Permalänk

Bra router/lösning för kontor

Jag ska sätta upp ett nätverk på min väns kontor. Så här ser det ut: http://www.blocket.se/vi/26299563.htm

Det kommer vara cirka 8 - 10 fasta arbetsplatser, som kommer hyras ut dessutom, samt en eller två datorer inne i studion, så viktigt är:

* Stabilitet - routern får inte gå och dö pga av värme, för många anslutningar osv.
* Starkt trådlöst - alla på kontoret måste få bra signal. Måste finnas N med andra ord.
* Eventuellt: 1000mbit - skulle gärna se att det finns ett par gigabit portar. Inget absolut krav.. men gärna

Extern anslutning sker via vanlig nätverksuttag. Dvs, behöver inget modem eller liknande.

Vill även ha tips på hur jag kan sätta upp det så att en vanlig nätverkssladd från routern kan gå till en del i lokalen, och där splittas upp av ytterligare en router eller liknande utan att det blir krångel med DCHP och nätverk-i-nätverket osv..

Permalänk
Medlem

Varför N-draft när det finns N som är färdig standard.

Jag föreslår Netgear WNDR3700 om det är en konsumentlösning/prisnivå som efterfrågas.

Det finns säkert kabelkanaler att dra kablar i, om inte så är det inte så svårt att sätta upp. Föredragningsvis använder man en switch som "grenuttag" för att slippa besvär.

Permalänk

Ah okej, vanliga N då (uppdaterar min post)

Så hur ska det kopplas. Från WAN till Router till Switch?

Permalänk

Och det är "mindre kontors"-nivå.. dvs eftersom vi hyr ut åtminstone 6 platser måste det fungera smärtfritt och konsekvent för alla.

Permalänk
Medlem

vägg-wan--lan-switch-dator är väl att föredra.

Permalänk
Medlem

.11N för kommersiellt bruk eller vad man ska kalla det är fortfarande väldigt nytt. Företagen har väl just börjat använda det. Jag vet inte om det blir onödigt dyrt, allt hänger på vad för budget du har på det här bygget.

Om 8-10 platser kommer att bruka nätverk och framförallt internet i väldigt hög utsträckning kanske något kralligare än en konsumentrouter är att föredra.

Vad kommer det vara för internetuppkoppling?

Permalänk

Hastigheten på uppkopplingen? Vet inte, men "Malmös snabbaste" påstår husägaren. Det är folk som jobbar med media som kommer sitta här, antagligen, så hastighet är viktigt.

Själva anslutningen är bara ett nätverksuttag i väggen, mer vet jag inte just nu, och vi får dra vad vi vill därifrån..

Permalänk
Medlem

Malmös snabbaste borde nästan vara en Gbit-anslutning isåfall. Ska 8-10 pers kunna utnyttja den linan pratar vi nog fem siffror på bara gateway-delen i pris.

Förmodligen är en pfSense-lösning att föredra samt en rejäl .11N accesspunkt.

Permalänk

Ah, vi tänker oss nog inte att det ska vara så proffsigt.

Idealet för mig vore om det fanns en router med kanske 10 portar + trådlöst som är stabil

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken typ av säkerhet har ni tänkts er? Finns det gemensamma resurser? Ska alla, både permanenta och tillfälliga arbetsplatser, använda samma subnät?

Var finns WAN ingången i lokalen?

Än om det är ett litet kontor hade jag nog ändå valt att dra nätverkskabel till ett flertal arbetsplatser. Beroende på byggnaden, material och utförande, kan det riktigt snabbt och är stabilare för lång högre laster.

Beroende på vad tanken är, utifrån svaren på frågorna i början, hade jag möjligen skapat avskilda zoner, t ex mellan permanenta och tillfälliga arbetsplatser.

Permalänk
Medlem

En pfSense-lösning är annars ganska kostnadseffektiv. I stort sett valfri 4000-kronorsdator med pfSense installerat, två gbit-nätverkskort där det ena går till väggen och det andra till en gbit-switch, från den sen en sladd till en trådlös acesspunkt.

Gissningsvis hamnar du strax över 10 kkr ex moms på denna lösning.

