Permalänk
Medlem

Hittar inte allt minne [LGA 1366]

Hej!

Har ett problem med min dator och det är att den inte hittar alla 6GB ram som jag har införskaffat.

Komponenter:

ASUS P6T
ASUS GTX 260
A-Data Extreme Vitesta 6GB (3x2GB) Triple channel DDR3 Kit (1600)
WD Velociraptor
Intel Core i7 920
Corsair HX 750W PSU

Ibland hittar datorn 6GB, det skiftar från dag till dag. Problemet är det att jag får blåskärm lite slumpvis också och det är efter det den bara hittar 4GB ram. Det är BIOS och Windows som bara hittar 4GB medans CPU-Z hittar alla och säger att de arbetar i Tripple Channel.

Saker som jag provat:

Uppdaterat BIOS till senaste version.
Installerat om processorn.
Ändrat manuellt till 1.65 Volt på minnena.
Installerat om minnena.
Testat med att sätta dit kylaren lite lösare än innan.

Så är min CPU trasig? Eller är det moderkortet alternativt minnena?
Förutom detta så fungerar datorn felfritt. Ska sätta igång memtest inatt också och se hur det går.

/Fredrik

Visa signatur

FD Define C | ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING | 8700K@4.8GHz - FD Celcius S24 | G.Skill 16GB 3200MHz CL16 Trident Z RGB | GTX 760 2GB Windforce R2 | Corsair RM650 | Tobii Eye Tracker 4C | Dell U2412M

Permalänk
Avstängd

Har du ett 32 eller 64-Bit OS?
Detta kan ha en inverkan, men på ett 32-Bit OS, iaf XP vet jag, brukar det ligga markant under 4 GB-sträcket.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Japp, kan tillägga att jag använder 64 bitars Windows 7.

Visa signatur

FD Define C | ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING | 8700K@4.8GHz - FD Celcius S24 | G.Skill 16GB 3200MHz CL16 Trident Z RGB | GTX 760 2GB Windforce R2 | Corsair RM650 | Tobii Eye Tracker 4C | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Är ett minne trasigt(vilket jag misstänker) räcker typ 10 sek i memtest för att konstatera det, testa nu!

Permalänk

Har samma moderkort som du och får endast ut 4 gig, efter att ha testat alla möjliga kombinationer med minne och kanaler kom jag fram till att det var den mittersta kanalen som var trasig. Testa genom att ta bort den mittersta och se om du fortfarande har 4 gig, sedan kan du ta den du håller i handen och byta mot t.ex. 3:e kanalen. Funkar det då, så är din kanal också trasig.

Och om ett minne är trasigt har jag för mig att datorn brukar total vägra? Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

på p6t så är det slot 2 4 och 6 , räknat från proccessorn som man ska använda när man kör med 3 stickor .

on ni stoppar in alla 3 stickorna i dessa platser , syns alla 3 i cpu-z's SPD flik?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Hade inga minnes problem med mitt P6T, hittade alla 6GB Patriot PVT36G1600LLK utan problem, tog minna från detta moderkort å satte dom i mitt P6X58D Prem, grabben fick P6T kortet å satte 6GB Corsair 1333MHz minne på det, hittade alla 6GB å funkar ännu med alla 6GB. Minnena är gokända för moderkortet, har du kollat att dina minne ä testade på moderkortet å godkända?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv

Om alla stickor(minnen) syns i cpu-z etc så kan du testa att plocka av cpu från moderkortet och se så att alla pin's:en sitter rakt.

Permalänk
Medlem

Det symtomet kan uppstå i alla fall med i 6st stickor med färre vet jag inte men har märkt samma fenomen om man överklockar för mycket. Och det verkar vara fler som får samma symtom med säg 1600mhz+ minnen. Processorn stödjer ju inte offecielt mer än 1066Mhz ram så det kan vara en fråga om att skystera både QPI/VTT i kombination med Vmem.

Mer Vmem löser det problemet för mig men som sagt oftast är minnena isntabilla ändå vid dom frekvenser det problemet uppstår. Men kör som sagt 6st 1333Mhz stickor så att nå 1600mhz för mig är inte lätt.

http://www.inet.se/artikel/5305015/a-data-6gb-3x2gb-extreme-v...
Är det dom du har så är det säkert spännigen som är problemet.
Inte provat dom men kör Vista DDR2 på en annan burk. Dom klarar i princip inget över specen även med max vmem.

Du behöver säkert 1.85V och det är mer än vad i7 gillar och med så mö vmem behövs väldigt hög QPI också typ 1.35V minst.

Permalänk
Medlem

Uppskattar alla svar!
Har dock inte hunnit testa memtest, ska göra detta så fort jag har tid.
Ska testa detta med att switcha runt minnena i olika kanaler med olika kombinationer, kan tyvärr inte göra detta nu då systemet visar 6GB ram för tillfället.

