.

På mig så gör det inte det!
Vi har samma abbonemang, köpte telefonerna samtidigt och har senaste uppdateringen båda två.

Hur går jag till väga?
Väldigt tacksam för svar för jag blir galen..

Permalänk
Medlem

Under inställningar, allmänt, nätverk, har du en flik som heter internetdelning. slå på den så ska du se att det fungerar.

Permalänk
Medlem

God morgon Kalasis.

Det är just det jag menar, den där fliken har jag inte på min telefon! =/
Under Nätverk så har jag:

Aktivera 3g
Mobilt Datanätverk
Data Roaming
VPN
Wi-Fi

Som sagt, INTE Internetdelning.. =/

Permalänk
Medlem

1) du går in på telefonens inställningar

2) välj "allmänt"

3) välj "nätverk"

4) välj "internetdelning"

5) Aktivera internetdelningen och välj om du vill dela genom USB eller bluetooth

Rekommenderar att du sätter på Wifi först, annars kan det gå segt. Tänk på att data trafiken dras på din mobilräkning (om du inte har fri surf) om du inte kör på Wifi.

EDIT: hoppsan har var man seg

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
God morgon Kalasis.

Det är just det jag menar, den där fliken har jag inte på min telefon! =/
Under Nätverk så har jag:

Aktivera 3g
Mobilt Datanätverk
Data Roaming
VPN
Wi-Fi

Som sagt, INTE Internetdelning.. =/

Vet inte hur Telia gör med iphone's men på "vanliga" mobiler så gillar operatörerna att byta ikoner och namn på funktioner och kanske av någon dum anledning tog dom bort den funktionen för att dom vill sälja sina trådlösa modem

Du ska se det valet, annars är något ändrat eller spärrat. Fråga telia.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

http://www.apple.com/iphone/iphone-3gs/tethering.html

Det verkar väldigt konstigt att du saknar det, antar att du har senaste programvaran (itunes och iPhone OS).

Inget av det jag har läst säger att vissa operatörer "låser" denna tjänst på iPhone. Skulle vara mer troligt att det kan ha blivit något fel med din install, om inget annat fungerar skulle jag dra en factory reset och läsa in en backup av tidigare inställningar.

Permalänk
Medlem

Prova sätt telen på engelska och starta om den

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk

Inställningarna borde ha laddats ned till din telefon via itunes, när du kopplar i telefonen i datorn (förutsatt att den är uppkopplad). Om du inte gjort detta är det nog därför du inte har den fliken skulle jag tro.

Det kan ju alltid vara bra att ringa tele2s support så dom får hjälpa dig.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Medlem

Är det inte så att Internetdelning endast fungerar om man har en operatör säljer iPhone officiellt? Ex Telia och Telenor.

Permalänk
Medlem

Tja allihopa.

Detta problem gör mig dum i huvudet på allvar..
Ringde precis Tele2 supporten och de hade ingen aning om vad jag snackade om när jag drog upp Internetdelning på iPhone.

Kompetent personal kan man tycka..

Iaf, Har testat att starta om mobilen på engelska och det funkade inte heller.

Kalasis:
Ska testa att säkerhetskopiera luren nu, sen dra om en factory reset.
Återkommer om några minuter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hyperone
Är det inte så att Internetdelning endast fungerar om man har en operatör säljer iPhone officiellt? Ex Telia och Telenor.

Det där lät väldigt intressant.
Jag köpte min i Italien och har Tele2 abbonemang.
Vart har du hört/läst detta?

Källa?

Permalänk
Medlem

Hittade denna sida:

http://support.apple.com/kb/HT3574?viewlocale=sv_SE
Här står det:

"Kontrollera först att din iPhone 3G eller iPhone 3GS samt din trådlösa operatör uppfyller systemkraven. För Internetdelning behöver du:

* iPhone OS 3.0 eller senare.
Obs! Om du använder en godkänd, olåst iPhone ska du uppdatera till iPhone OS 3.1.3 eller senare.

* Kontrollera att din operatör stöder Internetdelning och att det är aktiverat för ditt konto. Gå till den här artikeln om du vill se en lista med operatörer som stöder Internetdelning på iPhone"

Och HÄR är listan på operatörer som har Internetdelning..
http://support.apple.com/kb/ht1937?viewlocale=sv_SE

Med andra ord finns inte Tele2 med.
Antar att det inte går att använda det då. =/

Permalänk
Medlem

Bumpar tråden ännu en gång. Sry för det.

