Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
LED gör inte skärmen bättre. Bara strömsnålare, många tror tyvärr att nyare teknik = bäst, därför säljer LED skärmar bättre och tillverkare gör dem därför.

För alla idioter som inte fattar: Det finns ingen datorskärm med bakmonterade LED's.

Men ger det inte bättre svärta och färger också då? Det tycker jag mig läst ut efter en del googlande..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimball
Sitter och funderar mellan G2420HDBE och G2420HDBL då det bara skiljer ~150:- mellan de med studentrabatt hos Dustin. LED är ju bara fördelar osv, men det jag undrar är om man inte stör sig på skärmarnas (jag antar att de båda är likvärdiga?) blanka yta stör? Sitter på en 22" Samsung 225BW atm med matt yta och gillar det, laptopen min har blank yta och det är ju lite störande ibland... Men jag ser inte många som klagar på detta? För det är inte så att icke LED-HDBE har matt yta va? Isåfall blir det nog den trots LEDs fördelar...

Eller, har HDBL värre backlightbleeding alltså? Då är ju enda fördelen att den är mer strömsnål och bättre svärta egentligen...

Gick från 225BW till G2420HDBL och jag har bara gott att säga... Tycker den är bättre på allt.. hade en del backlight bleeding på min 225BW men inget som stör på denna. Efter lite optimeringar av standardläget för att korrigera färgerna så klår den Samsungen alla gånger...

Har även suttit vid en G2420 icke-led och den är likvärdig vad jag sett. Men LED ger jämnare ljus (sägs det) och har lägre elförbrukning. Svärtan vet jag inte...inget som jag stört mig på iaf..

Edit: Tycker spel flyter på bättre dessutom. Input-lag på Samsungen kanske? Har hört BenQ-skärmar knappt lider av det problemet alls.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk

Ok, min bror skaffa sig en G2420HDB och verkar riktigt trevlig. Gilla upplösningen 1080p bättre än min 1650x1050. Inte många pixlar, men kändes som mer när man använder den. Mitt problem är att jag har en tråkig viewsonic skärm som har ett par år på nacken och skulle behöva bytas ut. Dock så är plånboken trång p.g.a. andra inköp så har därför inte råd med en 24" ips skärm. Så tittar därför åt G2420HDB som passar min plånbok bättre. Är ni andra nöjda med den? Lirar inte mycket spel, utan är mest surf, musik och film som jag har den till...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

"""""""""""""""""""""""""""""""""KÖP OCH KÖP""""""""""""""""""""""""""""""""

Rekomenderar denna skärm STARKT.
Inga problem med att ha högsta upplösning på t.ex Crysis, Bioshock 2 - Rapture Edition.
Full HD film är heller inga problem.
Många bra och uttmärkta inställningar finns också på skärmen.

"""""""""""""""""""""""""""""""""KÖP OCH KÖP""""""""""""""""""""""""""""""""

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk

Köp också en LED list (blå) och fäst bakom skärmen med dubbelhäftande monteringstejp, lovar att det blir mycket behagligare för ögonen om du vill sitta i mörket, och detta för bara 350 spänn i butik.

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=3...
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=3...
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=3...

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Detta är en RIKTIGT bra skärm för dem pengarna, skitskönt bakgrundsljus. Det bleedar nästan inget. TN-panel för 2000kr 24" svårt att hitta bättre.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk

kanske beror på vilken "brightness" man har på skärmen.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem

Köpte G2420HDBL 24" och är skitnöjd.
Dock rekommenderar jag att ändra preseten i hårdvaran till "sRGB", skönare bild då, inte lika extrem i ljus och kontrast.

Permalänk

Blev nog en hel del nya ägare av G2420HDBL idag, Alina Systems hade öppningserbjudande i Uppsala butiken då den kostade 1490:-.

Var trea i kön, och det var några hundra som köade, och minst varannan person gick ut med skärmen från butiken.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Vad är det för skillnad på de olika modellerna?

