Bästa OS för mycket lagring?

Permalänk
Medlem

Bästa OS för mycket lagring?

Hej!
Sitter just nu med Win XP 32-bitars och som alla vet efter x antal månader blir operativsystemet segt och det finns fel här och där.
Så dags för en ominstallation av OS, då jag alltid varit en XP fantast har jag aldrig tänkt på att byta OS. Min laptop har W7 och jag gillar det starkt, dock har jag hört som har mycket hårddiskar och mycket lagring får problem i W7, i enkla ord, dom hävdar att W7 endast är "anpassat" för system med 3 diskar eller färre.
I mitt fall har jag 12st HDD i denna burk som jag använder till surf, musik, chatt och film.
Då jag måste köra NTFS är linux uteslutet och jag har ingen tid eller tålamod till att utöka mina Linuxkunskaper är Windows ett krav.
Vad tycker ni bör vara en bra/bättre/bästa lösning för mig.
Behöver något som är stabilt och inte tjinkigt och blir segt när det blir mycket utrymme på burken.

MVH

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om att W7 skulle vara sämre på lagring än XP, var har du hört det? Kärnan i W7 är gemensam med MS Server 2008 R2, har svårt att se att det skulle vara problem med 12 hårddiskar. Själv har jag 5 hårddiskar som funkar utan problem med W7 iaf.

Permalänk

Jag har en liten skitig 160GB Hitachi hårddisk som jag kör Windows 7 på och har gjort länge, funkar bra.

Permalänk
Medlem

Har du fått den informationen från Fragbite eller liknande?

Permalänk
Medlem

Eftersom de flesta stora tillverkare går över till 4KB clustrar så är det inte så klokt att sitta kvar på XP. W7 funkar klockrent med fler än 3 diskar. Har tidigare kört 5 st diskar i min NAS med W7. Har dock "uppgraderat" mig till (i skrivande stund) 8 diskar och FreeNAS!
Men om datorn skall användas till surfande och dylikt så kör på W7 - inga probs!

Permalänk

Ojsan, nu har jag läst helt fel. Trodde det stog att det kunde bli problem om du hade MINDRE än 3 diskar >_>

Men aja, min far har typ, 8diskar kanske (?) på nästan 4tb och han har kört Win7 sen 7000builden.

Permalänk
Medlem

Här är vad polaren skrev då han hade använt W7 ett tag med sin burk som har 10 diskar med ca 10TB lagring:

"Vem fan är kodaren på microsoft som lyckats göra så de finns en bugg som byter filtabel mellan diskarna i chkdsk"
"Tydligen rekomenderas win7 bara om man har max 2 hårddiskar för annars är de en server enligt microsoft.."

Detta skrämde upp mig så jag sitter fortfarande med XP.

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

NTFS funkar i Linux. Varför "måste" man ha NTFS? Det finns ju en uppsjö filsystem som är så mycket bättre (t.ex. ZFS i Solaris/BSD, EXT4 eller framtida BTRFS för att nämna några).

Lyft blicken så kommer du hitta en mycket större värld utanför klicklickklick och windows. Att lära nytt är kanske jobbigt, men mycket belönande.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
NTFS funkar i Linux. Varför "måste" man ha NTFS? Det finns ju en uppsjö filsystem som är så mycket bättre (t.ex. ZFS i Solaris/BSD, EXT4 eller framtida BTRFS för att nämna några).

Lyft blicken så kommer du hitta en mycket större värld utanför klicklickklick och windows. Att lära nytt är kanske jobbigt, men mycket belönande.

Varför jag måste ha NTFS, tja du det är inte så kul att formatera om 10TB tot. diskkapacitet full med data.
Jag höjer inte windows till skyarna, men då man är inbiten på xp och använt det snart i 10 år så blir man sådan

Visa signatur

-=[ Asus M2N-SLI Deluxe ] - [ AMD x2 4200+ 65w ] - [ 4x1GB Kingston DDR2-667 ] - [ AMCC 3ware Escalade 8506-8 PCI-X ] - [ ~8 TiB HD ] - [ ATI Radeon HD 2600XT ]=-

Permalänk
Medlem

Gissningsvis är väl Windows Server 2008 bäst för det, av microsofts operativsystem. Annars håller jag med Pappy helt, men har man inte ork eller tålamod för att lära sig nytt ska man väl hålla sig till Windows. ^^

Visa signatur