Hittade dock denna sida!
http://niklasjakobsen.se/blogg/internetdelning-med-iphone-3-0...

Testar och återkommer.

Edit:
Funkade inge vidare att maila filen och försöka öppna den i mobilen.
“Profilen kunde inte bekräftas”, “Profilen saknar identifierare” dyker upp och tillåter inte filen att köras.

Läste under kommentarer att det har funkat med 3.1.3 uppdateringen och jag har lämnat en kommentar, hoppas att Niklas svarar bara.

Permalänk
Medlem

tele 2 säljer väl inte ens iphone? så det kan nog vara felet ja !

för jag kommer ihåg när jag skulle säga upp mitt abonnemang, så frågade dom varför ? ska du köpa en iphone eller ? med en tyken ton
haha ja svarade jag och dom, okey -.-

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
tele 2 säljer väl inte ens iphone så det kan nog vara felet ja !

Tycker det är lustigt då det tydligen är fler som har Tele2 abbonemang som fått igång Internetdelning!

Jag ska få igång detta!
Kika in på länken jag skrev ner inlägget innan.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om det du säger Yorgo_ på en Telenorlåst telefon. Först fanns internetdelning sen försvann det valet i inställningarna. Det löstes genom återställning av telefonen. Dock försvann det flera gånger och jag fick göra samma sak flera gånger, medan på en annan Telenorlåst med samma fw så har problemet aldrig uppkommit.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hyperone
Se länken nedan.
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/274666-internetdelning-t...

"Administratorn har stängt av möjligheten att nå sidan från ditt IP-nummer. Klicka här för att komma i kontakt med administratorn"

Sött?...
Kopiera klistra in kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
"Administratorn har stängt av möjligheten att nå sidan från ditt IP-nummer. Klicka här för att komma i kontakt med administratorn"

Sött?...
Kopiera klistra in kanske?

Gjorde det.

Permalänk
Medlem

Drog en factory reset på mobilen.
Allt försvann men körde en säkerhetskopia från datorn så fort den startade om, nu finns Internetdelning att välja.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig, men det känns ju som ett riktigt konstigt random fel att det blir så.

Permalänk
Medlem

Hm...

Otroligt konstigt detta!
Jag gjorde som sagt en factory reset på mobilen.
Allt funkade och Internetdelning kom upp igen.
Har använt det och surfat på en dator utan någon tillgång till internet.

Nu till det skumma.
Helt plötsligt så har den försvunnit igen.

Vad fan är det som händer?

Permalänk
Medlem

Man behöver installera operatörsinställningarna via iTunes. Gjorde detta för ett par dagar sedan och det funka för mig + att jag slapp Vidarekoppling aktiverad när jag försökte ringa något.

Finns en guide på 99.se om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Du kan annars installera PDAnet om du har jailbreakat din iPhone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
tele 2 säljer väl inte ens iphone? så det kan nog vara felet ja !
-

Tele2 säljer visst iPhone, ringde i början av veckan och avslutade mitt abb. och hon frågade varför, mitt svart självklart att jag har köpt iphone hos telia, så svarade hon med att dom också säljer iphone, men att dom inte annosera ut det är för att det ska ta slut genast. men det är nog dyrare och köpa iphone hos tele2 än telia, hon sa nåt med 469kr /mån om jag hörde rätt (var inte intresserad då)..

Permalänk

Jag har all respekt för er som så bestämt insisterar på att använda en iPhone, och Niklas Jakobsen vars blogginlägg Yorgo länkade till innan som säger så bestämt att iPhone är världens bästa telefon. Jag menar titta bara vad den killen skriver.

Citat:

Detta fungerar återigen med iPhone OS 3.1.3. Däremot fungerar det inte i versionerna mellan 3.0 och 3.1.3. Så har du den senaste uppdateringen för din iPhone fungerar internetdelning med Tele2 återigen.

Som en iPhone användare så måste man tydligen alltid använda de senaste uppdateringarna för att telefonen ska fungera normalt. Inte undra på att det finns så många "uppdateringsnarkomaner" idag i Sverige.

Citat:

För en dryg vecka sen uppgraderade jag till iPhone OS 3.0. Det är den senaste versionen av mjukvaran till världens bästa telefon.

För Guds skull, den första iPhone lanserades ju år 2007. Redan iPhone OS 1.0 RC borde ha klarat av Tethering (Internetdelning). Jag köpte min gamla Nokia N73 år 2007 och den lanserades någon gång under år 2006 och den klarar av Tethering via USB kabel utan problem. Jag har inte undersökt om den klarar av det via Bluetooth dock men det är inget jag kräver av den heller så för mig gör det ingen skillnad där.

Citat:

Och med version 3.0 tillkommer stabilitet och en hel del nya funktioner. Bland annat MMS och internetdelning. Med internetdelning kan du använda din iPhone som ett modem till datorn, antingen via USB eller via Bluetooth (trådlöst).

Nu blir jag bara så... nej, jag saknar ord... jag tror inte det finns mycket att säga om det här.

Nya funktioner i iPhone introduceras som från en vattenkran som droppar jättesakta i super-slow-mo. Ni vet, som på film! Man sitter där och skiter, och glor på vattenkranen för att se när nästa vattendroppe ska komma och så somnar man in... och hoppar till och frågar "vad hände" när man hör droppen slå i botten på tvättstället. Och så blir det en stor sak av det! Man hoppar upp från toalettstolen av glädjen och energin bara strålar ut ur en! Och så... inser man att man skitit ner sig... oj oj oj, vilken röra!

Glöm inte att dra i spaken en extra gång för att vara säker på att skiten är borta. Och så väntar man på nästa droppe... eller gör man det en gång till? Vem vet, man kanske skiter ner sig igen?

Det är sann Apple "magi"! Jag antar att de måste "spara sin magi" så det räcker för nästa uppdatering?

Citat:

Eftersom jag har Tele2 som operatör och varit nöjd med det i många herrans år så fanns inte riktigt alternativet att byta operatör till Telia eller Telenor för att få en iPhone, så jag såg till att få tag på en olåst iPhone 3G från Italien.

Berätta, hur var vädret i Italien?

Det är helt otroligt att folk orkar alltså åka så långt bara för att få tag på en iPhone!

Niklas här är dock inte en äkta iPhone älskare. Han använder en olåst version, och han föredrar inte en "officiell" operatör som låser sina iPhone telefoner för att kunna "garantera användaren den bästa möjliga servicen" (om man tänker som Apple).

Citat:

Tyvärr får jag då problem med MMS och Internetdelning eftersom Tele2 inte är en officiell operatör.

Hur kunde det gå så fel? Det ska ju fungera med OS 3.1.3! Och det finns ju en hel del nya funktioner i den nya versionen!

Citat:

Men självklart finns det smartskallar därute som löser problem av den här typen. Så här om dagen googlade jag på mitt problem och hittade en tråd på Bloggy.

Eh... okej! Det där låter mer som Microsoft än Apple!

"God made Apple and God made Microsoft, but iPhone made them equal."

Det är "smartskallarna" hos Apple som borde lösa problem av den typen. Hade "smartskallarna" hos Apple gjort sin läxa så hade inte de där problemen uppkommit till att börja med. Att användare förlitar sig på "tredjeparts" smartskallar som sitter framför skärmen i ett ensamt rum i källaren någonstans i världen på att lösa deras problem med iPhone, det är patetiskt. Även Apple själva verkar förlita sig på såna här "smartskallar" eller nördar för att tala klarspråk, då Apple själva sällan har kommit med egna lösningar på problem som uppstått, eller så har de dröjt med det jättelänge.

Citat:

I den tråden fanns all information jag behövde för att få allt att fungera med Tele2. Det var så här jag gjorde:

* 1. Laddade hem http://dev.fb.se/tele2_se.mobileconfig till min dator
* 2. Mailade filen till mig själv och öppnade mailet i telefonen
* 3. Klickade på den bifogade filen
* 4. Installerade
* 5. Startade om telefonen

Det där verkar ju vara väldigt enkelt måste jag säga.

Men vänta... du har väl en iPhone? Och din iPhone har väl möjlighet att koppla upp sig mot Internet? Och du har väl ett abonnemang med Mobilsurf paketet? Och din iPhone har en fullfjärdad webbläsare?

Om du har svarat ja på alla frågor, varför har du inte bara surfat in på den URL adressen från din iPhone och typ valt bara "spara länk som" eller motsvarande? Varför ladda ner filen med en dator först och sedan skicka den till sin telefon via e-post som en bilaga? Jag förstår inte... jag har ju hört någon på YouTube säga att man inte kan ladda ner filer på en iPhone genom ett enkelt klick på en länk på webben, men jag vet inte om det stämmer... men som det låter här så verkar det så.