BenQ 24" TFT G2420HDBL
BenQ 24" TFT G2420HDBE
BenQ 24" TFT E2420HD

Skiljer typ 400 mellan den billigaste och den dyraste

Permalänk

Packade upp skärmen(G2420HDBL) idag och jag kan förstå dom som säger att TN är för dom som inte sett bättre. Färgerna var riktigt urblekta jämfört med min gamla HP F2304 och såg inte alls rolig ut i jämförelse. Försökte få till färgerna efter lite trixande men blev inte nöjd. Den hade dock bättre kontrast och mindre eftersläpningar.

Men det slutade med att jag gav bort skärmen till min mor som gladeligen använder den som en surfskärm medan jag gick tillbaka till min gamla skärm.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Packade upp skärmen(G2420HDBL) idag och jag kan förstå dom som säger att TN är för dom som inte sett bättre. Färgerna var riktigt urblekta jämfört med min gamla HP F2304 och såg inte alls rolig ut i jämförelse. Försökte få till färgerna efter lite trixande men blev inte nöjd. Den hade dock bättre kontrast och mindre eftersläpningar.

Men det slutade med att jag gav bort skärmen till min mor som gladeligen använder den som en surfskärm medan jag gick tillbaka till min gamla skärm.

Urblekta? LED-skärmar brukar ju i regel göra att färgerna blir skarpare och smått överdrivna. Testade du att ställa in färgerna?

Vilket som, intressant

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Double Trouble
Vad är det för skillnad på de olika modellerna?

BenQ 24" TFT G2420HDBL
BenQ 24" TFT G2420HDBE
BenQ 24" TFT E2420HD

Skiljer typ 400 mellan den billigaste och den dyraste

HDBL är LED

E2420HD har annan design och inbyggda högtalare (ej LED)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Urblekta? LED-skärmar brukar ju i regel göra att färgerna blir skarpare och smått överdrivna. Testade du att ställa in färgerna?

Vilket som, intressant

Jag satt och försökte få till färgerna ett tag och alla dess lägen den hade. Vissa av lägena såg hemska ut med otroligt överdrivna färger. Ställde även in manuellt, blev lite bättre, men färgerna såg fortfarande väldigt bleka ut.

Skärmen verkar även ha lite problem med ljusa partier? Det såg väldigt konstigt ut i en msn ruta vid ramen runt min bild. Blev ingen direkt skarp brytning mellan den vita bakgrunden och ramen(som ifs är vit i toppen men ett tydligt grått streck). Att sänka kontrasten gjorde ingen större skillnad, men det såg överexponerat ut.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Jag satt och försökte få till färgerna ett tag och alla dess lägen den hade. Vissa av lägena såg hemska ut med otroligt överdrivna färger. Ställde även in manuellt, blev lite bättre, men färgerna såg fortfarande väldigt bleka ut.

Skärmen verkar även ha lite problem med ljusa partier? Det såg väldigt konstigt ut i en msn ruta vid ramen runt min bild. Blev ingen direkt skarp brytning mellan den vita bakgrunden och ramen(som ifs är vit i toppen men ett tydligt grått streck). Att sänka kontrasten gjorde ingen större skillnad, men det såg överexponerat ut.

Okej okej, då kan jag fortsätta att svära över TN-paneler då

Permalänk
Avstängd

Ny 24-tummare från BenQ igen, V2420. Snyggare än den BenQ jag har iaf (G2420HD).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=568026
http://www.youtube.com/watch?v=4lyoCr5uG6k

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I5 2500K 6870 windforce 915/1024 Coolit Eco
Asus P8P67 EVO Fractal design r2 XFX XXX 650w
Razer Lycosa/ Razer DA Benq G2420HD Logitech X-530

Permalänk
Medlem

Hej tänkte precis beställa en ny skärm men vet riktigt inte vilken av

https://www.inet.se/artikel/2203072/benq-tft-24-g2420hdb

Eller

https://www.inet.se/artikel/2203071/benq-tft-21-5-g2222hdl-le...

Som är bäst, jag kollar mest tv serier och film spelar absolut inte mycket, lirar jag så blir det väl WoW:catacalysm när det kommer ut.

Sry om det är fel tråd att fråga detta i.

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna skärm på 5 ms jämfört med min Samsung 226BW på 2 ms? Är det ett stort nedköp i responstid eller är nyare skärmare bättre?