Annars är det konsumentlösningar som gäller och med 8-10 trådlösa/trådbundna klienter som använder en gbit-lina intensivt finns det nog inte mycket som räcker till. Ska det hyras ut platser och dessutom med löfte om "supersnabbt bredband" till mediafolk som mycket väl kan tänkas tanka väldigt stora filer och använda internet intensivt ser inte jag hur ni har något val än att satsa seriöst.
Då är en pfSense-lösning den mest prisvärda, samt du kan lägga merparten av pengarna på en bra proffsaccesspunkt. Den kommer nämligen sätta ribban hur väl trådlösheten kommer att fungera.

Permalänk

10 pers. är för framtiden. Just nu behöver vi bara komma igång, snabbt, och då handlar det snarare om kanske 5 pers. Jag tycker pfSense låter bra och kommer definitivt lära mig mer om det, men med tidsplanen vi har just nu så hinner jag inte Tack ändå hkman, och har du tips och länkar ang pfSense så PM:a gärna!

Söker dvs fortfarande tips på stabila routrar, gärna med många portar men vi kan även tänka oss att erbjuda USB-donglar för wifi till de med stationära datorer i början.

Om jag köper en vanlig router, säg med 4 portar.. vad behöver jag då för att fortsätta grena ut dessa fyra? Hemma körde jag tidigare ytterligare en router, och det fungerade faktiskt under ett lan iaf.. men jag känner på mig att det borde finnas någon mer specialanpassad liten låda för detta?

Permalänk

Instämmer med hkman.
Supersnabbt innebär gigabithastighet och det i sin tur gör utbudet av konsumentrouter begränsat och dyrt.
Pfsense, gigabitswitch och proffsaccesspunkt. lätt att felsöka sen också eftersom man lätt kan ringa in felet till de olika komponenterna.

Om du går på WNDR3700 som är en 4-lanportars router med trådlöst så behöver du bara valfri relativt billig gigabitswitch för att förgrena

Permalänk
Inaktiv

D-link 855 som startrouter sedan kan du uppgradera till bättre när du får råd.
Ger även möjlighet att köra två separata trådlösa wan dvs 1 tex till gäster.
Bra konfigureringsmöjligheter och du kan köra en 3G dongel som backup om nätet utåt strular..

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Visa signatur

Corsair Obsidian 550D | MSI B350 TOMAHAWK | AMD Ryzen 5700x | Asus Radeon R9 290X 4GB DirectCU II |Asus Xonar Essence STX |Onkyo TX-8030 |Canton Plus-C, Plus-S | G.SKILL Ripjaws 16 Gb 3600 MHz | Force MP510 1Tb | EVGA Supernova G3 750w PSU | ASUS ROG Gladius III | Logitech Illuminated keyboard | 25" Dell Ultrasharp U2515H /\/\

Permalänk
Medlem

855 är onödigt dyr och har inte mer utan snarare mindre prestanda än WNDR3700. Den senare är väldigt mycket nyare.

Permalänk

Så en D-link 855 in i WAN..

.. och sen från D-link 855 till arbetsgrupperna där det står vanliga switchar som delar ut anslutningen till X antal datorer?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaseriksson
Vad tror vi om http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=103399 ?

NEJ!

Edit: Men nu börjar ribban hamna löjligt lågt för en affärslösning.

Edit2: Eftersom det är en affärslösning borde det finnas någon form av budget för vad det utlovade "supersnabba bredbandet" får lov att kosta i hårdvara.

Edit3: Det borde kanske stå "kanske bredband ibland och med kraftiga humörsvängningar" i annonsen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
NEJ!

Edit: Men nu börjar ribban hamna löjligt lågt för en affärslösning.

OK

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=468731 it is.

Permalänk
Medlem

MEN, förvänta dej inga underverk med WNDR3700. För en till tre pers kommer den att leverera men när fem till åtta vill ha bra trådlös uppkoppling tror jag den kommer att fallera. Den är helt enkelt inte gjord för något sånt. Särskillt inte om den har gbit i andra änden, då kommer alla trådlösa anlutningar teoretiskt att kunna maxas vilket kommer sätta enorm press på både radiochip och cpu för routern.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha höga hastigheter så är det kabel som gäller, mitt förslag om du nödvändigtvis ska ha trådlöst är att du drar ut kabel till alla kontorsplatser från en gigabitswitch och sedan har en vettig accesspunkt för mer tillfällig access som inte är så bandbreddskrävande.

Angående router så är det pfsense-burk eller gateway modell dyr som gäller, om du vill nyttja hastigheten.

Om du vill nyttja ett så snabbt internet så duger det inte med konsumentskit.