Citat:

Det var allt! Efter omstart så parkopplade jag telefonen med min Macbook och det fungerade finfint.

Kul att det fungerade!

Citat:

Däremot hade jag problem med att göra samma sak med min Macbook Air, men det ska tydligen vara åtgärdat i och med senaste uppdateringen av Bluetooth-mjukvaran till datorn.

Men!

Kommer den mjukvaran från Apple? Jag vet inte om Air har inbyggt Bluetooth eller om det är en separat Bluetooth adapter man måste använda. Jag antar att det är inbyggt, men är inte säker.

Citat:

Däremot sägs det att samma programvara gör att det slutar fungera på Macbooks, så jag kommer bara att uppdatera min Macbook Air, inte min Macbook.

Hah! Okej, då är Bluetooth inbyggt och det är definitivt Apple som står för mjukvaran.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag respekterar att ni föredrar iPhone före andra telefoner. Men jag känner att ni gör ofta livet surt för er själva genom att göra det valet. Men ni har rätt att välja själva, det tycker jag, men då får det gärna bli mindre gnäll om det när något inte fungerar på er iPhone så som det är tänkt eller som ni förväntar er.

Nytt i år är i alla fall att även Tele2 ska sälja iPhone, och det är iPhone 4 (iPhone 4 finns hos Tele2). Det kan vara värt att tipsa Niklas om som så gärna vill fortsätta vara kund hos Tele2.

De på Tele2 har faktiskt infört obegränsad surf nyligen på deras Large paket. Men jag undersökte saken närmare och det visar sig att det gäller endast deras abonnemang, det är alltså bara Mobilt bredband Large som ger obegränsad surf. Det gäller inte tilläggstjänsten Mobilsurf Large, den är fortfarande begränsad. Så än så länge är det fortfarande Telenor som ensam operatör i Sverige som erbjuder obegränsad surf i mobiltelefonen. Det ska dock bli intressant att se vilka abonnemang Tele2 kommer att erbjuda med iPhone 4. Åtminstone ett abonnemang med obegränsad surf borde de kunna erbjuda för den som surfar mycket i mobilen.

Men att begränsa alternativet "Internetdelning" beroende på vilken operatör man har... det är otroligt. Jag har aldrig sett något liknande. Och att man sedan måste dessutom ladda ner och installera något så dumt som "operatörsinställningarna" och att man dessutom måste göra det genom iTunes... det är helkorkat. Tethering är ju inte Internetdelning i den klassiska bemärkelsen att flera datorer får tillgång till Internet. Det är ju ett sätt att ta sin befintliga Internetuppkoppling och ge den till en dator istället. Men man betalar ju fortfarande trafikavgiften till sin operatör, oavsett hur man förbrukar sin datatrafik. Därför är det helt obegripligt för mig vad detta ska ha med operatören och "kompatibilitet" med operatören och ifall operatören "stödjer" Internetdelning att göra. Men men, det fungerar uppenbarligen så i Apples perfekta värld.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag respekterar att ni föredrar iPhone före andra telefoner. Men jag känner att ni gör ofta livet surt för er själva genom att göra det valet. Men ni har rätt att välja själva, det tycker jag, men då får det gärna bli mindre gnäll om det när något inte fungerar på er iPhone så som det är tänkt eller som ni förväntar er.

Om det är nån som gnäller i tråden är det väl du. Dom andra ställer frågor.

Gnäll vore att köpa en iphone och sedan klaga på att man måste använda itunes. Det är sånt man borde känna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Du kan annars installera PDAnet om du har jailbreakat din iPhone.

MyWi är bättre..

Visa signatur

Facebookdatorn:: Define R6 TG, Aourus Master Z390, 8700K 5.0GHz, 32GB RAM 2666MHz, 2x RTX2080, Samsung C32HG70, 250GB 970 SSD, 500GB 860 SSD + 2TB WD Green, 2TB WD Red
Bild: Nikon D300s m. grepp, Nikon D700 m. grepp, Nikon D3000 IR-konverterad, SX60HS, FZ200, FZ300, EOS M, SB910, 24-70 f/2.8, 50mm f/1.8 mm. Hero 3 Black, Hero 4 Black, Hero 4 Silver Övrigt: Laptop U500VZ-CM083H m. 12GB RAM. HTPC: Äldre i5 1080TI, 32GB Ram