Permalänk
Medlem

Svart skärm vid start

Hejsan, jag har ett väldigt skumt problem som jag inte har kunnat förstå exakt vad felet är.

Min bror spelade spel och helt plötsligt fick han en varnings mess och sen slocknade datorn..

När man startar datorn kommer man åt Bios och startrutan dyker up osv osv.

Men efter det så blir skärmen grå/svart och sen händer absolut ingenting... Har försökt formatera om datorn -> "den hittar ingen Hårdisk" Jag har testat att stoppa in disketten för att manuellt installera drivrutinerna för Hårdisken i XP installation men den hittar ingen drivis till hårdisken på disketten.. Har aldrig haft problem med diskett drivrutinerna förut.

Jag vet inte riktigt vad problemet är lr.

Har även låtit datorn stå på ett tag men får varken fel meddelande eller dylikt utan skärmen förblir grå/svart.

Kanske någon kan hjälpa mig och förstå problemet?

MVH / Elias

Permalänk
Medlem

Ingen som har haft dessa problem eller vet lösning :)?

Permalänk
Hedersmedlem

Det skulle ju kunna vara hdd:en som strular, testat med en annan? Vad har du för system?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har testat följande:

Ta ut 1 minneskort, ta ut grafikkortet men samma fel, Har inte testat byta HDD för jag har ingen extra, den e SATA så att säga, Men datorn hittar den i BIOS och allt verkar vara normalt med Hårdisken.

har testat felsäkert läge men den fryser efter 3-4 rader då den börjar med info.
har testat återställning av windows, samma fel den fryser.

jag har P4 3ghz 2gb ram minne Windows XP.

Så fort jag försöker göra något så fryser den.

Har även kollat tempen på Minneskort / Cpu! allt e bra, dom ligger på ca 30-35 Grader.. Blir knäpp.. verkar inte kunna hitta en lösning till vad felet är!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazsive
Har testat följande:

Ta ut 1 minneskort, ta ut grafikkortet

Vad är det för minneskort du har tagit ut?
Minneskort är inget som har med datorns startande eller ej att göra.

Hur vet du att du får samma fel om du har tagit ut grafikkortet?

Det du säger låter väldigt konstigt.

Har du verkligen felsökt på sättet du här beskriver?

Permalänk
Medlem

Okej ska klargöra lite.

tagit ut Grafik kortet och startat datorn för att se ifall jag kommer förbi svarta rutan eller inte, Men fick samma fel, precis efter bios blir skärmen grå!

jag har 1gbs ram minnen, tog ut båda för att kolla så Moderkortet piper och den pep.

La in 1 och starta - samma fel - testa den andra Samma fel ( folk sa att jag skulle kolla ifall moderkortet inte e paj ).

Som sagt.. riktigt konstigt problem >.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazsive
Okej ska klargöra lite.

tagit ut Grafik kortet och startat datorn för att se ifall jag kommer förbi svarta rutan eller inte, Men fick samma fel, precis efter bios blir skärmen grå!

Eftersom du får bild trots att du har tagit ut grafikkortet så förutsätter jag att du har haft ett annat grafikkort instoppat under tiden alternativt att du har inbyggd grafik i moderkortet.

Kolla i BIOS vilken inställning som gäller för din hårddisk.

Om den ska identifieras som IDE, AHCI eller RAID.

Om det står något annat än IDE där så föreslår jag att du ändrar tillbaks till IDE.