Japp det är dom minnena jag har som du länkade pa1983, TechSweden hade ett test på just de minnena och en rad andra "Triple Channel" minnen. Och för deras system så verkar det funka utan problem med 1.65 V på 1600 MHz, till och med lite högre än det.

Men hade en ramsticka varit sönder eller defekt, skulle den verkligen fungera ibland då? Har googlat runt rätt mycket om detta och funnit att det är fler som har samma problem. Vissa har bytt ut sin processor, andra har bytt moderkort eller minnen och efter det ska det tydligen ha fungerat.
Alla som haft detta problem har haft det på just P6T serien så det verkar vara något som inte stämmer.
Men som sagt så ska jag testa memtest så fort jag kan.

/Fredrik

Visa signatur

FD Define C | ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING | 8700K@4.8GHz - FD Celcius S24 | G.Skill 16GB 3200MHz CL16 Trident Z RGB | GTX 760 2GB Windforce R2 | Corsair RM650 | Tobii Eye Tracker 4C | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Dessa minnen är inte testade å gokända för P6T korten enligt Asus minnes lista(QVL). Minnes kontrollern sitter i CPUen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Det kan vara så att win7 snor åt sig runt 2gb som inte syns som tillgängligt för andra program. Har samma sak med ett 1156 system, ser 4gb i cpu-z men bara 2gb i kontrollpanelen.

Om du plockar fram "Resource monitor" eller vad den nu heter så ser du troligen 2gb som är markerad grått, det är för ditt OS. Kan ju vara värt att kolla.

Jag har förövrigt testat två olika par minnen ett par 1600mhz och ett par 2000mhz och de ger samma symptom eller vad man ska kalla det.

Ska i alla fall inte vara något problem.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

I mitt fall så såg inte bios minnena heller förens jag uppade Vmem tillräckligt. Annars hittade den bara 4 eller 8 Gb vid boot av 12Gb. Men som sagt var ju vid lite överklockning. Dock läst att andra har problemet med icke överklocakde minnen dock får man ju tänka på att Processorn blir överklockad så det är en faktor man får ta in.

Permalänk
Medlem

Jo precis som pa1983 säger så hittar BIOS också endast 4 GB.
Problemet är ju inte att det bara visar för lite RAM utan att jag får blåskärmar som orsakats av minnesfel, kommer dock inte ihåg vad texten på blåskärmen var men jag vet att det var något med minnena då jag sökte upp den text på google direkt efter.

Men vad tycker ni är en lämplig idé att göra? Ska jag lämna in minnena, moderkortet eller processorn? För så som jag förstår det så arbetar dessa tre komponenter med minnet.

Sen så undrar jag vad en lämplig tid att köra memtest är, 24 h, 12 h?

/Fredrik

Visa signatur

FD Define C | ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING | 8700K@4.8GHz - FD Celcius S24 | G.Skill 16GB 3200MHz CL16 Trident Z RGB | GTX 760 2GB Windforce R2 | Corsair RM650 | Tobii Eye Tracker 4C | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

I mitt fall uppstår det om jag kör minnena en bra bit över vad dom är gjorda för. Mer vmem så hittas allt men oavset så får jag det inte 100% stabilt i memtest86 i dom ffrekvenserna där problemet med att allt inte hittas. Så antigen lägre frekvenser eller mer vmem. Får du inte dom stabila så är det väl lägre frekvenser som gäller. Svårt att säga om det är minnena eller inte. I mitt fall garanterat INTE då dom går 100% stabilt i avseda settings och mer därtill.

Så att dom ej hittas vid post beror nog i högsta grad på att dom är så ostabila av någon anledning.

Vilka minnesplatser kör du dom i ? På i7 rekommenderar dom vad jag läst dom ett hack ut alltså dom orange på P6T i så fall för bästa resultat på i7 system.

Permalänk
Medlem

Jo dock så fungerar de inte ens stabilt i 1400-1500 mhz med 1.65 V så något konstigt är det.

Jo jag kör på de rekommenderade platserna dvs de orangeröda.
Kan ju lämna in den på Inet för felundersökning men iochmed priset så tvekar jag, för 400 kr kan man spara på att leta efter felen själv.

Visa signatur

FD Define C | ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING | 8700K@4.8GHz - FD Celcius S24 | G.Skill 16GB 3200MHz CL16 Trident Z RGB | GTX 760 2GB Windforce R2 | Corsair RM650 | Tobii Eye Tracker 4C | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Kör 1483Mhz med 12st 1333Mhz XMS3 memtest86+ stabilt sist jag provade. 1600mhz får jag dom problemen dock men kan lika väl vara processorn som inte gillar 6st dimms det är alltid mer strul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Det kan vara så att win7 snor åt sig runt 2gb som inte syns som tillgängligt för andra program. Har samma sak med ett 1156 system, ser 4gb i cpu-z men bara 2gb i kontrollpanelen.

