Permalänk
Medlem

Problem med att koppla datorn till tvn

Jag har hållit på hela j*vla dan med att försöka koppla in tv:n till en dator som jag nyss köpt. Jag har fått det att fungera med min dator hemma hos min pappa där vi har en annan tv, så jag vet hur det går till. Jag kopplade in på rca ingången som sitter på framsidan av tv:n. När jag sätter i sladden byter tv:n automatisk från digital tv till rätt kanal, men det är bara svart och lite störningar eftersom det är en dålig, skarv-lödd kabel. Men datorn vill inte upptäcka skärmen. Jag har testat med tre olika datorer inklusive min egen: ATI catalyst, nvidias kontrollpanel och windows 7. Men det händer inte ett skit. Är det något jag har missat eller kan tv:n vara inkompatibel?

Mycket tacksam för lite hjälp med detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse92
Jag har hållit på hela j*vla dan med att försöka koppla in tv:n till en dator som jag nyss köpt. Jag har fått det att fungera med min dator hemma hos min pappa där vi har en annan tv, så jag vet hur det går till. Jag kopplade in på rca ingången som sitter på framsidan av tv:n. När jag sätter i sladden byter tv:n automatisk från digital tv till rätt kanal, men det är bara svart och lite störningar eftersom det är en dålig, skarv-lödd kabel. Men datorn vill inte upptäcka skärmen. Jag har testat med tre olika datorer inklusive min egen: ATI catalyst, nvidias kontrollpanel och windows 7. Men det händer inte ett skit. Är det något jag har missat eller kan tv:n vara inkompatibel?

Mycket tacksam för lite hjälp med detta!

Wat?

Klart det inte funkar med en lödd kabel...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Den är alltså av kapad och ihop lödd igen, jo den fungerar, jag har provat med en annan tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse92
Den är alltså av kapad och ihop lödd igen, jo den fungerar, jag har provat med en annan tv.

Men den funkar inte nu, prova med en hel kabel...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Haha, tack, det var kabeln. Lite konstigt, men men, det funkar nu i alla fall

Permalänk

Hur att koppla?

Hej! Sitter på ett XFX 4870 samt en gammal CRT-TV. Nu vill jag koppla ihop dem för att kunna spela Colin McRae i soffan. Det jag förstår är att jag ska använda den lilla runda kontakten på grafikkortet. Men, det finns ju ingen sådan på TV:n. Så, vad göra? Det finns ju RGB, S-VHS, S-video, komposit och scart samt den vanliga antennkabeln. Vilken ska jag använda? Kommer ljudet med i den kopplingen till TV:n eller kommer jag fortfarande ha ljudet i min data-anläggning?
På TV:n finns scart, antennkabel samt en RCA-koppling gul/röd/vit. Om jag vill ha RGB så finns det ju scartadaptrar, väl?
MVH.

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Medlem

Det finns S-Video>Scart kabel som klarar att skicka både bild och ljud till en TV som klarar av att ta emot S-Video signal via Scart kontakten på TVn http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Det finns kortare versioner av denna kabel på Kjell&Company, köp inte längre kabel än vad du verkligen behöver eftersom signalen blir sämre för varje meter.

Du måste vara medveten om att bilden kommer att bli dålig och dessutom vet jag ej hur det kommer att fungera med spel, jag har endast använt denna kabel för att se på film från datorn till TVn.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Spel brukar fungera, men 800*600 (1024x768 om graffet vill vara snällt, eller om det beror på tvn) är fan inte skojsigt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

OK, tnx a lot. Ska ner på stan och kolla den.

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk

glad i hågen men ledsen i ögat

Jag köpte ett kit med kabel och scartadapter och ljudkabel. Grejen är att kabeln från datorn ska vara sjupinnars, men den jag köpte var bara fyra-pinnars. Men den var pinkompatibel så den gick in i grafikkortet. Jag får dock ingen bild. Kanske jag måste ha alla pinnarna i alla fall.... Jag fick med en adapter i grafikkortet. Det är från sjupinnars till RGB. Nu får jag väl köpa en RGB-scart adapter då.

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Medlem

Adaptern som följer med grafikkortet (Röd Grön Blå RCA) är en komponent adapter, detta fungerar eftersom grafikkortet kan skicka komponent signaler via S-Video kontakten på grafikkortet men du har inga komponent kontakter på TVn så denna kabel adapter fungerar inte för din TV.

Fyra pinnars S-Video skall fungera för S-Video signaler till din TV om du har valt att din TV skall använda S-Video via Scart kontakten på TVn

Kontrollera i TV manualen att den klarar S-Video via Scart kontakten på TVn.

Om jag får skriva mina personliga åsikter så tycker jag att det är lite onödigt att spendera pengar och krångla med dessa kablar till en gammal CRT TV eftersom det inte kommer att bli en bra bild med denna lösning.

Vänta med detta tills du har köpt en platt TV, då kan du koppla via HDMI eller VGA kabel och få en mycket bättre bild.

Visa signatur

janee

Permalänk

Tack.

Nu har jag grejat hela kvällen med detta. Första felet jag gjorde var att inte sätta TV:n i AUX läge utan jag försökte gång på gång med kanal-sök utan resultat. Med sedan så kom bilden på en gång. Dock i svart/vitt. Men jag läste på Kjell & Co att jag behöver en adapter så kommer det funka. En s-video till RCA. Men då kopplar jag väl in den på den gula video ingången på scart adaptern??

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4

Permalänk
Medlem

Nu vet jag ej vad du har köpt för grejer, men den gula RCA kontakten är komposit signal och är den sämsta video signalen av alla som du kan välja på.

Nu är det många år sedan jag använde S-Video>Scart till min gamla CRT TV så jag har glömt hur man gjorde, men prova om det går att ställa in Pal eller Secam för S-Video signalen.

Om det inte fungerar så sök på Google om det finns någon lösning på problemet med Svart Vit bild med S-Video.

Edit, har du kontrollerat att din TV klarar S-Video via Scart kontakten.

Min CRT TV hade 2st Scart kontakter och bra en av dessa klarade S-Video.

Edit 2. jag var tvungen att välja S-Video i menyerna på TVn för att Scart kontakten skulle använda S-Video signal, om jag inte gjorde detta så var den inställd på komposit signal.

Denna är gammal men det kanske hjälper dig http://www.itstud.chalmers.se/wikit/index.php?page=TvOut

Visa signatur

janee

Permalänk

TV problem

Tack för alla svar som jag har fått. Ni har verkligen hjälpt mig på vägen.

Visa signatur

• Asus 27".
Mac Mini 2014
PS3 PS4