Jag tänker främst på responstid för att kuna spela FPS utan att det blir eftersläpningar.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Hur står sig denna skärm på 5 ms jämfört med min Samsung 226BW på 2 ms? Är det ett stort nedköp i responstid eller är nyare skärmare bättre?

Jag tänker främst på responstid för att kuna spela FPS utan att det blir eftersläpningar.

BenQ:n är 2 ms precis som din Samsung.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Hur står sig denna skärm på 5 ms jämfört med min Samsung 226BW på 2 ms? Är det ett stort nedköp i responstid eller är nyare skärmare bättre?

Jag tänker främst på responstid för att kuna spela FPS utan att det blir eftersläpningar.

226BW har lägre inputlag och troligen mindre med after images. Men båda är ruggigt snabba.

Permalänk
Medlem

Bra skärm och lätt nöjd med mitt köp!
Minus dock är att man inte får en DVI kabel med utan enbart VGA, blev lite sne i början med löste det med att gå och köpa en DVI kabel bara

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
226BW har lägre inputlag och troligen mindre med after images. Men båda är ruggigt snabba.

Jag trodde det var tvärtom, jag mätte upp min skärm till flera hundra ms i input lag, jämförde med en CRT.

Sen har jag läst om flera personer vars skärmar inte stänger av sig när man stänger av datorn... Är det så illa verkligen?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa.

Komplett säljer G2420HDB för 1595 kr!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=576086

Passa på

Visa signatur

AMD64 3000+ Venice [YBBLE 0523DPCW] @ 2630 MHz | Asus A8N-E | GEIL 1GB DDR400 @ DDR480 | Hitachi 160GB S-A2 | G-Force 6600GT @ 580/1080 | TT Soprano
Läs ESD F.A.Q

Permalänk
Medlem

Ok, kan någon här reda ut detta dilemma en gång för alla.

Har fortfarande inte förstått vad skillnaden är mellan dessa skärmar.
G2420HDBL - Denna vet jag att skillnaden är att den har LED backlight.

Men vad är skillnaden på dessa?
G2420HD
G2420HDB
G2420HDBE

Tacksam för svar
/okkeh

Permalänk
Medlem

Brorsan har fått hem sin G2420HDBE som jag sitter vid nu. Mycket prisvärd skärm måste jag säga.

Enda negativa är väl lite after images när man t.ex dra muspekaren över en svart yta. Det syns ganska tydligt då. Undrar; är detta normalt för dessa skärmar?

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Jag trodde det var tvärtom, jag mätte upp min skärm till flera hundra ms i input lag, jämförde med en CRT.

Sen har jag läst om flera personer vars skärmar inte stänger av sig när man stänger av datorn... Är det så illa verkligen?

Tvärtom? Vilken skärm har du uppmätt till flera hundra ms? Du har gjort något fel iaf

Permalänk
Medlem

Har kollat in BenQ's skärmar, framförallt 2420HD. Sitter just nu på en Samsung SyncMaster 930BF sedan många år tillbaks. Min fråga är hur mycket skillnad i bildkvalité och allt man kan tänka sig det är? Trots allt var ju 930BF riktigt dyr som ny! Vill ju inte köpa en lite billigare 24" och se att min 930BF 19" har bättre bild.

Permalänk

Jag lovar att du inte blir besviken på 2420HD om du köper den, en kompis hade en 930BF innan han köpte 2420HD. Måste säga att det är en stor skillnad på skärn både i upplösning, respons och kontrast, så är det mycket mer "fin" inställningar på skärmen än på 930BF. Så en 2420HD är att rekomendera om du ska köpa en ny skärm.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightForz:

Jag lovar att du inte blir besviken på 2420HD om du köper den, en kompis hade en 930BF innan han köpte 2420HD. Måste säga att det är en stor skillnad på skärn både i upplösning, respons och kontrast, så är det mycket mer "fin" inställningar på skärmen än på 930BF. Så en 2420HD är att rekomendera om du ska köpa en ny skärm.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710

Hellre lägga till och ta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=580586

Fast fan, dyrare än jag har för mig. Kör på BenQn