Om du plockar fram "Resource monitor" eller vad den nu heter så ser du troligen 2gb som är markerad grått, det är för ditt OS. Kan ju vara värt att kolla.

Jag har förövrigt testat två olika par minnen ett par 1600mhz och ett par 2000mhz och de ger samma symptom eller vad man ska kalla det.

Ska i alla fall inte vara något problem.

så vart det för mig när jag upgraderade från en win7 beta till rc1 ,

sedan när jag gjorde en ren installation av rc1 så fick jag alla mina 6 gig att leka med.

det där gråa "hardware reserved" ska endast vara ett fåtal meg när allt funkar som det ska.

w4llen

jag fick aldrig klart för mig om du kunde se alla 3 stickorna i cpu-z eller ej , har du kikat där i spd fliken än?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Japp alla stickorna visas och säger att de körs i Triple Channel.

Visa signatur

FD Define C | ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING | 8700K@4.8GHz - FD Celcius S24 | G.Skill 16GB 3200MHz CL16 Trident Z RGB | GTX 760 2GB Windforce R2 | Corsair RM650 | Tobii Eye Tracker 4C | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Du har lagt backplaten till H50 åt rätt håll?

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem

Hehe jo det har jag gjort, tycker ni att jag ska gå och byta in någon av komponenterna till Inet?, då något kan vara defekt. Har ju inte en blekaste aning men jag har läst att om jag ser alla stickorna i CPU-Z så ska moderkortet och minnena vara OK tydligen, så kan det vara processorn och dess minneskontroller som spökar?

Visa signatur

FD Define C | ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING | 8700K@4.8GHz - FD Celcius S24 | G.Skill 16GB 3200MHz CL16 Trident Z RGB | GTX 760 2GB Windforce R2 | Corsair RM650 | Tobii Eye Tracker 4C | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Såg allt mitt minne i windows/cpuz och det sa trippelchannel fast bara 2GB vid boot.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem

Lite update.

Stickorna verkar fungera som de ska. Testade sedan detta med hur ram slotsen på moderkortet fungerade och med alla 3 stickor i så visade det ju som sagt 4 GB, testade alla möjliga kombinationer och när jag bara hade i ramminne i den mellersta sloten så startade inte datorn. Det måste ju vara moderkortet som är defekt då?

/Fredrik

Visa signatur

FD Define C | ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING | 8700K@4.8GHz - FD Celcius S24 | G.Skill 16GB 3200MHz CL16 Trident Z RGB | GTX 760 2GB Windforce R2 | Corsair RM650 | Tobii Eye Tracker 4C | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w4llen
Lite update.

Stickorna verkar fungera som de ska. Testade sedan detta med hur ram slotsen på moderkortet fungerade och med alla 3 stickor i så visade det ju som sagt 4 GB, testade alla möjliga kombinationer och när jag bara hade i ramminne i den mellersta sloten så startade inte datorn. Det måste ju vara moderkortet som är defekt då?

/Fredrik

om den mittersta slotten är trasig . så bör den endast visa 2 gig , ifall du skulle göra såhär

2x2 : 2 gig i den första slotten , och två gig i den mellersta .
stämmer det?

märkligt att cpu-z snappar upp alla tre ifall en slot är trasig dessutom.
kanske delvis är funktionell iofs.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Japp, den visade bara 2GB i Windows och BIOS när jag endast hade i två stickor varav ena var i mitten sloten.
Jo det är ju lite lustigt att den fungerar ibland.

Visa signatur

FD Define C | ASUS ROG STRIX Z370-E GAMING | 8700K@4.8GHz - FD Celcius S24 | G.Skill 16GB 3200MHz CL16 Trident Z RGB | GTX 760 2GB Windforce R2 | Corsair RM650 | Tobii Eye Tracker 4C | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w4llen
Japp, den visade bara 2GB i Windows och BIOS när jag endast hade i två stickor varav ena var i mitten sloten.
Jo det är ju lite lustigt att den fungerar ibland.

tycker det låter som om du lokaliserat problemet till den andra minnesslotten då,

jag röstar för attt du skickar in moderkortet på rma.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Rent allmänt är det ett problem att andvända alla slots på Asus P6T?

Tänkte uppgradera min rigg efter semestern. Har planer på att trycka i 12GB minne.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lhffan
Rent allmänt är det ett problem att andvända alla slots på Asus P6T?

Tänkte uppgradera min rigg efter semestern. Har planer på att trycka i 12GB minne.

nej , om det finns 6 slots på kortet så ska det givetvis inte vara några problem att använda alla 6

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |