Sexkärnig AMD Phenom II för 199 USD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Kanske en dum fråga här men dom som sitter på en AM2+ bräda kommer det funka med detta ? eller måste vara AM3 ?

Gigabyte 790X-UD3P jag tänker på speciellt då !

Om bios stöder dessa så går det. Upp till din moderkortstillverkare

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

go amd! :D, hellre köper jag en processor för drygt 3k , jämfört med intels 6 kärniga för runt 10k haha... larvigt och absurt imo.

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Frestande är det ju men vad är hållhaken?

Det undrar jag också.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

"Enligt en läcka på nätet" .. Öhmm.. Är det Swecs skribenter eller användarna som är naiva..

edit/ Har ni hört att kungen har en grön stortå? En läcka på nätet säger det..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det var otroligt trevligt pris! Säkert bättre i processor krävande applikationer än i7orna. Sen är säkert moderkorten mycket billigare med.

Ett kap om man planerar lite.

Ja, spelciellt när den funkar på mitt existerande moderkort. Alltså behöver jag inte skaffa nåt nytt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

du kan inte bara jämföra amds:s sex kärnor och intels sex kärnor, men jag håller med att 10k för en (server)prolle är aningen i överkant. Fast å andra sidan är ju xenon helt billiga heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antee89
du kan inte bara jämföra amds:s sex kärnor och intels sex kärnor, men jag håller med att 10k för en (server)prolle är aningen i överkant. Fast å andra sidan är ju xenon helt billiga heller

Intel tar 10000 för prollen bara för att de kan och för att ge AMD en käftsmäll.

Permalänk
Medlem

jag tycker nog att det är smart av amd att sälja denna processor så pass billigt så att även vi som redan köpt en phenom II kan tänka oss att köpa ännu en ny processor

själv så sitter jag på en 3 kärnig 720BE som går kalas bra i 3.6 ghz
men till detta priset så kan ju även jag tänka mig att köpa en långt innan jag egentligen skulle behöva köpa en ny

så med denna pris klass får dom nog sälja till dom som inte skulle ha köpt annars eftersom dom redan har en bra processor

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Låter som extremt bra kandidater vid byte till nyare hårdvara.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Wow vilket kalas pris, skulle vart skojj o se hur BC2 fungerar på en sådan prolle.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Sitter på min gamla Barton nu efter en Hd krasch, så min intel rigg vilar lite
Barnen har AMD Optereon 165 och 170 och en del AMD XP T-bred´s, Parlominos och Duron´s, så vore fiiiint med en till Amd rig. Jo, har en del Intel PII och PIII, P4 och AMD K6-3D burkar med.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Frestande är det ju men vad är hållhaken?

Förmodligen att I7 920 och 930 klår den eftersom AMD är AMD...

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Jo sant

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Förmodligen att I7 920 och 930 klår den eftersom AMD är AMD...

Det ska du inte säga nåt om innan du sett nåt test. men som sagt AMD har ju valt att inte tävla med Intels toppmodeller utan valt pris före topprestanda

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ja, detta var ju underbart. Om AMD släpper en sex-kärning processor för det är priset så kommer jag garanterat att köpa den istället för en i5 750 som jag först planerade, det är givetvis om i5 750 inte sjunker i pris med minst 500 (50USD) i och med AMD:s X6.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Intressant men jag undrar verkligen om priset stämmer på de nya X6 processorerna - är inte priset angivet utan moms och eventuellt andra avgifter?

För ca 200-300 dollar låter i mina öron lite för billigt som introduktionspris på en nya vara, här: AMD processorer.

Det skulle annars nästan konkurrera med dagens AMD Phenom II processorerna i pris och det känns då inte rätt hos mig i alla fall, vilket bl.a. skulle i slutändan betyda en större ekonomisk förlust för AMD vilket de är inte är behjälpliga av idag.

Så vänner - ta det angivna priset än så länge med en nypa salt tills annan prisinformation framkommer,
från AMD själva.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det ska du inte säga nåt om innan du sett nåt test. men som sagt AMD har ju valt att inte tävla med Intels toppmodeller utan valt pris före topprestanda

Vaddå valt?
Tror du verkligen på allvar att AMD självmant valt att inte tillverka snabbare processorer?

Och jag som trodde att Glenn Beck hade galna fans...

Permalänk
Medlem

Tror ni att X6 1090T BE kommer prestera bättre än den fyrkärniga intel 920? Och isf hur mycket bättre? Jag vet väldigt lite om AMD processorer men tror mig ha förstått att dessa processorer ej kan jämföras väl på papper.

Btw, kommer Crosairs H50 vattenkylning kunna användas till dessa processorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jochitko
Tror ni att X6 1090T BE kommer prestera bättre än den fyrkärniga intel 920? Och isf hur mycket bättre? Jag vet väldigt lite om AMD processorer men tror mig ha förstått att dessa processorer ej kan jämföras väl på papper.

Beror ju på i vilka applikationer.
I applikationer som verkligen kan ta del av alla kärnorna kommer den att vara snabbare, i applikationer som inte kan det tror jag inte det.

Men svårt att säga innan vi får se oberoende tester...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Vaddå valt?
Tror du verkligen på allvar att AMD självmant valt att inte tillverka snabbare processorer?

Och jag som trodde att Glenn Beck hade galna fans...

Ja inte väljer dom en processor som kommer att kosta köparna 10000:- + i alla fall, det skulle föra deras ekonomi till botten igen. En processor som inte kommer att sälja är som att kasta pengarna i sjön, men det fattar tydligen inte du?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Ja inte väljer dom en processor som kommer att kosta köparna 10000:- + i alla fall, det skulle föra deras ekonomi till botten igen. En processor som inte kommer att sälja är som att kasta pengarna i sjön, men det fattar tydligen inte du?

Haha dåre. Och svensson som sitter och tittar på tester och ser att Intel har de bästa processorerna köper ju inte det märket?
Bäst just nu ? säljer bäst just nu.
Men det fattar tydligen inte du

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Ja inte väljer dom en processor som kommer att kosta köparna 10000:- + i alla fall, det skulle föra deras ekonomi till botten igen. En processor som inte kommer att sälja är som att kasta pengarna i sjön, men det fattar tydligen inte du?

Prissättning och prestanda har väldigt lite gemensamt.
Jag förstår inte vad du pratar om.

Det är klart att dom skulle kunna göra en otroligt ineffektiv processor som presterar bättre och det har du helt rätt i att det inte skulle ge dom någon vinst.

Men lika självklart som att det är så så är det inte det jag pratar om.

Jag blir upprörd över hur du kan skriva som du gör.
Vad menar du egentligen?

Men för att förtydliga mig själv så att du inte har missförstått, när jag säger snabbare menar jag inte bara snabbare utan även effektivare.

Intel ligger långt långt före AMD just nu och AMD har ingenting att sätta emot, tror du verkligen att dom har valt att inte ha något att sätta emot?

Intel säljer inte sin EE för 10.000 för att den är dyr att tillverka utan för att dom kan.
Den är mindre än en 930 t.ex och är därmed mer kostnadseffektiv än 930. Ändå kostar den 4 gånger mer. Bara för att dom kan.

Du tror inte att AMD hade velat kunna tillverka den processorn själva?

Jag känner mig helt mindblown av ditt inlägg...

Jag hoppas verkligen att jag missförstått dig eller att du missförstått mig.
Så, vad menar du egentligen?
Och vad i det jag säger är det du tycker är fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hur stor var skillnaden från tidigare generationer till K7?
Det var runt då jag började vara någorlunda insatt så vet inte alls hur det var då.

Hos Intel är dom väll mer eller mindre på samma mikroarkitektur som Pentium Pro som kom 1995?

Pentium Pro - Pentium 2 - Pentium 3 - Pentium M - Core - Nehelem
Sen hade man en avstickare med Netburst och Pentium 4 men återgick till den gamla arkitekturen när Netburst gick in i väggen.
Vilket först hände på mobila marknaden med Pentium M och sedan kom tillbaka även bland stationära med Core.

Även deras nästa generation med Sandy Bridge kommer vara en vidareutveckling och dom kommer med ett ny grund först 2012-2013 med Haswell.
Även om den har genomgått många stora förändringar är det lite fascinerande att Pentium Pro och P6-arkitekturen kommer vara aktuell och ledande del av marknaden i ungefär 20 år, helt galet...

Det finns faktorer som utgör stora skillnader mellan AMD och Intel. Till en början har dom olika resurser där Intel är mycket större med mer pengar och mer tillverkningskapacitet. AMD har och andra sidan extremt duktiga ingengörer, speciellt med tanke på vad dom har för bakgrund. Det märks med alla innovationer dom infört i vanliga PC datorer, men också ha en mikroarkitektur som står sig så bra mot en konkurrent med vansinniga resurser i jämförelse.

Att designa en mikroarkitektur är bland det mest komplexa vi har (förutom kvinnor i vissa avseenden) och det tar mycket lång tid att göra större förändringar eller flera år att göra något helt nytt. När AMD tog fram K7 var den extrem. K8 var ännu starkare. Det var först 6-7 år senare år 2006 som Intel kunde ta tillbaka tronen med Core2 som är baserad på P6 arkitekturen. AMD kontrade med K10 som pressade ur K7 på sista dropparna med utökade instruktionsset, effektiviserad branchprediction, cacheprefetchers och snabbare HTT, större cache samt en uppdaterad minneskontroller.

Störst skillnad utgörs ändå av mikroarkitekturen, och det är där Intel har gjort störst skillnader med dom resurser dom har. Nehalem skulle enligt Intel bli något helt nytt, men det är inget mer än Core2 kärnor med utökade instruktionsset och en ny kringarkitektur (QPI och IMC med L3 cache). Dock har det gjorts större skillnader i mikroarkitekturen än vad AMD gjort med K7 fram tills idag. Intel har idag med i5/i7 utmärkta processorer för det mesta, och det tog sin tid. P6 arkitekturen går säkert att effektivisera men kommer blekna mot en ny mikroarkitektur. AMD's plan är sådan med Bulldozer, och med en helt ny arkitektur från gubbarna i det laget så gissar jag på något extremt kraftfullt, modulärt och smart. En K7 comeback i sin värsta form.

Intel är duktiga på att effektivisera det dom har och kombinera det med massiv tillverkning och snabba processövergångar, men dåliga på att ta fram något nytt.

Vill minnas att det var en helsikes diskussion om ett ämne med dig innan, men det hör ju till på ett forum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Jag hoppas lite på att den inte kostar som en också

I sådana här lägen med ett mikroarkitektiskt byte och helt nya processorer så kan man nog förvänta sig att toppmodellerna kommer kosta skjortan, precis som förr när båda tillverkarna hade High End processorer (AMD's FX serie och Intel's EE serie).

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Ända sedan min sköna Venice har jag längtat efter att ha en till AMD-burk. Intel har vart grymma länge men det gör ont i magen att köpa det dominanta företagets produkter när man vet att man bidrar till en utveckling mot marknadsmonopol.

Visa signatur

Intel 4670K| 16GB | Galax 1080 | Corsair AX 750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det finns faktorer som utgör stora skillnader mellan AMD och Intel. Till en början har dom olika resurser där Intel är mycket större med mer pengar och mer tillverkningskapacitet. AMD har och andra sidan extremt duktiga ingenjörer, speciellt med tanke på vad dom har för bakgrund. Det märks med alla innovationer dom infört i vanliga PC datorer, men också ha en mikroarkitektur som står sig så bra mot en konkurrent med vansinniga resurser i jämförelse.

Att designa en mikroarkitektur är bland det mest komplexa vi har och det tar mycket lång tid att göra större förändringar eller flera år att göra något helt nytt. När AMD tog fram K7 var den extrem. K8 var ännu starkare. Det var först 6-7 år senare år 2006 som Intel kunde ta tillbaka tronen med Core2 som är baserad på P6 arkitekturen. AMD kontrade med K10 som pressade ur K7 på sista dropparna med utökade instruktionsset, effektiviserad branchprediction, cacheprefetchers och snabbare HTT, större cache samt en uppdaterad minneskontroller.

Störst skillnad utgörs ändå av mikroarkitekturen, och det är där Intel har gjort störst skillnader med dom resurser dom har. Nehalem skulle enligt Intel bli något helt nytt, men det är inget mer än Core2 kärnor med utökade instruktionsset och en ny kringarkitektur (QPI och IMC med L3 cache). Dock har det gjorts större skillnader i mikroarkitekturen än vad AMD gjort med K7 fram tills idag. Intel har idag med i5/i7 utmärkta processorer för det mesta, och det tog sin tid. P6 arkitekturen går säkert att effektivisera men kommer blekna mot en ny mikroarkitektur. AMD's plan är sådan med Bulldozer, och med en helt ny arkitektur från gubbarna i det laget så gissar jag på något extremt kraftfullt, modulärt och smart. En K7 comeback i sin värsta form.

Allt du skriver här stämmer, med vad sjutton har det med saken att göra?
(Jag tog bort sakerna jag inte höll med om)

Permalänk
Medlem

Kanske dags att hoppa på AMD tåget igen. Har inte kört AMD sen 486 och K5 tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Allt du skriver här stämmer, med vad sjutton har det med saken att göra?
(Jag tog bort sakerna jag inte höll med om)

Förutom din första fråga om vad för skillnader K7 förde med sig från tidigare K5 och K6 så var väl diskussionen och mitt svar ganska relevant tycker jag?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Förutom din första fråga om vad för skillnader K7 förde med sig från tidigare K5 och K6 så var väl diskussionen och mitt svar ganska relevant tycker jag?

Det är jag som är lite knasig, jag läste mitt eget inlägg ovanför ditt och inte det du citerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hur stor var skillnaden från tidigare generationer till K7?

Kan inte säja i siffror men skillnaden var stor. Framför allt var det väl att dittills hade AMD alltid legat (ganska hopplöst) efter Intel och sen helt plötsligt hade dom en produkt som var lika snabb/snabbare än intels dito som i regel dessutom var billigare än motståndarens.

Som jämförelse hade jag en AMDk6-2 500 samtidigt som en kompis hade en Intel P3 450 och hans dator kändes betydligt rappare i responsen (subjektivt men ändå)

Läste en tidnings artikel på den tiden om att AMD hade varit nära konkurs när Athlon släpptes, har ingen aning om det var så eller inte men det kittlar tanken lite.

Permalänk
Medlem

Allt handlar om att ta marknadsandelar , Om AMD säljer en 6 kärnig prolle för x antal kr billigare än Intel 6 kärniga , hur många säljer AMD vs Intel ?.

Ex om AMD säljer 10 tusen 6 Kärniga , och Intel kan sälja 5 tusen pga sitt höga pris , så har säkert några bytt blått mot grönt , Och AMD fått högre marknads andel .

Kontentan lägre vinst på varje såld prolle , men med mängd , så ökar vinsten .

Visa signatur