Behöver hjälp med partionering.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med partionering.

Hej!

Nya burken kommer imorgon, och för en gångs skull vill jag få en ordentligt installation.

Skall installera Win 7 Ultimate 64 bit.

Har en 250gb och en 80gb hårddisk. Båda snurrar i 7200rpm, dock har den större mer cache.

Så - Hur skall jag gå till vida för att få ut mest av datorn. Alltså hur skall jag partionera osv.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ny burk: Jag hade köpt en SSD som system och resten som lagring alt. apps.

Med de diskar som finns hade jag partitionerat av ~50-60GB till Windows. Efter en stund äter skiten så mycket disk att jag brukar ta till ordentligt. Partition 2 till program/spel/lagring. 80GB som backup på det viktigaste. Den är nog inget fartmonster.

Edit: Fixat till tryckfelsnisse

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Partitionera - inte partionera

40GB till OS
sedan valfritt många efter innehåll, typ mp3, video, dokument, spel mm
välj större klusterstorlek för video, spel och mp3, 64, 32, 16 resp
pagefilen på den andra disken

Permalänk
Medlem

Hur skall jag göra, spelar det någon roll på hastigheten i windows av vilken hdd jag sätter OS på?

Samt, skapar jag först en partition med installationsskivan, och skapar sedan en partition genom att högerklicka den här datorn sen hantera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Partitionera - inte partionera

40GB till OS
sedan valfritt många efter innehåll, typ mp3, video, dokument, spel mm
välj större klusterstorlek för video, spel och mp3, 64, 32, 16 resp
pagefilen på den andra disken

HUr stor invärkan har det på prestandan?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Det inverkar, dock har jag ingen länk som visar hur mycket.

Det är en baggis att göra inställningarna rätt, så varför inte?

Så vad du säger är en för video med 64, spel med 32 och mp3 med 16?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wmthzet
Så vad du säger är en för video med 64, spel med 32 och mp3 med 16?

I princip, ja.

Partitioner med många små filer, typ systempartitionen sätts default till 4kB, det är OK eftersom Win innehåller många små filer.

Videofiler brukar vara stora, 350+ MB, så där tar man största klusterstorleken.
Spel kan vara lite blandat, både smått och stort, kolla!

Kluster är den minsta adresserbara enheten i en partition. Har du en stor fil och liten klusterstorlek sprids filen ut på många ställen, har du stor klusterstorlek blir det färre, vilket gör att disken läser filen snabbare.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle vilja installera/partionera riktigt.. med W7 redan installerat, ska jag dela upp hårddiskarna och sedan installera om ?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Nej, systempartitionen har default redan vilket är OK. Har du bara systempartition på hela disken, kan du defragga och därefter backa upp viktiga filer och sen partitionera nytt med tex. Acronis DiskDirector.

Permalänk
Medlem

Bestämt mig att ge win 7 64 - 55gb.

Sen dra resten av 250gb till spel.

Göra 80gb till mina dokument - Eftersom jag ligger under server har jag allt där som har med film/musik att göra.

Hur gör så att mina dokument ligger under den andra hårddisken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Kluster är den minsta adresserbara enheten i en partition. Har du en stor fil och liten klusterstorlek sprids filen ut på många ställen, har du stor klusterstorlek blir det färre, vilket gör att disken läser filen snabbare.

Vilken klusterstorlek skall jag ha för spel partitionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN
Vilken klusterstorlek skall jag ha för spel partitionen?

Som ja' sa' högre upp är spel blandat smått och stort.

Ta 16 kB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Som ja' sa' högre upp är spel blandat smått och stort.

Ta 16 kB.

Okej!

Skulle behöva svar på min tidigare post om du har tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AIIN

Hur gör så att mina dokument ligger under den andra hårddisken?

Du får gå in och flytta din mapp "Mina Dokument" till den disk som du ska använda för dina dokument.

Permalänk
Medlem

Jaha så svårare än så var det inte Lät det bra med hur jag hade tänkt att göra med partitionerna?

Permalänk
Medlem

55 GB till Win låter lite mycke' men har du plats så kör på det.

Låt pagefilen vara 512 MB i systempartitionen, lägg därtill en pagefil till på en annan disk, kör dynamiskt 512-2048.

Sedan defraggar du med MyDefrag, Googlaner, gratis.

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man pagefilen? Och vad gör den?

Permalänk

Lånar tråden lite. Samma gamla fråga Har 2 st WD black Caviar 500GB hur installera och partitionera för bästa performance. Har googlat i massor men blir inte klokare förutom att pagefile läggs på disk 2. Funderar på att dela Disk 1 i part1 system part2 backup Disk 2 part1 program,spel part2 temp,tmp och part3 pagefile eller skall man raida raid0. Snälla vad har ni för erfarenheter mvh Hep

Permalänk
Medlem

I XP:

Start->Kontrollpanel->System->Avancerat->Inställningar->Avancerat->Ändra

Väl disk, sätt storlek

Borde var något liknande i 7:an.

Glöm ej defragga med, MyDefrag, bästa gratisdefraggern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Nej, systempartitionen har default redan vilket är OK. Har du bara systempartition på hela disken, kan du defragga och därefter backa upp viktiga filer och sen partitionera nytt med tex. Acronis DiskDirector.

Så med verktyget ovan fungerar det att partitionera upp en befintlig "stor" systempartition utan att behöva installera om? Har installerat OS på en 500gb raid0, men vill dela upp och fixa korrekta klusterstorlekar för spel och lagring.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Jag installerade windows 7 på min nya dator för ett tag sedan. hddn jag har är en caviar black 1TB och jag glömde pratitionera hårddisken så allt är på en partition..
Är det någon som vet om det går att partitionera hårddisken till 30 gb för windows och resten för spel och sånt utan att installera om windows?

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Acronis DiskDirectorSuite fixar biffen - backa upp innan med tex. Acronis TrueImage

Nämn ett bra program som fungerar med Win 7 tack

Om jag ska ha spel och program installerat på samma partrion som win 7 hur stor bör den vara då?
Eller är det dumt att göra så? Är det bättre att ha det på en annan partrion?
Har just nu en hårddisk på 1TB, viktiga filer har jag på en extern

Visa signatur

Man kan inte uppfinna hjulet och sedan säga att alla ska gå